Aviseringar
Rensa alla

sommarjobb telefonförsäljare!


Gentlernen:

Om "frivilligt" betyder "jag har inte ett öre och ingen annan vill anställa mig" så...

ja [crazy]


   
SvaraCitera

Gentlernen:

WTF? Jag förmodar att du bor i en IKEA-kartong under en bro, dricker regnvatten och äter ogräs och insekter?

Va? [confused]


   
SvaraCitera

daisy:

Va? [confused]

Med tanke på vad du ser som rimlig lön borde din levnadssituation se ut någonting i den stilen.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Med tanke på vad du ser som rimlig lön borde din levnadssituation se ut någonting i den stilen.

Beror väl på hur mycket han säljer. Säljer han tio stycken varor på en timme så har han ju en timlön på tusen spänn, inte så pjåkigt.


   
SvaraCitera

respons:

Beror väl på hur mycket han säljer. Säljer han tio stycken varor på en timme så har han ju en timlön på tusen spänn, inte så pjåkigt.

Och har man en dålig vecka får man inte ett öre, och har tur om man inte får sparken. Telefonförsäljarbranschen är så fullkomligt motbjudande att jag inte förstår varför den är laglig. Den ligger på ungefär samma nivå som SMS-lån och pyramidspel.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Och har man en dålig vecka får man inte ett öre, och har tur om man inte får sparken. Telefonförsäljarbranschen är så fullkomligt motbjudande att jag inte förstår varför den är laglig. Den ligger på ungefär samma nivå som SMS-lån och pyramidspel.

Beror väl på hur bra man är på det, men jag håller med dig om att provisionsbaserad lön är hemskt överlag.


   
SvaraCitera

respons:

Beror väl på hur bra man är på det

Absolut, men jag har svårt att tänka mig att man mår bra i en arbetsmiljö där ens lön beror på vilken tur man har med sina klienter (ringer du mig spelar det ingen roll hur skicklig du är, jag köper inte saker över telefon helt enkelt, och jag misstänker att det gäller väldigt många andra också) och där man kan finna sig utan jobb om man har en dålig vecka och andra säljer mer än man själv.

respons:

men jag håller med dig om att provisionsbaserad lön är hemskt överlag.

Arbetsetiken är ganska usel den också. Ett normalt försäljarjobb går ut på att tillhandahålla mervärde för kunden; telefonförsäljning handlar om att tränga sig på hos folk som inte vill ha med en att göra och ljuga tills man blir blå i ansiktet. (Detta gäller i mindre utsträckning alla som har titeln "säljare" eller liknande, speciellt de som lurar på folk "gratis" mobiltelefoner.)

Detta baserat på kompisars som jobbat med telefonförsäljning erfarenheter. Det finns kanske telefonförsäljarföretag som beter sig bättre, men det räddar knappast branschen som helhet.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Absolut, men jag har svårt att tänka mig att man mår bra i en arbetsmiljö där ens lön beror på vilken tur man har med sina klienter (ringer du mig spelar det ingen roll hur skicklig du är, jag köper inte saker över telefon helt enkelt, och jag misstänker att det gäller väldigt många andra också)

Mja, tur ska man inte skylla på. Är man bra säljer man oavsett kund och utan att ljuga för den delen. Men nog är det ett ångestladdat yrke alltid. :/

Gentlernen:

Arbetsetiken är ganska usel den också. Ett normalt försäljarjobb går ut på att tillhandahålla mervärde för kunden; telefonförsäljning handlar om att tränga sig på hos folk som inte vill ha med en att göra och ljuga tills man blir blå i ansiktet.

Instämmer.


   
SvaraCitera

respons:

Mja, tur ska man inte skylla på. Är man bra säljer man oavsett kund och utan att ljuga för den delen.

Nej. Ringer du upp någon som på förhand bestämt sig för att telefonförsäljare är motbjudande as som borde ställas upp mot en vägg och avrättas med nackskott kommer du inte att sälja någonting, oavsett hur bra du är.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Nej. Ringer du upp någon som på förhand bestämt sig för att telefonförsäljare är motbjudande as som borde ställas upp mot en vägg och avrättas med nackskott kommer du inte att sälja någonting, oavsett hur bra du är.

Har sålt till folk som stått och skrikit åt mig i luren i 10 minuter i sträck (tog tid), så jo. Allt handlar om hur man lägger upp erbjudandet.


   
SvaraCitera

totalt nedbrytande jobb, undvik.


   
SvaraCitera

Det är ett skitjobb som är döden om man har det under en längre tid, men jag vill nog ändå påstå att det är rätt värt om man bara jobbar i en månad eller två. Förutom en bra referens på cv't så blev jag av med min telefonfobi, lärde mig kallprata mer med folk jag inte känner, lärde mig en hel del psykologi om hur man får människor att gilla en etc, samtidigt som man får lite perspektiv på hur otacksamma folk kan vara på människor som bara är tvungna att göra sina jobb.

Skitjobb, men ångrar inte att jag tog det nu när det är över. [cool]


   
SvaraCitera

respons:

Har sålt till folk som stått och skrikit åt mig i luren i 10 minuter i sträck (tog tid), så jo. Allt handlar om hur man lägger upp erbjudandet.

Isåfall hatade de uppenbarligen inte telefonförsäljare tillräckligt mycket, men antag att du har rätt; hur bär du dig då åt för att sälja en produkt personen du ringer verkligen inte vill ha? T ex en årsförbrukning av benvax till en radikalfeminist eller ett par långfärdsskridskor till en kille utan ben?


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Isåfall hatade de uppenbarligen inte telefonförsäljare tillräckligt mycket, men antag att du har rätt; hur bär du dig då åt för att sälja en produkt personen du ringer verkligen inte vill ha?

Självklart kan man inte sälja allt till alla. Avsluta samtalet och gå till nästa. :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haha telefonförsäljareX) ta nånting annat:P typ vaktmästare eller nånting sälja tiningar[crazy]


   
SvaraCitera