Aviseringar
Rensa alla

Speciallärare


Ämnesstartare

Tja!

Jag har lite problem och hoppas att någon kan ge mig lite tips och råd.
Det är såhär att jag vill ha en speciallärare, men inte för att jag behöver
hjälp med något ämne utan jag vill jobba ensam. Jag vill inte sitta i ett klassrum med 20 andra elever som tar upp tiden vi har i skolan med onödiga frågor osv.
Jag hade velat ha en speciallärare som jag jobbar hos. Jag går i årskurs 7.

Jag >hatar< att jobba i grupp när alla skriker och har sig, jag kan inte koncentrera mig. Jag koncentrerar mig mycket bättre när det är kanske 5-7st i klassrummet och inte 20+. Mina betyg är bara över VG, men jag vet att jag kan få mer än det. Men det funkar inte, jag klarar inte att jobba såhär om jag vill ha toppbetyg.

Detta har även lett till skolk, jag hoppar över lektioner som tillexempel matte, engelska, spanska osv osv för att jag är så långt fram än dom andra. För lärarna prioriterar alltid dom som har problem och är långt bak, dom säger alltid att "Ja, bara jobba på" till mig och det är ju väldigt konstigt enligt mig. Hellre hade jag varit i skolan varje dag och fått lära mig mer, men nej. Jag ska bara göra onödiga uppgifter tills dom andra är i kapp mig.

Så, är det möjligt att man får en speciallärare som man kan ha egna lektioner med? Som faktiskt låter mig göra vettigare saker än det skitet jag håller på med nu? I genomsnitt så skolkar jag nästan 2-3 dagar i veckan endast för att dom andra ska komma ikapp, visst, jag hade ju kunnat gå. Men då hade jag fått göra skitsaker. Då stannar jag fan hellre hemma.
Lärarna är alltid på mig: Hur går det med närvaron nu?

Som det är nu så är skolan bara ett skämt för mig.


   
Citera
Ämnesstartare

Tyvärr lär du inte få någon speciallärare, då det är som du säger, dom prioriterar dom som har det svårare, i stället för både och.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Specialläraren när jag gick i grundskolan hade bara tid åt invandrarna, så jag rekommenderar att du börjar kalla dig själv Ahmed.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unexpected:

Tyvärr lär du inte få någon speciallärare, då det är som du säger, dom prioriterar dom som har det svårare, i stället för både och.

Fan =/
Har du också varit i en sån här situation? Vad gjorde du såfall?

Dightkuz:

Specialläraren när jag gick i grundskolan hade bara tid åt invandrarna, så jag rekommenderar att du börjar kalla dig själv Ahmed.

Jo det e många gånger man har funderat på det, hehe [wink].


   
SvaraCitera

taij:

Jag går i årskurs 7

taij:

Mina betyg är bara över VG

man får inte betyg i 7an[no-no]

men säg bara allt du skrev till din lärare[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lockbete:

man får inte betyg i 7an

Vet, men i min skola så brukar lärarna skriva vad man hade fått för betyg om vi hade haft det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

taij:

Har du också varit i en sån här situation? Vad gjorde du såfall?

Jag har ibland känt att jag ligger före dom flesta andra och redan kan det dom håller på med nu, i några ämnen. Då har jag passat på att slappa, då jag är av väldigt lat natur 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unexpected:

Jag har ibland känt att jag ligger före dom flesta andra och redan kan det dom håller på med nu, i några ämnen. Då har jag passat på att slappa, då jag är av väldigt lat natur 😛

Haha [wink] Jag är också mycket lat 🙂 Fast inte i skolan. Där är jag bara för att lära mig, inte va med kompisar, inte hålla på med bus osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du kan väl testa att ta kontakt med en av dina klassföreståndare och be dem att kolla upp om det går att ge dig en speciallärare pga koncentrationssvårigheter. Fanns en i min klass på högstadiet som fick det, men han hade inte bara koncentrationssvårigheter, utan hade det helt enkelt allmänt svårt med skolan.

Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snackade med mina föräldrar och vi har bestämt möte med min mentor. Jag kommer få extraböcker i dom ämnena jag vill även ha tillåtelse att vara i biblioteket på de ämnena som inte behöver genomgång.
Verkar lösa sig ganska bra tycker jag.
Visade sig att jag hade en frånvaro på 35%.[bigsmile]

Nån som tycker att jag borde ta upp något speciellt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag går hos spec lärare med 4andra. har så sjukt mkt roligare en alla pluggisar [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

taij:

Nån som tycker att jag borde ta upp något speciellt?

Främst koncentrationssvårigheterna, att du inte kan arbeta när det är stökigt osv. Det är det viktigaste, och ger dig goda skäl till att få studera på en lugnare miljö.
Sen kan du ju även påpeka att du skolkar pga oväsendet, och det är ju inte direkt bra för din utbildning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blondiieee:

Jag går hos spec lärare med 4andra. har så sjukt mkt roligare en alla pluggisar

Vi har nog olika ändamål [wink]

Jerkix:

Främst koncentrationssvårigheterna, att du inte kan arbeta när det är stökigt osv. Det är det viktigaste, och ger dig goda skäl till att få studera på en lugnare miljö.
Sen kan du ju även påpeka att du skolkar pga oväsendet, och det är ju inte direkt bra för din utbildning.

Ja, jag kommer ju att ha tillgång till biblioteket där man kan sitta i lugn och ro så det löser nog sig.
Tack så mycket!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

taij:

Vi har nog olika ändamål

troru??[surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blondiieee:

troru??

Nej, jag vet.
Om du inte har något att tillägga i tråden så skriver man inte. [cute]


   
SvaraCitera