Aviseringar
Rensa alla

spela in en låt på datan?


Ämnesstartare

Hej. jag har börjat lite snått med hiphop och jag har några bra texter med jag undrar om man kan spela in en låt i datorn? för asså jag har inte möjlighet att åka in till nån studio eller typ köpa nåt mixer bord för multum typ bara i en microfon (otroligt bra ljud) men då vad ska jag ha för progam och spela in i? mhv//Dudde[y]


   
Citera

   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Forum AKTUELLT/Övriga aktuella nyheter och händelser


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fruity Loops.
Det är dock inte gratis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Självklart kan du spela in låtar på datorn!
Om du redan har beats och coola ljud så kan du använda
Audacity! Det är jätte lätt att hitta programet på internet.

Om du ska spela in ljud med Fruity Loops med en normal mic,
så tror jag att du behöver vissa addons för FL också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jinbu:

Självklart kan du spela in låtar på datorn!
Om du redan har beats och coola ljud så kan du använda
Audacity! Det är jätte lätt att hitta programet på internet.

ja men då blir det ett skir konstigt format med 100000 filer [shake]


   
SvaraCitera

steekis:

ja men då blir det ett skir konstigt format med 100000 filer [shake]

På audacity menar du? Om det är så behöver du en speciell fil som du kan låta ligga på skrivbordet för att kunna spara låtarna i MP3-format. Hittar den på deras hemsida.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

steekis:

ja men då blir det ett skir konstigt format med 100000 filer

Jag tänkte mer på om du använder FL för att göra beatsen och sen lägga in det på Audacity så är det lättare att spela in röst..
Eftersom FL behöver man lite addons o så för att en normal mick ska fungera [smile]


   
SvaraCitera

Jinbu:

FL behöver man lite addons

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jinbu:

om du använder FL för att göra beatsen

ja men beatsen och låten är klar jag ska bara spela in rösten [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Reason finns också.


   
SvaraCitera

Reason är ett bra program för nybörjare. Lätt att lära sig och kan köras på rätt så låga systemkrav för PC.

Börja med Reason och sen skaffa något bättre program, typ Logic och en ny mac när du har blivit lite bättre.


   
SvaraCitera

steekis:

för asså jag har inte möjlighet att åka in till nån studio eller typ köpa nåt mixer bord för multum typ bara i en microfon (otroligt bra ljud)

Nu förstår jag inte riktigt vad du skriver, men att köpa en mikrofon för tusenlappen och koppla in den till ett vanligt ljudkort är ingen hit. Om du vill börja spela in saker på allvar behöver du runt 3000 kr så att du kan köpa ett billigt ljudkort som faktiskt är gjort för musikproduktion, samt då en billig mikrofon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har alltid kört i Cubase, och de lärare i studioteknik jag har stött på har rekommenderat det. Det kostar dock grova pengar om man köper det. Å andra sidan är det väldigt billigt (för att inte säga gratis) på The Pirate Bay.


   
SvaraCitera

fruity loops är asfattigt nu när vi fått lära oss logic i skolan
men logic är bara mac, så bull läge såvida du inte äger en sådan


   
SvaraCitera