Aviseringar
Rensa alla

Spela in på LP


tobias:

alltså det går inte spela in på en lp med vanlig grammofon-nål. då lp-skivor trycks och graveras i fabrik när dom tillverkas och innehållet läggs dit.

jaha? ja, jag vet inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ad_Hoc:

Om du är seriös så har du blivit blåst, vinylskivor fungerar inte så

Är seriös så det är lugnt. [y]

Sfärisk svärdfisk:

nej det har du inte

Jo. [cool]


   
SvaraCitera

Vad fan kan man förvänta sig av en idiot som sniffar tjack dagligen? [sad]

Så här gör man vinyl skivor... [smile]

How a Vinyl is made?

Filmen är från Discovery. [wink]


   
SvaraCitera

det GÅR FAKTIST ATT GRAVERA IN SPÅR I STNAKAKOR/VINYLSKIVOR. Dom tillverkas ej på det sättet i fabrik, då de trycks, men det finns maskiner för hem inspelning.

Här är en som byggt en hemmagjord graverings maskin:

Här är en maskin där du kan gravera både stenkaka och vinyl i:


   
SvaraCitera

Här är en maskin där du kan gravera både stenkaka och vinyl i:


   
SvaraCitera

Här är en maskin där du kan gravera både stenkaka och vinyl


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för att du bumpade denna viktiga tråd. Den var grymt aktuell.


   
SvaraCitera

Tjoge94:

Här är en maskin där du kan gravera både stenkaka och vinyl

Du måste ju skilja mellan att gravera på en gravyrlack o försöka gravera på en vanlig vinylLP. Farsan höll på med vinylproduktion när han var ung o då graverade de först själva gravyrlacken som var en speciell lackskiva som var väldigt tjock o av väldigt mjukt material. Inuti gravyrlacken fanns det en "bas" av något metalliskt material som jag inte vet vad det bestod av.

När gravyrlacken var graverad så doppades den ner i någon form av elektrolytiskt bad där starka strömmar kopplades på själva lacken o i själva badet fanns det mängder med mikroskopiska små metallartiklar som drogs mot lackskivan o efter ett dygn var lackskivan täckt med det fina metallager. Sedan kopplade man från strömmen o sedan kunde man dra bort detta tunna metallager. Detta var grunden till fadermatrisen. På fadermatisen gick alltså spåren "utåt". Sedan gjorde man om hela proceduren en gång till. Först behandlade man fadermatrisen med ett speciellt preparat. Sedan ner med fadermatrisen i det elektrolytiska badet o efter ett dygn hade man en ny "metallisk platta" där spåren gick inåt på - modermatrisen. Fadermatrisen användes som pressmatris o när den var utsliten så gjorde man nya pressmatriser från modermatrisen osv osv osv.

Problemet är att gravyrlacken är ruggigt dyr. När farsan höll på med det så kostade de ca 10.000 per lackskiva. Som du kanske förstår så krävs det en lackskiva för resp sida på vinylLPn eftersom en vinylLP har ljud på båda sidorna!

Men visst, Elvis Presley gjorde väl sin första skivinspelning på en sådan där hemmamaskin som du snackar om när han gjorde sin första inspelning som han gav till sin mamma i födelsedagspresent. Men ljudet är bedrövligt.

Däremot - att försöka gravera på en vanlig vinylLP kan du glömma! [wink] ... [bigsmile]


   
SvaraCitera

TheSpookyMan:

Men ljudet är bedrövligt.

man kan göra lathe cuts som låter förhållandevis bra, dessutom är det häftigt. dock tror jag att det krävs ganska mycket engagemang och intresse, eftersom i princip alla som släpper sådana skivor går genom samma kille, en australiensare.


   
SvaraCitera

TheSpookyMan:

Däremot - att försöka gravera på en vanlig vinylLP kan du glömma! ...

Klart det går, Allting går, och det som inte går nu, ja det utveklar man, frågan är bara tid och pengar. Dethär är en maskin som är gjord för att gravera i tryckta vinylskivor utan spår i.

http://www.vinylrecorder.com/order.html


   
SvaraCitera

TheSpookyMan:

gravyrlacken som var en speciell lackskiva som var väldigt tjock o av väldigt mjukt material. Inuti gravyrlacken fanns det en "bas" av något metalliskt material som jag inte vet vad det bestod av.

Det DU pratar om är LACKSKIVOR. De användes främst för heminspelning i 78rpm storlek. De är lackerade med Cellulosalack som är änkel att gravera i. Det finns 2 olika typer av lackskivor, 1 typ med en bas av kartong, dessa skivor var vanligast och billigare, men höll inte så länge. Så fanns det dyrare med en bas av annat material, vet ej vad det är. Men jag snackar om gravering i POLLYVINYLSKIVOR (vinylskivor) inte lackskivor


   
SvaraCitera

Tjoge94:

Det DU pratar om är LACKSKIVOR. De användes främst för heminspelning i 78rpm storlek. De är lackerade med Cellulosalack som är änkel att gravera i. Det finns 2 olika typer av lackskivor, 1 typ med en bas av kartong, dessa skivor var vanligast och billigare, men höll inte så länge. Så fanns det dyrare med en bas av annat material, vet ej vad det är. Men jag snackar om gravering i POLLYVINYLSKIVOR (vinylskivor) inte lackskivor

Nej, jag snackar om vanliga hederliga gamla vinylskivor, 7" singlar o EP o 12" LP o maxisinglar som kom i mitten av 50-talet o som ersattes av CD-skivan ca 1980 men som återigen glädjande nog fått ett uppsving. 2009 var det året som det sålts mest vinyl skivor i världen sedan vinylen ersattes av CDn ca 1980.

För att få fram pressmatriser för att pressa vinylskivor - fadermatriser, modermatriser o pressmatriser - som alla är av ett metalliskt material som jag glömt vad det är för material men de är blanka som om det vore aluminium men det är det definitivt INTE!

Men som sagt, för att få fram "stålmatriserna" så måste man först skapa en gravyrlack. Har du inte kollat filmen jag lade upp? Jag kan lägga upp fler filmer som visar hela vinylproduktionen från den färdiga 4" mastertapen > 1/4" mastertape till den färdiga vinylplattan. [wink]


   
SvaraCitera

[wink][wink]jag vet exakt hur en vinyskiva görs, det du snackade om, själva orginalskivan som graveras, den består i basen av en polerad aluminiumplatta som får ett lager cellulosalack över sig, Cellulosalack är mycket ömtåligt och förstäkrs av att man sprutar på ett yunnt skikt metall spåns lack. Det är hur man gör "the master record"

Men det jag vill säga, är att det går, om man nu så vill att gravera i vinyl plasten, inte genom att snurra en skivspelare baklänges. Mendet går med profetionell utrustning, visade ett videoklipp där de graverade spår i en cd skiva, kan den gravera i en cd skiva, ja då kan den vell gravera i vinylskivor. Det var vad jag vill säga. Sen att de inte tillverkas på det settet i fabrik, det et jag.


   
SvaraCitera