Forumet - Spelutveckling Skövde

Spelutveckling Skövde

2628 0 34
Aja, jag valde att göra en ny tråd

Jag går just nu första året i Teknikprogrammet, dock så har jag valt Teknikvetenskap vilket fokuserar på Ingenjörslinjen, eftersom jag vill jobba med något datarelaterat, helst spelutveckling eller med programmering att göra, problemet är vad jobbar en Dataingenjör/Datateknisk utbildad person från Chalmers med, dom läser 300HP jämfört med 180HP i Skövde, Problemet ligger med att jag går Vetenskap och det finns en IT linje som jag kan få betydligt högre betyg på, antagligen 4Fler A poäng, men Dataingenjör kräver Matte E Som sagt, så..uhm, help plawks?

Spana också in:

Birger:

Det har att göra med att en Civilingenjörsutbildning är 5 år och i den så ingår en tvåårig masterutbildning. Spelutbildningen på 180HP är treårig och leder till en kandidatexamen.


Så man kan säga Civ-ing Datateknik är bredare och kan bli mer saker men läser mer? Kan Spelutbildningen fortsätta läsa till 300HP då?
Finns det tips om vad Civ-Ing Datateknik kan bli?

Tack för alla svar dessutom!
Om du vet med dig att du vill bli spelprogrammerare råder jag dig att läsa en utbildning som är inriktad på just spel. Visst att du lär dig de språk som kanske används i spelutveckling på andra utbildningar, men spelutveckling är extremt mycket mer än bara vilka språk man kan.

Vad jag vet har skövdeutbildningen ganska mycket teori, men vet att man jobbar i grupp med grafiker och designers och att detta är extremt lärorikt. Personligen tycker jag förvisso att man bör läsa speldesign oavsett om man är designer, programerare eller grafiker, men utbildningen håller ändock, såvitt jag vet, hög klass.
Tickstart:

jag läser Datateknik 300 HP och vi är knappast inriktade på spel, så ska du göra sånt gör du bäst i att söka till skövde, oavsett utbildningslängd


Vad läser ni för data ämnen? Är det mestadels bara Matte/Fysik?

Edit : Jag glömde tillägga att det finns 3olika Program i Chalmers, någon skillnad mellan dom dock?

Datateknik : 300HP
Datateknik : 180HP
Informationsteknik : 300HP

Mera 2 olika eftersom 1 är kandidat.
wtf_:

Vad läser ni för data ämnen? Är det mestadels bara Matte/Fysik?


Tja, vi läser matte och fysik som de andra ingenjörerna, plus diskret matematik, men annars är det inte jättetungt på den sidan (ligger efter iaf [blush]).
Men vi börjar ju från grunden med nån programmeringskurs för de som aldrig programmerat innan (mej inkluderat) i python och sen har vi objektorienterad programmering i Java, digitalteknik, typ lägsta beståndsdelen i datorn, transistorer etc, elkretsteori, mikrodatorteknik om hårdvaruprogrammering i assembler osv, och hur en processor är uppbyggd osv. Just nu en kurs i realtidsprogrammering.

Så det handlar mest om att programmera från grunden, hade du bett mej göra ett flashspel hade jag bah eeh hur då?

Studerar på LTU btw
Tänker mera på Antagningen, jag får ju större chans såklart ju högre ja har, känner mig dock osäker, det finns ju flera olika program att söka vidare till.
Vet inte direkt heller vad Datateknik/Informationsteknik läser på Chalmers, jag hitta dock detta

Datateknik:

http://i44.tinypic.com/2z4imnt.png

Informationsteknik:

http://i41.tinypic.com/20hop6q.png

Edit : Ändrade links eftersom sidan inte tillåter copy & paste tydligen :s
Jag vill passa på att slå ett slag för datavetenska​​p vid Göteborgs Universitet. Läser du datateknik blir du påprackad rätt mycket fysik, allmän ingenjörskunskap och annat du behöver för att få kalla dig ingenjör; det är jättebra om man främst är intresserad av att få titeln ingenjör, men mindre bra om man främst vill jobba med t ex mjukvaruutveckling. Din valfrihet beträffande vilka kurser du vill läsa är dessutom kraftigt begränsad.

GU:s DV-utbildning drivs tillsammans med Chalmers, vilket innebär att du har tillgång till exakt samma kurser som chalmeristerna - men på DV får du välja fritt efter första året. (Naturligtvis kan du även läsa till mer kurser i matematik, fysik, elektro och annat från Chalmers och baka in det i din examen.) Tidigare fanns det riktigt bra studievägledare som kunde hjälpa dig att välja "rätt" kurser; tyvärr är den nuvarande studievägledaren... låt oss säga "inte riktigt lika bra," vilket innebär att du blir tvungen att ta ett större eget ansvar för din studieplan; att prata med sistaårsstudenter och föreläsare om vilka kurser som är värda att läsa rekommenderas starkt. Till skillnad från avkrokar som Skövde, så har GU/Chalmers forskarlag i världsklass, i synnerhet vad beträffar datavetenskap.

