Aviseringar
Rensa alla

Spelutveckling Skövde


Ämnesstartare

Aja, jag valde att göra en ny tråd

Jag går just nu första året i Teknikprogrammet, dock så har jag valt Teknikvetenskap vilket fokuserar på Ingenjörslinjen, eftersom jag vill jobba med något datarelaterat, helst spelutveckling eller med programmering att göra, problemet är vad jobbar en Dataingenjör/Datateknisk utbildad person från Chalmers med, dom läser 300HP jämfört med 180HP i Skövde, Problemet ligger med att jag går Vetenskap och det finns en IT linje som jag kan få betydligt högre betyg på, antagligen 4Fler A poäng, men Dataingenjör kräver Matte E Som sagt, så..uhm, help plawks?


   
Citera
Ämnesstartare

Glömde tillägga att Skövde utbildningen är 100% fokuserad på Spel branschen, men vad är skillnaden mellan dom och dom från Chalmers?


   
SvaraCitera

Du har redan skrivit skillnaden men ok.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zapetta:

Du har redan skrivit skillnaden men ok.

Whut, undrar bara vad en Dataingenjör/Datateknisk utbildad person från Chalmers arbetar med och vad är skillnaden mellan dom och en Spelutvecklare från Skövde? Dom läser 120HP mer också och mer Matte/Fysik antagligen


   
SvaraCitera

wtf_:

Whut, undrar bara vad en Dataingenjör/Datateknisk utbildad person från Chalmers arbetar med och vad är skillnaden mellan dom och en Spelutvecklare från Skövde? Dom läser 120HP mer också och mer Matte/Fysik antagligen

Ring eller maila och fråga dom vettja.


   
SvaraCitera

wtf_:

Dom läser 120HP mer också och mer Matte/Fysik antagligen

Det har att göra med att en Civilingenjörsutbildning är 5 år och i den så ingår en tvåårig masterutbildning. Spelutbildningen på 180HP är treårig och leder till en kandidatexamen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birger:

Det har att göra med att en Civilingenjörsutbildning är 5 år och i den så ingår en tvåårig masterutbildning. Spelutbildningen på 180HP är treårig och leder till en kandidatexamen.

Så man kan säga Civ-ing Datateknik är bredare och kan bli mer saker men läser mer? Kan Spelutbildningen fortsätta läsa till 300HP då?
Finns det tips om vad Civ-Ing Datateknik kan bli?

Tack för alla svar dessutom!


   
SvaraCitera

Om du vet med dig att du vill bli spelprogrammerare råder jag dig att läsa en utbildning som är inriktad på just spel. Visst att du lär dig de språk som kanske används i spelutveckling på andra utbildningar, men spelutveckling är extremt mycket mer än bara vilka språk man kan.

Vad jag vet har skövdeutbildningen ganska mycket teori, men vet att man jobbar i grupp med grafiker och designers och att detta är extremt lärorikt. Personligen tycker jag förvisso att man bör läsa speldesign oavsett om man är designer, programerare eller grafiker, men utbildningen håller ändock, såvitt jag vet, hög klass.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kraven är dock Ma D, Fysik B, Kemi A, vilket är vad jag läser nu i Vetenskap men jag får ju högre meritpoäng såklart om jag läser IT, men då kan jag inte precis bli en spelprogrammerare, så jag vet inte exakt vad jag ska göra, help plawks? Går Teknik linjen


   
SvaraCitera

jag läser Datateknik 300 HP och vi är knappast inriktade på spel, så ska du göra sånt gör du bäst i att söka till skövde, oavsett utbildningslängd


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

jag läser Datateknik 300 HP och vi är knappast inriktade på spel, så ska du göra sånt gör du bäst i att söka till skövde, oavsett utbildningslängd

Vad läser ni för data ämnen? Är det mestadels bara Matte/Fysik?

Edit : Jag glömde tillägga att det finns 3olika Program i Chalmers, någon skillnad mellan dom dock?

Datateknik : 300HP
Datateknik : 180HP
Informationsteknik : 300HP

Mera 2 olika eftersom 1 är kandidat.


   
SvaraCitera

wtf_:

Kemi A

Låter sjukt fjantigt att behöva ha läst kemi a.

