Aviseringar
Rensa alla

Spel-community project.


AndreasM:

IT-lärare

Åtta:

dum i huvudet

Go figure.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag brukar koda-php åt folk å företag ganska billigt.
Men håller på med ett eget projekt med 10pers så din community kan ta sig i röven [badgrin]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Jag tycker det låter som att han antingen är arbetslös eller dum i huvudet som donerar bort så många programmeringstimmar till ett stängt projekt. Ska han göra det så måste han ju åtminstone släppa källkoden till CMS:et under någon snäll licens, annars är det ju det största resursslöseriet någonsin.

Jadu, så kan man ju tycka. Han är även en riktigt duktig COD4-spelare och ville gärna se att vi kom nåvart. Har ännu inte fått kontakt med honom idag, men har skickat ett SMS-till honom som var ganska dyrt.

jaag_91_:

Jag brukar koda-php åt folk å företag ganska billigt.

Länka några.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara vp360 som är officiell ännu:
http://vp360.se/ - kommer snart. Kodat åt greencon Energi och Miljö AB

Själva tjänsten är hemlig än för den ska säljas in till olika företag. Har med 3d att göra.

sen kommer fler till hösten. Vet inte vilken adress dom kommer få


   
SvaraCitera

AndreasM:

Som R60.org hade i år 3 divisioner till CS 1.6

Du måste ju tänka på varför det bara spelas "gamla" spel. Det är de spelen som är störst. Visst du kan säkert dra igång lite Battlefield-ladders, CoD-ladders etc men hur aktiva tror du att de kommer att vara?

R60.org har alltid varit Sveriges bästa "tävlings"community om du frågar mig. Moget folk, bra regler och sjysta admins. Tycker kanske det mestadels för att jag själv spelade och vann CS 1.6 division 1 där ett par gånger för några år sedan.

Kommer ni ha ett antifusk-program som Finalproof eller liknande? Varför skulle spelare just välja ER sida när det finns en uppsjö av redan etablerade sidor?


   
SvaraCitera

AndreasM:

Han som ska koda sidan är från Storbrittanien är 27 år gammal, IT-lärare på en gigantisk skola och har gjort X antal säkerhetssytem till banker i USA och gjort system för börsen.
Jag hoppas han kan sin sak. 🙂

Tja, eftersom hans sak uppenbarligen är att ljuga, så tror jag nog han kan den. Ingen, jag upprepar, ingen, har vid 27 års ålder haft en betydande del i skapandet av ett flertal säkerhetssystem på banknivå OCH finansiell mjukvara.
Vidare, så skulle en person med de kvalifikationerna tjäna rätt enorma pengar och aldrig i helvete byta ned sig till ett lärarjobb, och han skulle definitivt inte, under några som helst omständigheter, erbjuda sina tjänster gratis.

jaag_91_:

Bara vp360 som är officiell ännu:

Wow, en registrerad domän, du måste verkligen vara, like, AWESOME!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Wow, en registrerad domän, du måste verkligen vara, like, AWESOME!

Du kanske inte har erfarenhet av hur det funkar, jag ska förklara för dig:

1. Idé - Greencon
2. Patent, domän, varumärke: namn - Greencon
3. Programmering av hemsida - Jag
4. Sälja in idén hos företag - Greencon Säljavdelning
5. Publicera - Greencon och jag

Nu är dom i steg 4. Hemsidan blir offentlig i steg 5.
Förmodligen till hösten.

Jag vet att det kan va svårt att förstå för folk som är trög [zzz]

Amatörer vill ju ofta visa vad dom gjort innan dom är färdig.


   
SvaraCitera

jaag_91_:

Amatörer vill ju ofta visa vad dom gjort innan dom är färdig.

OK, jag tar dig naturligtvis på ditt ord och tror på din fantastiska skicklighet bara för att du säger så. Du råkar inte ha någon sorts kodexempel alls du kan visa upp? Eftersom du inte har någon utbildning så måste du ha en ganska imponerande portfolio vid det här laget; att du skulle ha någon som helst kompetens alls utan vare sig utbildning eller erfarenhet av större projekt låter ganska osannolikt.

