Aviseringar
Rensa alla

Sosse uppvisar sitt mansförakt "För många vita medelålders män "


Ämnesstartare

Detta makabra uttalande kom ur en av basarna i SSU och var riktad till moderpartiets starke man i Håkan Juholt över vederbörandes påstående med att han favoriserar sin egna sort, vita medelåldersmän.

Enligt Gabriel Wikström som han heter finns det gott om kompetent folk som inte tillhör denna gruppen och att Håkan egentligen borde välja bland dessa. Invandrare och kvinnor pekar han ut och menar att det rimligaste vore att han valde ut någon här istället för ytterligare en man.

Uttalanden i stil med dessa är så sanslösa att man inte längre vet vad man ska säga. För antigen är det så att man anser att ens egna partiledare inte är kompetent nog att välja ut sin egna stab eller så föreligger det någon sorts kvotering bakom, och då hade kritiken i sig varit helt valid. Men det verkar ju inte vara orsaken här, utan det är snarare så att han själv vill föra med den metoden för att få in enligt honom underrepresenterade grupper i partitoppen, men samtidigt utan att ta hänsyn till vilken eventuell kompetens de kan medföra.

Att det finns kompetens ja, det är jag väl medveten om att han poängterade. Men han talar då inget om de vita män som redan befinner sig i ledande positioner och hur kompetenta de är att utföra sitt arbete. Det förefaller sig därmed att enkelt konstatera att det är viktigare att få in fler grupper i partiet än att faktiskt bredda kompetensen. Och rent spontant känner jag att spola väck sin kompetens med hänsyn till en löjlig jämlikhetsparoll är det absolut sista partiet behöver ha just nu.

Den eviga frågan här är då vad som är så fantastiskt bra med kvotering. Bör Socialdemokraterna syssla med någon kvotering? Ifall ja - varför i helvete då?

​​ http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ssu-for-manga-vita-medelalders-man_6776133.s​vd

SSU: För många vita medelålders män

Det är för många vita medelålders män som ersätts med vita medelålders män.
- Vi behöver fler unga, kvinnor och personer med invandrarbakgrund på ledande poster i partiet, säger Gabriel Wikström, ordförande för SSU - Socialdemokraternas ungdomsförbund.

Håkan Juholt har sagt att han tänker ge Urban Ahlin toppjobbet som biträdande partisekreterare. Gabriel Wikström säger inte tvärt nej till det, men påpekar att det finns ett generellt problem med att Juholt inte ser all kompetens inom partiet.

- De unga finns ju liksom kvinnorna och dem som har invandrarbakgrund. Vi måste bli mycket bättre på att använda oss av deras kompetenser, säger Gabriel Wikström, som även påpekar att om Ahlin byts ut som utrikespolitisk talesperson så bör det jobbet gå till någon annan än en vit medelålders man.

SSU-ledaren har däremot svårt att värdera anklagelserna om Urban Ahlins eventuella sexuella trakasserier som S-kvinnorna lyfter fram.


   
Citera
Ämnesstartare

Min spontana tanke; ja dem borde helt klart sätta en bättre kvalificerad tjugoårig valfri invandrad där istället, då blir allting mycket bättre.

Sossarna borde fokusera på att hitta personer som är kompetenta nog att leda partiet i första hand, för jag tror inte dem har råd att hålla på med genus och etniskt bakgrundstjafs. Inget fel i att sträva efter att ha så god blandning i ledningen som möjligt, men jag tror det är deras minsta problem, det här året också.

No offence men jag menar kom igen, är Juholt den skarpaste kniven i lådan kan inte resterande medlemmarna vara så imponerande.

Men sedan är jag inte så insatt i politiskt skådespeleri heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men ditt stolpskott. Han har ju helt rätt.

Cointoge:

Det förefaller sig därmed att enkelt konstatera att det är viktigare att få in fler grupper i partiet än att faktiskt bredda kompetensen

Har tanken slagit dig att dessa individer med sina olika bakgrunder tillsammans kan bredda kompetensen? Att de som är unga kan vara med och forma partiets politik riktade mot de yngre, och att de med invandrarbakgrund kan vara med och utforma bl a integrationspolitik? Det handlar inte ens om kvotering, Wikström säger ju att partiet måste bli bättre på att ta till vara på kompetens som inte kommer till användning.

Jämför med Hanif Bali; flykting och 24 år. Han breddar kompetensen inom M oerhört mycket mer än någon medelålders gubbe någonsin skulle kunna göra.

Tänker inte göra något mer inlägg i din tramstråd, åh du fantastiska vite man.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gråt mer.
Orkade inte läsa din post förutom själva qouten.
Hur är det dåligt att fler yngre människor får göra sin röst hörd inom SAP?


   
SvaraCitera

I kongo är det i princip bara svarta som styr i politiken. Skulle SSU säga att det behövs mer vita i Kongos politik? Skulle de säga att det finns för få Kineser i Tibets politik? Knappast. Sossarna är ett antivit parti. De gör skillnad på etniska grupper och de är emot vita.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Har tanken slagit dig att dessa individer med sina olika bakgrunder tillsammans kan bredda kompetensen? Att de som är unga kan vara med och forma partiets politik riktade mot de yngre, och att de med invandrarbakgrund kan vara med och utforma bl a integrationspolitik? Det handlar inte ens om kvotering, Wikström säger ju att partiet måste bli bättre på att ta till vara på kompetens som inte kommer till användning.

