Aviseringar
Rensa alla

Sova...


Ämnesstartare

Jag har inte direkt några grava sömnproblem som insomnia eller så. Men jag är fan så trött på att ligga 2-3 timmar och försöka somna. Har varit såhär så länge jag kan minnas, men det har gått i perioder. Vissa perioder har jag somnat väldigt snabbt jämförelsevis. Största problemet nu är att mycket förstörs om dagarna för att jag är så trött.

Efter noggrant funderande har jag kommit fram till är att mitt problem är att jag tänker för mycket. Kan fan inte sluta tänka. Kan vara viktiga saker som ska hända, svåra upplevelser eller bara fantasier om vad som helst. Olika scenarion i olika situationer osv. Visst, eftersom jag ofta tänker ut scenarion som kommer utspela sig brukar jag vara ganska förberedd på vad som komma skall. Men det håller inte längden, tas hellre på överraskningen.

Så, förslag på hur jag ska få tankarna att sluta snurra så jag kan sova?

Det jag inte söker; roppar, stilnoct eller alkohol.


   
Citera
Ämnesstartare

Var i nuet. Meditera. M i n d f u l l n e s s.


   
SvaraCitera
blum
 blum

propavan/imovane/annan mild ej beroendeframkallande sömntablett.


   
SvaraCitera
blum
 blum

eller bara ligga och inte tänka alls, svårt, men det går. slappna av. ta en kroppsdel i taget, tänk bara på hur du slappnar av först huvudet sen armarna osv osv. kräver lite övning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

eller bara ligga och inte tänka alls, svårt, men det går. slappna av. ta en kroppsdel i taget, tänk bara på hur du slappnar av först huvudet sen armarna osv osv. kräver lite övning.

Ska fan försöka testa avslappning även fast det låter töntigt

Har du erfarenhet av tabletterna? Om jag ska ta tabletter får det inte vara några som är ångestdämpande, ger hallicar eller liknande.


   
SvaraCitera
blum
 blum

inglorius:

Har du erfarenhet av tabletterna? Om jag ska ta tabletter får det inte vara några som är ångestdämpande, ger hallicar eller liknande.

Propavan har jag tagit under en ganska lång period, utan några problem alls. Tar man dem försent blir man lite trött dagen efter då dom håller upp mot 12 timmar, men inga hallucinationer eller sånt.

Gå till vårdcentralen och berätta om dina problem. Dom kommer ifs fråga om dina vanor och sånt, vet inte hur svårt det är att få sömntabletter utskrivna..
Men det dom säger är också vettigt. Stäng av dator, tv och sånt minst en timma innan du ska gå och lägga dig. Läs en bok istället. Ät inte för sent på kvällen, se till att du har rört dig under dagen, ha svalt och mörkt i rummet osv osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inglorius:

Det jag inte söker; roppar, stilnoct eller alkohol.

Träna, jogga. "Den som har arbetat hårt får söt sömn" någon gammal svensk ordspråk.

Dåren:

Var i nuet. Meditera. M i n d f u l l n e s s.

Rekommenderar jag med [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skriv ned det du kommer på så du slipepr tänka på det


   
SvaraCitera

Fick ett tips av en psykolog för några veckor sedan att gå ur sängen direkt om man känner att man inte kommer kunna somna eller att man inte kan alls. Hon sa något i stil med att sängen är något för vila och ro och om du inte får det där i stunden ska du gå upp och göra något annat tills du verkligen känner att du vill sova. Kolla tv, spela spel, snacka med nån i telefon, ta en prommis eller nåt liknande och gå som sagt inte och lägg dig förrän du faktiskt känner för att sova.

Sen är det faktiskt lite tröst i att säga och tänka för sig själv, att tillslut somnar man faktiskt. Hur svårt det än är så somnar man tillslut och det kan dämpa oron i själen litegrann.

Men jag vet hur förjävligt det kan vara att inte somna, man ligger och grubblar på sådant man inte alls skulle göra i vanliga fall och det är sjukt frustrerande.

Hoppas det ordnar sig!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bomull:

lägg dig förrän du faktiskt känner för att sova

Saken är ju att det är så förbannat drygt att sova när man vet att man ska iväg till skolan nästa morgon. Blir lätt att man skjuter på det så att säga.

bomull:

Sen är det faktiskt lite tröst i att säga och tänka för sig själv, att tillslut somnar man faktiskt. Hur svårt det än är så somnar man tillslut och det kan dämpa oron i själen litegrann.

Det största problemet för mig är inte att jag inte somnar, utan att jag blir så jävla trött dagen efter.

bomull:

Hoppas det ordnar sig!

Tack.

Lindblom:

Propavan har jag tagit under en ganska lång period, utan några problem alls. Tar man dem försent blir man lite trött dagen efter då dom håller upp mot 12 timmar, men inga hallucinationer eller sånt.

Ska försöka se om jag kan få ut det.

Bajwa:

Träna, jogga. "Den som har arbetat hårt får söt sömn" någon gammal svensk ordspråk.

Kroppen kan vara död men det hjälper inte skallen. Blir snarare piggare av det. Tränar ofta ganska sent på kvällen vilket inte direkt hjälper.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

känner igen mig som fan


   
SvaraCitera

Jag har märkt att om man fokuserar mer på hur varmt och mysigt det är att bara ligga (ungefär som när man ligger och drar sig på morgonen) än på att försöka somna så somnar man lättare. Alltså för bättre chanser att somna; tänk inte på att somna, utan njut av att kunna gosa ner dig. Det kan förståss slå fel, men oftast hjälper det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inglorius:

Efter noggrant funderande har jag kommit fram till är att mitt problem är att jag tänker för mycket.

Ibland önskar jag att jag tänkte mer. Jag somnar alltid direkt, kommer aldrig ihåg vad jag drömt och vaknar upp outvilad. Hemskt det också.

Mitt tips är att slappna av i ögonen. Jag vet! Det låter hur psycho som helst. Men det är hemligheten. När man ligger och tänker och grubblar far ögonen runt=jobbar och allt som behövs då är att slappna av i ögonen. Bara släppa spänningarna. Eh ja. Funkar för mig i alla fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inglorius:

Kroppen kan vara död men det hjälper inte skallen. Blir snarare piggare av det. Tränar ofta ganska sent på kvällen vilket inte direkt hjälper.

prova morgonen innan skolan, är det bästa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bajwa:

prova morgonen innan skolan, är det bästa.

Håller med till 100 %. Men är tyvärr inte möjligt för mig just nu.


   
SvaraCitera