Aviseringar
Rensa alla

Spel = Konst?


Ämnesstartare

Tycker ni att dator och konsolspel är en konstform?

Isåfall, vad tycker ni om att man censurerar spel för att få en lägre åldersgränsmärkning?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Kan det väl vara.

Jellybeans:

Isåfall, vad tycker ni om att man censurerar spel för att få en lägre åldersgränsmärkning?

Kan väl va bra i vissa fall och sämre i andra.


   
SvaraCitera

Jellybeans:

Tycker ni att dator och konsolspel är en konstform?

Hm, väldigt bra fråga.
Jag skulle nog vilja påstå att ett spel i helhet (design, grafik, handling, spelkänsla, ljud) kan ses som konst, ja.

Jellybeans:

Isåfall, vad tycker ni om att man censurerar spel för att få en lägre åldersgränsmärkning?

Jag är inget större fan till censurerade spel överlag, så enligt mig är det enbart dåligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Tycker ni att dator och konsolspel är en konstform?

Jo, det antar jag att man skulle kunna kalla det.

Jellybeans:

Isåfall, vad tycker ni om att man censurerar spel för att få en lägre åldersgränsmärkning?

[n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, figurerna, omgivningen och objekten har alla börjat som skisser och som sedan blivit teckningar. Om det är konst så är la spel någon slags konst med!


   
SvaraCitera

generellt - nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Precis som att jag generellt inte ser ett TV-program som konst, så ser jag inte heller spel som konst.


   
SvaraCitera

Jellybeans:

Tycker ni att dator och konsolspel är en konstform?

Är nog rätt kluven, vissa spel tycker jag är konst medan andra inte är det. Vissa är bara något som folk vill tjäna pengar på, exempelvis den myriad av ogenomtänkta spel som baseras på filmer.

Jellybeans:

Isåfall, vad tycker ni om att man censurerar spel för att få en lägre åldersgränsmärkning?

Våld och otäckhet är i allmänhet inte ekvivalent med konst trots att många verkar vilja skildra det på ett konstnärligt sätt (och en del lyckas). Oftast är det konstnärliga värdet i ett spel helheten, som Observator skrev.

Däremot kan man inte censurera vad som helst. Det hade ju varit poänglöst att censurera Resident Evil så att serien passar en målgrupp på 7+.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker att censur av religiösa symboler, lätt nakenhet, blod och alkohol är tråkigt då det kan förstöra spelupplevelsen hela intrycket.

Lite exempel från Castlevania IV, japanska(original) och amerikanska skillnader:
amerikansk:

Image

japansk:
Image

amerikansk:
Image

japansk:
Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja. På samma sätt som mat kan vara en konstform. Eller krig för den delen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klart det kan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Tycker ni att dator och konsolspel är en konstform?

Ja

Isåfall, vad tycker ni om att man censurerar spel för att få en lägre åldersgränsmärkning?

Dåligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En del kan väl vara det, men många har faktiskt jävligt låg verkshöjd [zzz]


   
SvaraCitera
Kitten

Jellybeans:

Tycker ni att dator och konsolspel är en konstform?

Det beror på. Jag tycker spel som spelmakarna lagt ner omsorg på är konst. Men det finns också spel vars enda syfte är att dra in pengar, som värdelösa uppföljare eller vissa riktigt dåliga spel baserade på filmer. Konst handlar inte om att dra in pengar. En sann konstnär skapar (enligt mig) för att det är hans/hennes passion, eller helt enkelt för att han/hon gillar det. Inte för pengarnas skull.

Jellybeans:

Isåfall, vad tycker ni om att man censurerar spel för att få en lägre åldersgränsmärkning?

Antingen släpper man två versioner eller så släpper man bara den ocensurerade. Och egentligen, hur många håller på de åldersgränserna ändå? Inte många.


   
SvaraCitera

Kitten:

Konst handlar inte om att dra in pengar. En sann konstnär skapar (enligt mig) för att det är hans/hennes passion, eller helt enkelt för att han/hon gillar det. Inte för pengarnas skull.

Riktigt bra sagt! [y]

Jag kan se spel som har story i klass med filmer och sånt, toppklassig design och grafik samt riktigt smart och roligt spelupplägg som konst, men jag skulle ändå inte klassa det som konst i samma stil som målningar, musik och liknande. Vet inte varför, passar bara inte in där riktigt.

Angående censur så tycker jag det är löjligt i en del fall. En del spel SKA helt enkelt innehålla blod, naket, svordomar etc. etc. för att det passar in i storyn och upplägget. Däremot så måste jag säga att spel även är för yngre så man måste ta hänsyn till dem med. Om man kan anpassa spel så att även yngre kan ta del av det roliga utan att det påverkar spelet negativt så ser jag inget fel i det. Varför inte då liksom? Men som någon annan sa: spel som Resident Evil 5 osv. ska absolut inte censureras.


   
SvaraCitera