Aviseringar
Rensa alla

Sova för mycket?


Ämnesstartare

Kan man sova för mycket? Jag sover ca 8-12 h på natten. På vardagar mellan 8-9 och helger och lov 10-12 h och jag är ändå trött så efter skolan brukar jag sova 1-2 h och i skolan kan jag slumra till på lektionerna. När jag är ledig så brukar jag också sova 1-2 h på dagen. Så jag sover mellan 9-14 h varje dag men är ändå alltid trött och jag har inga brister på några vitaminer för det har jag kollat. Varför är jag alltid trött? Är det farligt att sova för mycket? Sover jag för mycket?


   
Citera
Ämnesetiketter
Kudhos

7 timmar är den rekommenderade mängden sömn för en vuxen människa. 10-12 timmar är ohälsosamt.


   
SvaraCitera

8h är rekomenderat för tonåringar tror jag Galen

Kudhos:
7 timmar är den rekommenderade mängden sömn för en vuxen människa. 10-12 timmar är ohälsosamt.

Sömn är inte ohälsosamt. Ett av mina favorit intressen Tumme upp


   
SvaraCitera

jag brukar sova 10, 11 timmar på helgerna om jag får sova ut. men inte mer än 3 dagar i rad, då mår jag inte bra


   
SvaraCitera
Kudhos

   
SvaraCitera

bättre än att sova för lite iaf


   
SvaraCitera

heh jag sover ungefär 10 timmar per natt


   
SvaraCitera

dt är psykiskt

ibland e jag jättepigg efter 7 timmar, fast sällan. typ om jag vet att jag ska upp och göra ngt spännande den dagen.

vanligtvis brukar jag ej vara pigg förrns efter ca 10 timmar


   
SvaraCitera

kolla upp dina sköldkörtelvärden. dock behöver man sova mkt i tonåren pga kroppen utvecklas så mkt.


   
SvaraCitera

Ja, då blir man bara tröttare. Jag brukar sova 7 timmar om jag sover bra, vill helst sova 8 men det är bara en timmes skillnad hehe, så det är ok.


   
SvaraCitera

Sover antagligen alldeles för mycket nu för tiden. Skulle behöva korta ner det ett par timmar hehe.. men ja, när det kommer till dig: den rekommenderade sömntiden brukar vara kring 7-8 timmar. För mycket sömn har ett antal konsekvenser, bland annat viktuppgång om jag inte misstar mig.


   
SvaraCitera

Du är en yngling, det är normalt för din ålder.


   
SvaraCitera

Sover du bra då? All sömn är ju inte bra sömn.


   
SvaraCitera