EDIT: förresten, vilken av dina släktingar är det som står bakom Greencon? Med tanke på att seriösa företag inte anlitar enskilda personer för seriösa projekt, av rädsla för att sagda person ska bli påkörd av en buss och de ska stå där med en oklar juridisk situation och ingen som kan deras kodbas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

.

HAHA fan va gojja du pratar [bigcheers]

En lärares man jobbar på greencon och jag blev rekommenderad av min datorlärare...

Han som sköter kodandet åt företaget har ingen utbildning utan han har lärt sig själv... Och det dom gör är jävligt avancerat. Bland annat visualiserar dom sjukhus åt landstinget så att ventilationssystem, kablar osv går att följa virtuellt. Svårt att förklara men det är jävligt avancerat och det största sjukhusen i landet har tjänsten. Sedan håller dom på med en eBok i 3D som olika kommuner beställt till sina hemsidor. Och dom hade inga anmärkningar på min kod.

Du verkar tro att det är mer avancerat än vad det är... Slår vad om att du inte kan ett skit om programmering. PHP är det enklaste språket, jag har programmerat php sen jag var 14 och java sen jag va 15. Att bygga en community är riktigt simpelt, det ända som är jobbigt är att det tar tid.


   
SvaraCitera

jaag_91_:

PHP är det enklaste språket, jag har programmerat php sen jag var 14 och java sen jag va 15.

Jag har programmerat VHS-apparater sen jag var 10, det säger betydligt mer än någon tidsräknad PHP eller Java-kunskap.


   
SvaraCitera

jaag_91_:

Slår vad om att du inte kan ett skit om programmering.

Den som är visast vet vad han inte vet; det är skönt att se att Sokrates fortfarande har rätt. Du säger att du knackar kod i Java och PHP, det borde innebära att du är väl förtrogen med objektorienterade principer, och förhoppningsvis även vissa elementära designmönster. Vad innebär MVC-modellen? Singletonmönstret? Factorymönstret? Observer-observable? Varför använder man Interfaces, och när är abstrakta klasser bättre?

Men en programmerare som bara har använt sig av en enda paradigm blir lätt begränsad och inskränkt i sitt tänkande, och den som bara pysslat med högnivåspråk utan att förstå de underliggande principerna skriver sannolikt ganska ineffektiv kod. Så, kan du redogöra kort för vad objektorienterad, procedurell och deklarativ programmering innebär? Kan du beskriva rekursion kontra iteration och deras respektive för- och nackdelar? Vilken datastruktur är bäst lämpad om du vill konstruera en ordlista; en länkad lista, ett rödsvart träd eller ett splayträd, och varför? Hur skulle du implementera remove()-funktionen för ett binärt sökträd i C eller C++? Vilken sorteringsalgoritm skulle du använda för att sortera en länkad lista?

Alla dessa är ganska elementära frågor, som du naturligtvis borde kunna besvara på ett par minuter om du nu är en sådan skicklig programmerare.

jaag_91_:

java sen jag va 15.

Java? Fascinerande. Hur väl kan du java, blir jag nyfiken på?
Hur gör du om du vill ha en array med 100 stycken Stack innehållande objekt av typen String?
Vad skrivs ut om du kör följande kodsnutt? Kan du förklara varför?

public class Main {
public static void main(String[] args) {
Integer a = 127;
Integer b = 127;
Integer c = 128;
Integer d = 128;
if(a == b)
System.out.println("a == b");
if(c == d)
System.out.println("c == d");
}
}

jaag_91_:

Att bygga en community är riktigt simpelt, det ända som är jobbigt är att det tar tid.

Enkelt, säger du? Tänkt dig följande scenario: du ska bygga ett forum, med samma typ av uppbyggnad som UM, dvs. det finns ett antal kategorier (Datorer & IT, Språk, Film, etc.) och under dessa kategorier kan man skapa trådar, och i trådarna kan man posta inlägg.
Du vill kunna ange privilegier per underforum för olika användare på ett smidigt och skalbart sätt, dvs. wakajwaka ska kunna ha moderatorrättigheter till datorforumet, men ingen åtkomst alls till språkdelen, och Issen ska bara ha läsrättigheter, men han ska ha dem på samtliga underforum.

