Aviseringar
Rensa alla

Sommarjobb


Ämnesstartare

Hej! Året har satt igång och jag är redan fast vid tanken att skaffa sommarjobb. Man måste ju vara ute i god tid! Jag har inga speciella kontakter som jag kan jobba hos. Därför måste jag göra det på egen hand. I skrivande stund är jag 15, men kommer ha fyllt 16 och gått ut grundskolan i sommar. Därför borde jag väl kunna ansöka till de flesta sommarjobben. Jag överväger att jobba på McDonalds, men eftersom jag ska gå ekonomi på gymnasiet och jobba med det i framtiden kanske det ser bättre ut på CV't om jag har jobbat i butik? Och vet ni någon butik (som till exempel HM, Lindex, MQ osv) tar in 16 åringar? Och vad är minimum lönen för en som jobbar i butik, eller på McDonalds?


   
Citera

hejsvensson:
Hej! Året har satt igång och jag är redan fast vid tanken att skaffa sommarjobb. Man måste ju vara ute i god tid! Jag har inga speciella kontakter som jag kan jobba hos. Därför måste jag göra det på egen hand. I skrivande stund är jag 15, men kommer ha fyllt 16 och gått ut grundskolan i sommar. Därför borde jag väl kunna ansöka till de flesta sommarjobben. Jag överväger att jobba på McDonalds, men eftersom jag ska gå ekonomi på gymnasiet och jobba med det i framtiden kanske det ser bättre ut på CV't om jag har jobbat i butik? Och vet ni någon butik (som till exempel HM, Lindex, MQ osv) tar in 16 åringar? Och vad är minimum lönen för en som jobbar i butik, eller på McDonalds?

du kan ju söka ferjejobb men det är jävligt svårt dem lottar bara ut vissa och ändå så är det tusentals som söker sommarjobb


   
SvaraCitera

Jobba du på McDonalds, spelar inte så stor roll vart du jobbade när du var 16 för  du går ekonomi. Viktigare är att kunna visa i framtiden att du har jobbat någonstans, ex när du blir 18 är det enklare att få jobb på de flesta ställena och det är det bra att kunna skriva något på sitt cv.  


   
SvaraCitera

Börja med att kolla på platsbanken och se vad för sommarjobb som annonseras ut i din kommun just nu. Därefter kan du sök feriejobb om kommunen har sådana. Utöver detta kan du fråga släkt och vänner om det har något sommarjobb åt dig.


   
SvaraCitera

hejsvensson: Och vad är minimum lönen för en som jobbar i butik

https://handels.se/medlem/lon-och-villkor/lagstaloner/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:
Börja med att kolla på platsbanken och se vad för sommarjobb som annonseras ut i din kommun just nu. 

Har gjort det, men där verkar bara finnas jobb för de som gått ut gymnasiet där man ska vara undersköterska, lärare, ledare också vidare.

KycklingKalkon:
Jobba du på McDonalds, spelar inte så stor roll vart du jobbade när du var 16 för  du går ekonomi. Viktigare är att kunna visa i framtiden att du har jobbat någonstans, ex när du blir 18 är det enklare att få jobb på de flesta ställena och det är det bra att kunna skriva något på sitt cv.  

Jaså? Hade jag ingen aning om. Då kanske det blir McDonalds trots allt 🙂

Tack för hjälpen alla! Uppskattas verkligen!


   
SvaraCitera

hejsvensson: Har gjort det, men där verkar bara finnas jobb för de som gått ut gymnasiet där man ska vara undersköterska, lärare, ledare också vidare.

Dyker säkert upp något du får filtrerar(och bevaka) på jobb som inte kräver erfarenhet som t.ex. vårdbiträde, receptionist, städare m.fl.

Här är en annan sida.

http://www.sommarjobb.se


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Dyker säkert upp något du får filtrerar(och bevaka) på jobb som inte kräver erfarenhet som t.ex. vårdbiträde, receptionist, städare m.fl.

Här är en annan sida.

http://www.sommarjobb.se

Tack så mycket! Ska kika in den sidan 🙂


   
SvaraCitera