Aviseringar
Rensa alla

Sommarjobba när man är 14,5?


theow
Ämnesstartare

Skulle behöva lite egna pengar till olika saker nästa år/sommar som t.ex pengar till en moppe etc. och undrar om det är någon här som har fått sommarjobb när man är 14-15 år? Isåfall vad jobbade ni som och vad fick ni för lön ungefär? Var de svårt att hitta? Tacksam för svar 🙂


   
Citera

Önskar jag ens hade en tanke på att jobba i den åldern... Å andra sidan vet jag inte vad det skulle vara med


   
SvaraCitera

vet många som har fått sådana jobb i den åldern ja. Det lär ge tillräckligt med pengar till en fin moppe. börja sök nu! sök överallt! 


   
SvaraCitera

Kan både polacker och balter resa hem "rika" på att plocka jordgubbar i Sverige så borde det väl även funka åt en 14-åring. Visserligen är det inte så lång säsong... från början mitten av juni till början mitten av augusti men du kan lätt tjäna ihop 20.000 kronor på två månader. Snackar du med jordgubbsodlaren så kan du säkert slippa betala skatt på pengarna och få ut allt svart. Det tjänar ju både du och arbetsgivaren på. 


   
SvaraCitera
theow
Ämnesstartare

hahahahah de sista lät ju bra men vetetfan avr det finns jordgubbsodlingar där jag bor Mycket glad


   
SvaraCitera

stoner: slippa betala skatt på pengarna och få ut allt svart. Det tjänar ju både du och arbetsgivaren på. 

Fast då kan arbetsgivaren skita i lönen och säga att du aldrig jobbat där


   
SvaraCitera

schim:

Fast då kan arbetsgivaren skita i lönen och säga att du aldrig jobbat där

Fast då kan man mörda denne utan dåligt samvete


   
SvaraCitera

theow: hahahahah de sista lät ju bra men vetetfan avr det finns jordgubbsodlingar där jag bor

I vilket län eller landskap bor du i Sverige?

schim: Fast då kan arbetsgivaren skita i lönen och säga att du aldrig jobbat där

Många som plockar jordgubbar plockar på dagslön dvs de får betalt efter varje avslutad plockdag. Dagspriset för "gubbar" ute i butik ligger väl på 40 - 30 kronor dvs 40 kronor i början av säsongen och 30 kronor i slutet av säsongen. Kan tänka mig att en plockare kanske får 10 kronor per plockad liter och man plockar ju lätt 10 liter i timman vilket innebär en hundring i timman... cash... svart!


   
SvaraCitera

Hade kommunens sommarlovspraktik när jag var 15, fick 45:-/timmen och jobbade sammanlagt 90 timmar under 3 veckor på sommaren(vilket var max). Följande sommar vägrade jag jobba för så låg lön men tycker det var ganska bra att få ut 4000:- ist för 0:- då jag tjänade så lite slapp jag skatta


   
SvaraCitera

rekommenderar inte svart ändå, du behöver ändå inte skatta förrän du tjänat över 18000 och eftersom du är under 16 får du inte jobba mer än ett visst antal timmar och du kan lägga in jobbet i ditt cv


   
SvaraCitera
theow
Ämnesstartare

stoner:

I vilket län eller landskap bor du i Sverige?

Jag bor i Gävle 🙂


   
SvaraCitera
theow
Ämnesstartare

stoner:

I vilket län eller landskap bor du i Sverige?

Många som plockar jordgubbar plockar på dagslön dvs de får betalt efter varje avslutad plockdag. Dagspriset för "gubbar" ute i butik ligger väl på 40 - 30 kronor dvs 40 kronor i början av säsongen och 30 kronor i slutet av säsongen. Kan tänka mig att en plockare kanske får 10 kronor per plockad liter och man plockar ju lätt 10 liter i timman vilket innebär en hundring i timman... cash... svart!

bor i gävle


   
SvaraCitera
Cobrak

Du kan köra vimsiga tanter i skottkärror och mata deras fluffiga katter, eller vattna din granne med en extraordinär vattenkanna. Det ger förmodligen en liten peng, dock en större upplevelse än du kunnat ana.

För att inte spåra ut helt: Jag fick jobb på busfabriken som 15 åring och tjänar 75 kronor i timmen. I slutändan blir det en hel del pengar som inkluderar omväxlande arbetsuppgifter och en tilldragelse av det sociala livet. Finns möjligheten för dig att börja där bör du ta chansen.


   
SvaraCitera
theow
Ämnesstartare

Cobrak:
Du kan köra vimsiga tanter i skottkärror och mata deras fluffiga katter, eller vattna din granne med en extraordinär vattenkanna. Det ger förmodligen en liten peng, dock en större upplevelse än du kunnat ana.

För att inte spåra ut helt: Jag fick jobb på busfabriken som 15 åring och tjänar 75 kronor i timmen. I slutändan blir det en hel del pengar som inkluderar omväxlande arbetsuppgifter och en tilldragelse av det sociala livet. Finns möjligheten för dig att börja där bör du ta chansen.

Jäklar 75 kr/timmen är ju ganska mycket i slutändan egentligen 


   
SvaraCitera
Cobrak

theow:

Jäklar 75 kr/timmen är ju ganska mycket i slutändan egentligen 

Absolut.


   
SvaraCitera