Aviseringar
Rensa alla

Sommarjobba inom vården


Ämnesstartare

Jag studerar för tillfället till sjuksköterska (första året) på en internationell linje i Finland. Jag har planer på att åka över till Sverige och jobba under sommaren. Så jag undrar vilka möjligheter jag har att få jobb inom vården, antagligen i någon större stad i Sverige, och som vilken typ av vårdare jag kan söka jobb? (Jag har nämligen inte full koll på vad olika vårdarbetare i Sverige gör eftersom titlarna är annorlunda än här)

Sedan undrar jag också ifall det överlag är svårt att få hyra en lägenhet (etta eller liten tvåa) endast över sommaren?


   
Citera
Ämnesstartare

Äldreomsorgen är det nog som är aktuellt i sådana fall, och tror inte det är så svårt att få jobb. Speciellt inte om du studerar till sjuksköterska också. Lägenhet kan vara svårt att få tag på, skall du hyra i andra eller tredje hand så kan det blir dyrt.

Jag skulle rekommendera att du faktiskt åkte till Norge istället. Dels för att det är lättare att få jobb, det finns helt enkelt fler. Sen så tjänar du mer pengar också, gäller bara att leva sparsamt när du bor där så kommer du hem med storkovan 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Jag skulle rekommendera att du faktiskt åkte till Norge istället. Dels för att det är lättare att få jobb, det finns helt enkelt fler. Sen så tjänar du mer pengar också, gäller bara att leva sparsamt när du bor där så kommer du hem med storkovan 😉

Jo jag har hört att det är ganska lätt att få jobb i Norge. Lite längre och krångligare med resan bara. Men får kanske ta och fundera på saken^^.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angående yrkestitlarna så får man jobba som vårdbiträde om man inte har någon medicinsk utbildning, och har man gått omvårdnadsprogrammet på gymnasiet så får man jobba som undersköterska. Vårdbiträden har nästan samma uppgifter som undersköterskor men lite mindre behörighet.


   
SvaraCitera

Det som Fru Musica säger stämmer.