1. Hur lägger du upp databasen för detta projekt?

2. Hur skulle du representera en användare, en tråd och ett inlägg i din PHP-kod?

3. Kan du ge en enkel kodsnutt - PHP, Java, pseudokod, eller något annat - för att låta användare (med rätt privilegier) posta kommentarer i en given tråd?

Eftersom det är så "enkelt" att bygga en community har du säkert inga problem med att besvara dessa tre frågor på fyra-fem minuter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

MVC-modellen? Singletonmönstret? Factorymönstret? Observer-observable? Varför använder man Interfaces, och när är abstrakta klasser bättre?

Eftersom jag lärt mig språket själv så kan jag inte uttrycken du säger... Jag ser det inte heller nödvändigt att kunna dessa. Interface är väl när man extend:ar en befintlig klass?

Gentlernen:

public class Main {
public static void main(String[] args) {
Integer a = 127;
Integer b = 127;
Integer c = 128;
Integer d = 128;
if(a == b)
System.out.println("a == b");
if(c == d)
System.out.println("c == d");
}
}

Ingenting eftersom Integer ska vara int.

Gentlernen:

1. Hur lägger du upp databasen för detta projekt?

Förslagsvis en tabell för kategorierna, en för trådarna och en för inläggen. Sen kopplar man ihop dom med en kolumn.

Gentlernen:

2. Hur skulle du representera en användare, en tråd och ett inlägg i din PHP-kod?

Hur menar du där?

Gentlernen:

3. Kan du ge en enkel kodsnutt - PHP, Java, pseudokod, eller något annat - för att låta användare (med rätt privilegier) posta kommentarer i en given tråd?

Om du ger mig en databasstruktur.
Men om jag utgår från att privilegien finns med i tabellen är det ju bara sätta en session på användaren vid inloggning och kolla om den stämmer med privilegien på tråden.

Gentlernen:

Eftersom det är så "enkelt" att bygga en community har du säkert inga problem med att besvara dessa tre frågor på fyra-fem minuter.

Har faktiskt ett forum jag kodar med nu... Det ska va klart till skolstarten och publiceras i höst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaag_91_:

Du verkar tro att det är mer avancerat än vad det är... Slår vad om att du inte kan ett skit om programmering. PHP är det enklaste språket, jag har programmerat php sen jag var 14 och java sen jag va 15.

Visst kanske det inte alltid är så överväldigande svårt att bygga ett community om man bara kodar. Däremot så är något som är minst lika viktigt (om inte viktigare) att organisera projektet. Säkerhet, effektivitet, specifikationer och att följa kodkonvention är minst lika viktigt.


   
SvaraCitera

jaag_91_:

Interface är väl när man extend:ar en befintlig klass?

Nej.

jaag_91_:

Jag ser det inte heller nödvändigt att kunna dessa.

Du vet inte ens vad uttrycken betyder, men du anser ändå att det är onödigt att kunna dem? Ignorance is bliss indeed.

jaag_91_:

Ingenting eftersom Integer ska vara int.

Fel.

jaag_91_:

Förslagsvis en tabell för kategorierna, en för trådarna och en för inläggen. Sen kopplar man ihop dom med en kolumn.

Kan du vara mer specifik? Vad ska varje tabell innehålla? Hur kopplar du ihop dem? Vad gör du åt användare och rättigheter?

jaag_91_:

Hur menar du där?

Efter att du hämtat en tråd, post eller inlägg från databasen, hur hanterar du den i din PHP-kod?

jaag_91_:

Om du ger mig en databasstruktur.

Du skulle ha definierat den i fråga ett, men du kan anta att den ser ut hur du än vill.

jaag_91_:

Men om jag utgår från att privilegien finns med i tabellen är det ju bara sätta en session på användaren vid inloggning och kolla om den stämmer med privilegien på tråden.

Kan du vara mer specifik där, kanske t o m posta lite kod eller pseudokod?


   
SvaraCitera

Buddah:

Investerare vill TJÄNA pengar, inte låna ut pengar som en bank utan ränta.

Man kan göra det på mer sätt än på än att få del av monetära vinster. Att få med sitt varumärke på sidan kan vara guld värt.


   
SvaraCitera