Vi har ganska många på DV som började på datateknik men hoppade över till oss när de insåg att "fysik och brobygge med lite programmering" inte riktigt var den utbildning de ville läsa, så jag skulle rekommendera att du tar DV med i beaktningen direkt.

wtf_:

helst spelutveckling


Nej, inte "helst spelutveckling." Vill du bli spelutvecklare (eller någonting annat för den delen) gör du bäst i att läsa vad som helst utom spelutveckling. Du bör dessutom vara medveten om att spelutvecklare tjänar betydligt sämre och har sämre arbetsvillkor än utvecklare i alla andra brancher.

Miceparade:

Om du vet med dig att du vill bli spelprogrammerare arbetslös råder jag dig att läsa en utbildning som är inriktad på just spel.


Fix'd. Generellt sett anställer spelföretag folk med en utbildning inom datateknik eller -vetenskap före folk med en spelutvecklarutbildning. Därtill bör nämnas att det just nu går dubbelt så många på spelutvecklarutbildningar som den svenska spelindustrin sysselsätter totalt idag.

Dock är nyckeln eget intresse och förmåga till självständig inlärning. Har man det får man jobb även om man gått en pissig spelutvecklarutbildning, och har man det inte spelar det ingen roll om du doktorerat vid Chalmers, KTH och LiU samtidigt.

Miceparade:

Visst att du lär dig de språk som kanske används i spelutveckling på andra utbildningar, men spelutveckling är extremt mycket mer än bara vilka språk man kan.


Ja, och just därför är spelutvecklingsutbildningar generellt sett helt fel väg att gå. De fokuserar på dumheter som praktisk användning av DirectX och tenderar att helt och hållet missa den så viktiga teoretiska grunden.

Miceparade:

utbildningen håller ändock, såvitt jag vet, hög klass.


Relativt andra spelutvecklarutbildningar, möjligtvis. Gotland, t ex, hade överhuvudtaget ingen matte på sin utbildning senast jag tittade, och det är ganska talande att bara oseriösa noname-universitet har spelutvecklarutbildningar. (Ja, SU är oseriösa i tekniksammanhang.)
har för mig att exempelvis dice i princip bara anställer civilingenjörer som främst gått data.

Man behöver kunna något om fysik för att kunna göra bra spel, sen är det ju en fördel om man är en jävel på att programmera dessutom.

om jag hade varit du hade jag valt en civilingenjörsutbildning, även om du inte får jobb inom spelutveckling vet du i princip att du kommer få jobb när du är klar.

och jag antar att du gillar programmering i vilket fall om du nu vill hålla på med spelutveckling, så då kanske det inte gör så mycket om du åtminstone några år får programmera annat.
blivande_japan:

Man behöver kunna något om fysik för att kunna göra bra spel


Men behöver man fysik på ingenjörsnivå? Fysik B och en gedigen förståelse för linjär algebra och matematisk analys borde vara fullt tillräckligt, med tanke på att det för spel är betydligt viktigare att kunna manipulera vektorer för enkel Newtonsk fysik riktigt fort än att t ex kunna göra korrekta hållfasthetsberäkningar.

blivande_japan:

och jag antar att du gillar programmering i vilket fall om du nu vill hålla på med spelutveckling, så då kanske det inte gör så mycket om du åtminstone några år får programmera annat.


This. Jag började läsa datavetenskap i syfte att ge mig in i spelbranchen, men nu, med ett par månader kvar till MSc, står jag istället och väger mellan forskarkarriär inom realtidssystem eller funktionell programmering, eller högfrekvenstrading.
Gentlernen:

Fix'd


Ja alltså, man kunde ju tro det. Jag började själv studera spelutveckling trots den här vetskapen. Men faktum är att av de studenter jag pluggade med både i min egen årskurs och de över/under har långt många fler än vad jag trodde fått jobb.
Med det sagt vill jag verkligen inte påstå att du är garanterad jobb efter att ha pluggat spelutveckling, långt ifrån. Men jag tror att bilden av den arbetslösa spelprogrammeraren håller på att bli aningen utdaterad.
Dock stämmer det att det är dåligt betalt och allt som oftast riktigt usla arbetsvillkor, även på stora företag. Men, man får göra spel.

Gentlernen:

Generellt sett anställer spelföretag folk med en utbildning inom datateknik eller -vetenskap före folk med en spelutvecklarutbildning.


Blivande_japan:

har för mig att exempelvis dice i princip bara anställer civilingenjörer som främst gått data.


Det här stämmer inte. De utvecklare jag pratat med, både svenska och utländska, AAA-utvecklare, små- och indiestudios gör sällan sådana utgallringar. Dessa har jag samtalat med bl.a på businessavdelningarna på GDC, gamescom och NGC, i syfte att just söka jobb. De tittar på vad du har i din portfolio och din meritlista.

Ville inte ge mig in i diskussionen med felaktig info gällande Dice så jag frågade några av de som jobbar där om just detta, och det är faktiskt så att de har fler civ/data än folk som läst spelutveckling. Anledningen till varför (deras förklaring) beror dock främst på att spelutbildningar är ganska nya och att folk velat göra spel långt innan de kom in på utbildningsmarknaden. Dice har ingen specifik policy att enbart anställa civilingenjörer, snarare erfarna (därmed oftast lite äldre -> civ/data) programmerare. Detta gäller säkert resten av spelbranchen också, eftersom spelutbildningar är nya även i resten av världen, men som sagt - det som väger tyngst är din portfolio, dina meriter, och ev. ditt kontaktnät.

Gentlernen:

Därtill bör nämnas att det just nu går dubbelt så många på spelutvecklarutbildningar som den svenska spelindustrin sysselsätter totalt idag.


Det här är helt sant. Det har dock inget med spelutbildningarna att göra, utöver den växande populariteten av ämnet i sig. Att läroverk översvämmas av studenter under ekonomiska kriser då arbetslösheten är hög är ett ganska vanligt fenomen.
Alla som söker spelutbildningar har dock inte som syfte att jobba med trippelA-titlar. Snabbt räknat har ca 80% av de studenter jag studerat med och undervisat faktiskt skapat egna jobb och startat eget, både indie och under existerande publishers.
I ärlighetens namn känner jag fler programmerare som fått jobb antingen på småföretag som dessa, eller större studios främst i Sverige och Tyskland. Svårast har du att få jobb om du vill bli designer.

Som juniorutvecklare är det dessutom långt vanligare att du på en stor studio tas in som QA, oavsett om du är programmerare, grafiker eller designer.

Gentlernen:

De fokuserar på dumheter som praktisk användning av DirectX och tenderar att helt och hållet missa den så viktiga teoretiska grunden.


Gentlernen:

Gotland, t ex, hade överhuvudtaget ingen matte på sin utbildning senast jag tittade


Nu har jag ju inte sådär överdrivet stor koll på kursutbudet bland de andra utblidningarna, jag har mest sett resultatet. Här på Gotland pluggas det dock endast en grundläggande kurs i DirectX samt två kurser i matematik varav den ena fokuserar på diskret matematik och den andra matematik för spelprogrammering.
Fokuset ligger på att göra just spel. För när det kommer till kritan blir du inte bra/bättre på att göra spel av att sitta på en skolbänk. Du blir bra på att göra spel genom att göra spel. På Gotland läser samtliga studenter dessutom speldesign, oavsett vilken övrig inriktning de har, till skillnad från exempelvis Skövde där allt är uppdelat.
Jag kan inte nog understryka hur stor roll det spelar för projektet om samtliga inblandade har en förståelse för speldesign. I de projekt jag arbetat har nog detta varit en av de största faktorerna för vilka man valt att jobba med: de som kan kommunicera och förstå speldesign.

För att summera: TS, ingen spelstudio kommer anställa dig pågrund utav din examen sålänge som du kan visa på kunskap inom det relevanta området.
Jag gissar att du på en civ/datautbildning har möjlighet att få spetskompetens. Planerar du att jobba med spel efter det råder jag dig att ta reda på vad för slags spelprogrammering det är du vill hålla på med efter utbildningen då det finns många olika slags spelprogrammering att ägna sig åt.
På en spelutbildning lär du dig kort och gott hur man gör spel och vad det innebär. Chanserna att få jobb efteråt ser enligt min erfarenhet ungefär likadana ut, och ja, jag är spelutvecklare.

Oavsett vilket, vet du att det är spel du vill göra är det det som räknas absolut mest, och hur hårt du jobbar för att nå dit. Visar du framfötterna lär du få ett jobb inom spelbranschen oavsett om du har pluggat eller är helt självlärd.
Gentlernen:

Men behöver man fysik på ingenjörsnivå?


Det vet jag inte riktigt, men har hört att det är vad vissa spelföretag vill ha.

Krävs ens fysik b till de där spelutvecklarutbildningarna?

Miceparade:

Det här stämmer inte.


Konstigt att det inte stämmer om det är så att företagen säger detta när civilingenjörsstudenter är där på studiebesök då.