Aviseringar
Rensa alla

spanska låt text översättning!


Drewito:

Men jag tror att det är ändå många som tolkar sångtexten så som du har tolkat det. Det finns ju många sådana masstolkningar av just sångtexter, både i spanskan och även i svenska sångtexter, framförallt när de sjungs.

Jo, men hellre ordagrant rätt än fel tycker jag allt. Sen ska det vara ''Så som Kain och Abel, det är ett grymt spel''. Det låter väldigt mycket bättre om man lyssnar på låten.
Den fina videon


   
SvaraCitera

Sagitta:

Jo, men hellre ordagrant rätt än fel tycker jag allt.

Kom ihåg att vid översättning blir det aldrig ordagrant översatt. Det man översätter är bara betydelsen från ursprungsspråket till det språk som man översätter vilket medför att varje översättning är unik. Om hundra personer översätter en och samma mening, från samma ursprungsspråk till svenska, då blir ju inte den översatta texten i 100 exemplar identisk med varandra dock kommer betydelsen att förhoppningsvis att bibehållas vilket det är det som man strävar efter.

Sagitta:

Sen ska det vara ''Så som Kain och Abel, det är ett grymt spel''. Det låter väldigt mycket bättre om man lyssnar på låten.

Jag tycker att det inte passar in här på svenska överhuvudtaget. Jag kan dock inte komma på hur man ska omskriva det och bibehålla originaltextens betydelse.


   
SvaraCitera

Drewito:

g tycker att det inte passar in här på svenska överhuvudtaget. Jag kan dock inte komma på hur man ska omskriva det och bibehålla originaltextens betydelse.

Ja, men nu är det ju INTE så att man ska översätta det så att det låter så poetiskt som möjligt på det svenska språket. Var bara det jag ville säga, jag är inte arg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ken någon hjälpa mej översätta texten om honnom?

så här ser den ut:

Ricky Martin är född 24 december 1971 i San Juan. Han har sålt över 55 miljoner skivor sedan han blev soloartist. Han sjunger både på spanska och på engelska.
Han är känd för låtar som Maria,
La Copa De La Vida, She Bangs och Livin' La Vida Loca. Han har även startat Ricky Martin Foundation för att hjälpa barn i Puerto Rico. År 2000 besökte han en vän i Indien som höll på att bygga ett barnhem där, vilket ledde till att de räddade 3 indiska flickor från gatan och han började arbeta mot barnhandel. Han har även två små tvillingpojkar, men inga namn är bestämda än. Han fick pojkarna i slutet på juli eller början på augusti (2008). Han höll detta hemligt tills pojkarna var några veckor gamla. Resten av 2008 ska han spendera med sina barn. 2009 ska han spela in en ny skiva och 2010 ska han turnera.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera