Aviseringar
Rensa alla

Spara filer i gimp


Ämnesstartare

Första gången källan google inte funkade. Haha.. patetiskt forum. Aja, är det någon som vet vad man kan spara gimp filer i? te.x jpg gif osv
Jag brukar spara i gif men då blir det jätte dålig kvalite. [crazy]

glad-smiley_149896024_177779091.jpg


   
Citera
Åtta

Längst ned i dialogrutan så finns det en lista med alla filformat.

Vilket du bör välja beror på vad du ska ha bilden till. I 99% av alla fall bör du köra på PNG(-24). Då får du transparens och ett högt antal färger, samtidigt som den är lossless. Storleken blir förvisso hyfsat hög, men så länge du inte arbetar med helt enormt högupplösta bilder så är det nog inget att oroa sig över.


   
SvaraCitera

Du kan spara gimp i massa saker från jpeg till c-källkod. Du får bättre svar om du säger vad du ska använda det till.

Twilightfreak:

Jag brukar spara i gif men då blir det jätte dålig kvalite. [crazy]

Det är ju inte så jättekonstigt.


   
SvaraCitera

Åtta:

I 99% av alla fall bör du köra på PNG(-24)

Nu är jag ju ingen grafiktok, men är inte JPEG bättre för foton och liknande?


   
SvaraCitera
Åtta

Comrade Premier:

Nu är jag ju ingen grafiktok, men är inte JPEG bättre för foton och liknande?

PNG är lossless, medan JPEG inte är det. Anledningen till att man brukar säga att JPEG är bättre för foton är därför att foton är såpass suddiga att JPEG-kompressionen oftast inte syns - vilket gör att man då kan komma undan med en mindre filstorlek. Men ärligt talat så bryr jag mig inte om en bild är 200 kb eller 140 kb.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Comrade Premier:

men är inte JPEG bättre för foton och liknande?

Om man försöker spara i JPEG kommer det upp en ruta och i den står det "Din bild bör exporteras innan den kan sparas som JPEG av följande anledningar:

Insticksmodulen JPEG kan inte hantera transparens

platta till bild"

plattar man till bilden så blir det jätte dålig kvalite


   
SvaraCitera
Åtta

Twilightfreak:

plattar man till bilden så blir det jätte dålig kvalite

Kvaliteten har ingenting med huruvida det finns en alfakanal (transparens) eller ej att göra. Men har du en bild med transparens ska du givetvis inte spara den som JPEG, eftersom JPEG, som Gimp påpekat, inte stödjer transparens. Spara i så fall som PNG istället.


   
SvaraCitera