Jag vet inte riktigt vad skälet ligger i att bli upprörd över det som framkom i mitt inlägg. Särskilt inte på det sättet du uttryckte dig på. Men det är väl ditt sedvanliga, du verkar gilla mer att skälla än att diskutera sakligt. Och nu fick du äntligen chansen att tvåla till den indolenta SD:aren där.

Till ditt inlägg då. Jag erkänner att människor med vissa bakgrunder kan medföra en kompetens som andra saknar. Unga kanske bättre kännedom om den svenska skolan för att de gick i den senare än de mer äldre politikerna. Invandrare kan känna till motsättningar som existerar i förorter bättre än äldre då de kanske växt upp i dessa områden. Men jag kan verkligen inte för mitt liv påstå att en bakgrund är en kompetens i sig och att man i politiken bör ha den utgångspunkten. Det finns väldigt många som har erfarenheter som personer i beslutsfattande församlingar hade mått bra att få del av.

Med ett likartat resonemang som du för kan också Juholts påstådda inkvotering av vita män rättfärdigas. För låt mig förklara här nu. Du hör ju tydligen till dem som anser att bakgrunden är väldigt vital i dessa sammanhang, att de efter olika erfarenheter kan komma och dela med sig av sina perspektiv på samhällslivet. Den här hegemonin som skapats behövs alltså för att man ska röra sig framåt.

Juholt då, den hegemoni som han skapar genom att omgärda sig med vita män kanske också är väldigt vital för att han ska få hela partiet att fungera. Han kan trots allt känna att den personkemi han för med vita män passar sig bättre än med kvinnor, unga och invandrare. Informella kroppsspråk, sakkunnighet, retorik etc. För ja, han kanske känner att han kan utnyttja just kompetensen inom gruppen ifall fördelningen ser ut på det här viset.

Naturligtvis ställer jag mig inte bakom något av de här alternativen. Jag är emot kvotering av natur då är en meritokrat som anser att just kompetens ska gå före bakgrund. Ingen människa ska behöva särbehandlas i samhället utefter sin bakgrund. Det är väldigt bra utgångspunkt enligt mig för att kunna bygga upp ett välmående samhälle.

Tycker du kanske också att man som arbetsköpare borde få kunna neka någon anställning efter sin bakgrund också då med samma hänvisning i ditt resonemang? Kanske även i livsmedelsaffärer, för det kan trots allt bli dåligt för affärerna ifall zigenarna kommer hit och köper så ofta...

Skämt åsido. Men frågan här är inte att det finns utan om det finns. Du verkar ha det väldigt klart för dig att det måste göra det. Men det var ju inget som framkom tydligt i artikeln. Kanske missuppfattar jag honom, övertolkar, är paranoid eller vilken diagnos en kälkborgare som dig vill ge på mitt beteende. Och på ett plan hoppas jag också att det var så han menade. Faktum kvarstår att Juholt väljer sina kamrater efter behov och att Herr Gabriel misstror sin partiledare. Under en tvåårsperiod har ju som bekant olika grupper fått kapitulera en aning för den vite mannen, folk som kanske inte skulle varit där i första taget.

Lite mer relevans här nu då. Förefaller det sig på så vis att olika grupper breddar kompetens så beror det nog faktiskt mer på att de gör det utefter sin faktiska kompetens än att de skulle tillhöra någon exklusiv grupp. Det är erfarenheterna som utgör kompetensen och inte hudfärgen. I sådana fall kan jag meddela min granne att starta ett samarbete med avhoppade SD:aren william Petzäll om att lobba för missbruksfrågor i riksdagen, för han har ju trots allt tio års erfarenhet av tunga preparat. Han kanske rentav kan hoppa upp på talarstolen och rocka hela plenisalen med sin kompetens inom missbruksområdet. Givetvis tror jag själv inte på det här.

Man kan ju bara hoppas att socialdemokraterna vid det här laget har en lite bättre förståelse för vad inkvotering kan leda till. Efter persson var det ju som bekant ett informellt tvång om att det skulle till en kvinna som ny partiledare. Valet föll på Sahlin och sossarna gick på kräftgång direkt.

bullen:

Hur är det dåligt att fler yngre människor får göra sin röst hörd inom SAP?

Behövs inte någon vidare lång utläggning för det här. Egentligen kan du läsa min replik över till Pickaboo. Men väldigt väldigt kort, kompetens ska komma först. Att vara ungdom, invandrare, kvinna eller för den delen man är ingen egenvärde i sig.

f.ö skulle jag vilja låna detta tillfälle till att tvinga dig att lägger till mitt namn som avsändare till det eminenta citat du lagt fram på din profilsida.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

han har ju rätt, och du är ju ett jävla tard.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

acadi:

Sossarna är ett antivit parti.

hahahahahaha [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cointoge:

f.ö skulle jag vilja låna detta tillfälle till att tvinga dig att lägger till mitt namn som avsändare till det eminenta citat du lagt fram på din profilsida.

hah, visst visst. Gjorde det första gången jag skulle lägga in citatet men då var det något krångel så kunde inte uppdatera sidan.


   
SvaraCitera