Aviseringar
Rensa alla

Spelar ingen roll


Ämnesstartare

Religion och tro spelar ingen roll. Ta inte illa upp någon, jag menar inte att nedvärdera din tro eller din religion. Jag menar bara:

Varför göra så stor diskussion om detta? Vad spelar det för roll om gud finns eller inte, om det finns liv efter döden eller inte, varför människan finns, meningen med livet? Jag säger igen att jag inte alls säger detta med negativ ton på rösten och jag försöker inte tracka ner någon. Jag tycker bara att det vore nyttigt för människan att bara koncentrera sig på nuet och leva och göra det bästa av det liv vi lever nu.
Lev och oroa dig inte!
Vi måste inte vara överens om allting för att ändå kunna umgås med andra och göra det man vill i livet.
Vad vi tror är oviktigt. Någon säger att hon tror på gud, någon annan säger att hon dyrkar satan, men vad gör det? Vi är ju ändå alla människor.

Samma sak säger jag om detta exempel; Hon säger att hon gillar färgen blå och hon säger att hon tycker om färgen röd, men vad spelar det för roll? Kan du svara på det?

Så varför skulle det spela större roll när det handlar om tro?

Jag försöker inte uttrycka min tro , jag bara säger: Grubbla inte, tyck om vilken "färg" du vill och tracka inte ner de som tycker annorlunda och framför allt; Glöm inte bort att leva! [y]


   
Citera

JagärMalin:

Religion och tro spelar ingen roll

orkade inte läsa allt, men

det spelar visst roll. det får människor att kämpa och ha något att leva för. det besvarar frågor


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JagärMalin:

Så varför skulle det spela större roll när det handlar om tro?

Det man tror på kan ju vara sant. Ifall det finns liv efter döden så spelar det mycket stor roll vad man tror på. Det som kommer efter döden kan vara för evigt vilket skulle betyda att den korta tid vi levt på jorden knappt finns då man jämför det med evigheten. Jag tycker därför att det är viktigt att man tar sig en titt på de olika religioner och trosuppfattningar som finns. Framförallt frågor som:
"Vilka är konsekvenserna om en viss religion är sann? Är det frågan om eviga konsekvenser"
"Vilka religioner har de bästa argumenten för att vara sann och vilka kriterier är viktiga för mig i valet av religion?"
Men sedan då man bestämt sig för vad man ska tro på så ska man leva livet och leva i nuet.

Själv är jag kristen och har spenderat en del av min tid på att fundera på Guds existens och olika religioner. Men nu har fullt med studier och har mål som jag vill uppnå i mitt liv och tänker inte så mycket på vad som kommer efter döden.

JagärMalin:

Lev och oroa dig inte!

Skulle t.ex. något evigt helvete finnas så bör man minsann nog oroa sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

god jul [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sockerdricka:

god jul [party]

God jul på dig med![y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JagärMalin:

God jul på dig med![y]

yay! tack [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JagärMalin:

Någon säger att hon tror på gud, någon annan säger att hon dyrkar satan, men vad gör det? Vi är ju ändå alla människor

Du har en poäng... men det blir problem när folk plockar på sig bombvästar å spränger sig för sin tro eller dylikt. Religion är sjukt korkat, löjligt å har ingen plats i den här världen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag säger då en sak...

Vi måste inte tillhöra någon religion
Vi måste inte tillhöra någon grupp
Vi måste inte få bekräftelse av andra för att tro något

Du kan tänka på det för sig själv men det är ändå inget som vi måste tjata om och det finns inte något som vi måste komma överens om.


   
SvaraCitera

JagärMalin:

Vi måste inte tillhöra någon religion
Vi måste inte tillhöra någon grupp
Vi måste inte få bekräftelse av andra för att tro något

Det ligger i människans natur att få "tillhöra", eftersom hon anses vara ett flockdjur.
Sedan finns det ju givetvis undantag, folk som blir ensamvargar för en mutation/kunskapsgen uppstår i deras konstruktion. [cute]


   
SvaraCitera
leafar

Persistent:

Det ligger i människans natur att få "tillhöra", eftersom hon anses vara ett flockdjur.

Därmed inte sagt att vi måste tillhöra en religion, grupp eller få bekräftelse av andra för att tro något.

Vi kan bilda oss egna uppfattningar som totalt strider mot gruppens/samhällets/nationens.

