Aviseringar
Rensa alla

Sommartid slutar vid midnatt - dags att ställa tillbaka klockan.


Ämnesstartare

Klockan tre faktiskt. Klockan tre inatt vrids klockan tillbaka till två. Inte vid midnatt. Icke!


   
SvaraCitera

Tack för påminnelsen Razor, jag ska nu ställa om klockan! Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en xtra timme att vara vaken Cool


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

måste vara d som buggarna beror påååååååå 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BatmanMolly: Klockan tre faktiskt. Klockan tre inatt vrids klockan tillbaka till två. Inte vid midnatt.Icke!

Det gör ingen större skillnad i praktiken, men ja du har rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fan vad nice med en extra timme


   
SvaraCitera

Razor:

Det hade betydelse för länge sen när man inte hade tillgång till mycket elektricitet så man försökte spara genom att flytta timmen så att mer arbetstid skedde under tiden det var ljust, på så sätt slapp man artificiellt ljus. Typ nått i den stilen...

du menar på 80-talet...?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sommartid#Europa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan: du menar på 80-talet...? http://sv.wikipedia.org/wiki/Sommartid#Europa

I Sverige ja, men första gången man provade var 1916. Jag vet faktiskt inte vad de har för vettigt argument för omställningen av klockan. Förvirrad


   
SvaraCitera

Razor:

I Sverige ja, men första gången man provade var 1916. Jag vet faktiskt inte vad de har för vettigt argument för omställningen av klockan. Förvirrad

1916 är väl inte så tidigt det heller dock. har hört att det är för att få ut så mycket dagsljus som möjligt, samma anledning nämns i artikeln jag länkade, dock står det också att det är skitsamma ur den aspekten för de nordiska länderna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan: 1916 är väl inte så tidigt det heller dock. har hört att det är för att få ut så mycket dagsljus som möjligt, samma anledning nämns i artikeln jag länkade, dock står det också att det är skitsamma ur den aspekten för de nordiska länderna.

Jag har alltid trott att det hade med sparande av el att göra, men det kanske mest handlade om folkhälsa?


   
SvaraCitera

Razor:

Jag har alltid trott att det hade med sparande av el att göra, men det kanske mest handlade om folkhälsa?

ah, fast känns ju märkligt då att vi kör på det i sverige då det inte verkar göra någon direkt skillnad här


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan: ah, fast känns ju märkligt då att vi kör på det i sverige då det inte verkar göra någon direkt skillnad här

Ja jag har ingen vettig förklaring till varför man använder det i Sverige, oavsett om det gäller el eller hälsa. En timme hit eller dit spelar inte så stor roll i norden.


   
SvaraCitera

Razor:

Ja jag har ingen vettig förklaring till varför man använder det i Sverige, oavsett om det gäller el eller hälsa. En timme hit eller dit spelar inte så stor roll i norden.

känns som om det mest har att göra med att man vill anpassa sig efter andra länder typ


   
SvaraCitera