Aviseringar
Rensa alla

Sossarna och integriteten


Ämnesstartare

Just nu fokuseras det rätt mycket på hur borgarna inför massavlyssning och piratjägarlagar, men vad folk glömmer är att innan förra valet var socialdemokraternas egne Thomas Bodströms namn synonymt med 1984. Vad sossarna nu vill göra är betydligt värre än FRA och IPRED tillsammans. De vill förbjuda anonymitet på internet och blockera utländska sidor på samma sätt som i Kina.

Karl Sigfrid skrev en artikel om det på Newsmill:
http://newsmill.se/artikel/2008/12/22/varfor-granskar-inte-bloggarna-oppositione...
(Visst, han är moderat, men han har ändå en poäng.)

Kort sagt: vill du inte att folk ska läsa dina mail - rösta inte på riksdagspartierna.


   
Citera
Ämnesstartare

iddqd:

Just nu fokuseras det rätt mycket på hur borgarna inför massavlyssning och piratjägarlagar, men vad folk glömmer är att innan förra valet var socialdemokraternas egne Thomas Bodströms namn synonymt med 1984.

Kan inte annat än hålla med.

iddqd:

Vad sossarna nu vill göra är betydligt värre än FRA och IPRED tillsammans. De vill förbjuda anonymitet på internet och blockera utländska sidor på samma sätt som i Kina.

Svårt att säga vad som är "värst" av FRA och det här, men illa är det oavsett.

iddqd:

varfor-granskar-inte-bloggarna-oppositionen

Därför att oppositionen inte är i maktställning och kan påverka speciellt mycket just nu?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi är körda. [sad]


   
SvaraCitera

det är ju inte som om de ska läsa alla mail i hela sverige [tired]
och så tycker ja att sossarna är dumma i huvet samt Vänster o MP min åsikt bryr mig inte va ni tycker om den


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Därför att oppositionen inte är i maktställning och kan påverka speciellt mycket just nu?

Visst, men folk som bara får höra vad alliansen gör lär tro att sossarna är bättre och därför röstar på dem 2010.

Veritas:

Vi är körda. [sad]

Det har vi varit länge.


   
SvaraCitera

Förlorad intigritet vad man än gör livet till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inget bra namn:

det är ju inte som om de ska läsa alla mail i hela sverige [tired]

Kanske inte alla, men det kommer ändå bli en stor kränkning av integriteten.

inget bra namn:

och så tycker ja att sossarna är dumma i huvet samt Vänster o MP

Det tycker jag också.

inget bra namn:

min åsikt bryr mig inte va ni tycker om den

Jag tycker du borde lära dig skriva lite bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Det har vi varit länge.

Jovisst, men förut har det bara varit teorier, nu kommer allt till praktisk tillämpning.


   
SvaraCitera

Veritas:

Vi är körda. [sad]

Ja, jävla idioter till politiker...
Att man ska behöva spendera sitt liv för o få Sverige på rätt riktning... [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Newsmill

<3

Gillar att många av kommentarerna besvarar hans retoriska fråga "Sossarna sitter ju inte i regeringen just nu, är du dum eller?"

Uppenbarligen så går artikeln enbart ut på att påvisa sossarnas usla politik och för att ge perspektiv på nuvarande regering.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Självmord nästa!


   
SvaraCitera

iddqd:

De vill förbjuda anonymitet på internet och blockera utländska sidor på samma sätt som i Kina.

WTF?! [chocked]
Jag hoppas att de skämtar mig aprillo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

salem1:

Att man ska behöva spendera sitt liv för o få Sverige på rätt riktning... [mad]

Eller så röstar man med fötterna, det tänker jag göra om inget riktigt oväntat händer nästa riksdagsval.

wakajwaka:

Gillar att många av kommentarerna besvarar hans retoriska fråga "Sossarna sitter ju inte i regeringen just nu, är du dum eller?"

Precis. Att de däremot kan komma att vinna nästa val verkar ingen bry sig om.

wakajwaka:

Uppenbarligen så går artikeln enbart ut på att påvisa sossarnas usla politik och för att ge perspektiv på nuvarande regering.

Självklart, han vill ju inte att hans parti ska framstå som det ondaste partiet i riksdagen. Men samtidigt så är det viktigt att folk förstår att sossarna inte är några vänner av integriteten.

Insert name here:

Jag hoppas att de skämtar mig aprillo.

Nope. De vill "utreda effektiviteten hos anonymitetstjänster", vilket innebär att de kommer komma fram till att de inte är effektiva och därför ska förbjudas och vill dessutom blockera utländska spelsidor eftersom Svenska Spel inte kan klara av att konkurrera med dem.


   
SvaraCitera

iddqd:

Eller så röstar man med fötterna, det tänker jag göra om inget riktigt oväntat händer nästa riksdagsval.

Smart det där [y]

iddqd:

blockera utländska spelsidor eftersom Svenska Spel inte kan klara av att konkurrera med dem.

Det där låter som merkantilism... visste inte att vi fortfarande va nere på 1700-talet.


   
SvaraCitera

Sen får man inte glömma att Bodström spelade en stor del i införandet av datalagringslagen.
Så visst har han rätt, det är både han (Sigfrid), hans allians och oppositionen som är emot integritet och frihet.


   
SvaraCitera