Persistent:

folk som blir ensamvargar för en mutation/kunskapsgen uppstår i deras konstruktion.

Nja... jag tror att det snarare är miljön vi utsätts för som skapar individer såsom ensamvargar och enstöringar. Jag har sett det själv. En händelse kan kasta en människa från det ena till det andra. Vi föds inte till sociala eller asociala individer. Vi formas. Därmed inte sagt att det inte är en genetisk fördel att höra ihop.


   
SvaraCitera

leafar:

Vi kan bilda oss egna uppfattningar som totalt strider mot gruppens/samhällets/nationens.

Beroende på vilka gener vi bär och vilken erfarenhet vi fått genom livet.

leafar:

Nja... jag tror att det snarare är miljön vi utsätts för som skapar individer såsom ensamvargar och enstöringar.

Jo, men jag tror ändå att en människa måste bära på rätt gener för att ta ett sådant beslut. Annars hade hon försökt hitta samhörighet på annat håll. En människa har så mycket som pekar på att hon är skapad för att vara social. Hon gråter, rodnar, skrattar etc vilket är tecken på ett socialt beteende och allt det där är inbyggt i henne redan från födseln.

Hur som helst, det finns egentligen ingenting vi kan bevisa för varandra här i världen. Utan var och en av oss skapar vårt egna universum utifrån våra egna ögon. [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Persistent:

Hur som helst, det finns egentligen ingenting vi kan bevisa för varandra här i världen. Utan var och en av oss skapar vårt egna universum utifrån våra egna ögon. [party]

Jajamen!

"hur något är beror helt på betraktarens öga." [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vissa är färgblinda och ser grönt som rött.
Vissa andra ser som "vanligt".

Det är inte om fråga vem som ser rätt. För den färgblinda som ser rött istället för grönt så är det ju mer än rätt för honom oavsett om vi andra säger att det röda dom ser är grönt.

Men vi kan ju inte säga så åt en färgblind. För honom är ju faktumet så att grönt är rött. Även om det inte är så för den andra personen.
Den andra personen ser grönt som grönt och därför är det sant för honom oxå.

Vem har rätt?

Han som ser grönt som rött har rätt
Han som ser grönt som grönt har rätt

för det är ju vad de ser


   
SvaraCitera
leafar

Persistent:

Jo, men jag tror ändå att en människa måste bära på rätt gener för att ta ett sådant beslut.

Det är iofs möjligt. Jag utesluter inte genernas påverkan det är bara det att jag tror att det mer handlar om uppväxtmiljö etc. Men men... jag kan ju ha fel.

Persistent:

En människa har så mycket som pekar på att hon är skapad för att vara social. Hon gråter, rodnar, skrattar etc vilket är tecken på ett socialt beteende och allt det där är inbyggt i henne redan från födseln.

Det är sant. Som du säger, vi är ju ett flockdjur som har överlevt just för att vi håller ihop. Det är ju ingenting som försvinner ur generna bara sådär. Men samhället har ju förändrats otroligt och vi har inte längre ett behov, rent överlevnadsmässigt, av att bilda flock eller en grupp. Däremot tror jag att de flesta ändå tyr sig till en grupp då de helt enkelt mår bäst av det. Så jag får väl säga att jag håller med dig även om jag kanske är mer inne på att det är miljön snarare än generna...


   
SvaraCitera

Jag tycker att folk ska ha den religion de vill, eller ingen alls. Att försöka övertala någon att en viss religion är mer rätt ("Gud finns eftersom det står i Bibeln"/"Gud finns inte, för världen är fylld med kaos och ondska" etc) är helt hopplöst och onödigt. Så länge vi inte kan ha stränga kriterier på vad som är gudomligt, och ett sätt att mäta existensen av gudomlighet kan vi inte bevisa något egentligen.

T ex: vi kan inte definiera vad en själ är, alltså kan vi inte bevisa om själen existerar eller inte.
Men! Vi kan definiera vad en häst är, och vi kan komma överens om vad som är Island. Därefter kan vi ta reda på om det finns hästar på Island.

Men jag kan förstå att religion påverkar mycket. Ofta följer det med en viss etik med varje religion. Det är som om de som tycker om rött tycker att blodiga operationer är helt okej, för då blir det rött, och medan gruppen som tycker om vitt inte tycker det är okej, för då blir ju de vita dukarna man har under patienten röda istället för vita...


   
SvaraCitera