Men alltså, vad gör meritpoängen för skillnad om du ändå vet att du vill programera spel och/eller jobba som spelutvecklare? Kan du inte bara göra vad som krävs och sen söka? Tar de inte arbetsprover?


   
SvaraCitera

wtf_:

Vad läser ni för data ämnen? Är det mestadels bara Matte/Fysik?

Tja, vi läser matte och fysik som de andra ingenjörerna, plus diskret matematik, men annars är det inte jättetungt på den sidan (ligger efter iaf [blush]).
Men vi börjar ju från grunden med nån programmeringskurs för de som aldrig programmerat innan (mej inkluderat) i python och sen har vi objektorienterad programmering i Java, digitalteknik, typ lägsta beståndsdelen i datorn, transistorer etc, elkretsteori, mikrodatorteknik om hårdvaruprogrammering i assembler osv, och hur en processor är uppbyggd osv. Just nu en kurs i realtidsprogrammering.

Så det handlar mest om att programmera från grunden, hade du bett mej göra ett flashspel hade jag bah eeh hur då?

Studerar på LTU btw


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tänker mera på Antagningen, jag får ju större chans såklart ju högre ja har, känner mig dock osäker, det finns ju flera olika program att söka vidare till.
Vet inte direkt heller vad Datateknik/Informationsteknik läser på Chalmers, jag hitta dock detta

Datateknik:

Informationsteknik:

Edit : Ändrade links eftersom sidan inte tillåter copy & paste tydligen :s


   
SvaraCitera

Jag vill passa på att slå ett slag för datavetenska​​p vid Göteborgs Universitet. Läser du datateknik blir du påprackad rätt mycket fysik, allmän ingenjörskunskap och annat du behöver för att få kalla dig ingenjör; det är jättebra om man främst är intresserad av att få titeln ingenjör, men mindre bra om man främst vill jobba med t ex mjukvaruutveckling. Din valfrihet beträffande vilka kurser du vill läsa är dessutom kraftigt begränsad.

GU:s DV-utbildning drivs tillsammans med Chalmers, vilket innebär att du har tillgång till exakt samma kurser som chalmeristerna - men på DV får du välja fritt efter första året. (Naturligtvis kan du även läsa till mer kurser i matematik, fysik, elektro och annat från Chalmers och baka in det i din examen.) Tidigare fanns det riktigt bra studievägledare som kunde hjälpa dig att välja "rätt" kurser; tyvärr är den nuvarande studievägledaren... låt oss säga "inte riktigt lika bra," vilket innebär att du blir tvungen att ta ett större eget ansvar för din studieplan; att prata med sistaårsstudenter och föreläsare om vilka kurser som är värda att läsa rekommenderas starkt. Till skillnad från avkrokar som Skövde, så har GU/Chalmers forskarlag i världsklass, i synnerhet vad beträffar datavetenskap.

Vi har ganska många på DV som började på datateknik men hoppade över till oss när de insåg att "fysik och brobygge med lite programmering" inte riktigt var den utbildning de ville läsa, så jag skulle rekommendera att du tar DV med i beaktningen direkt.

wtf_:

helst spelutveckling

Nej, inte "helst spelutveckling." Vill du bli spelutvecklare (eller någonting annat för den delen) gör du bäst i att läsa vad som helst utom spelutveckling. Du bör dessutom vara medveten om att spelutvecklare tjänar betydligt sämre och har sämre arbetsvillkor än utvecklare i alla andra brancher.

Miceparade:

Om du vet med dig att du vill bli spelprogrammerare arbetslös råder jag dig att läsa en utbildning som är inriktad på just spel.

Fix'd. Generellt sett anställer spelföretag folk med en utbildning inom datateknik eller -vetenskap före folk med en spelutvecklarutbildning. Därtill bör nämnas att det just nu går dubbelt så många på spelutvecklarutbildningar som den svenska spelindustrin sysselsätter totalt idag.

Dock är nyckeln eget intresse och förmåga till självständig inlärning. Har man det får man jobb även om man gått en pissig spelutvecklarutbildning, och har man det inte spelar det ingen roll om du doktorerat vid Chalmers, KTH och LiU samtidigt.

Miceparade:

Visst att du lär dig de språk som kanske används i spelutveckling på andra utbildningar, men spelutveckling är extremt mycket mer än bara vilka språk man kan.

Ja, och just därför är spelutvecklingsutbildningar generellt sett helt fel väg att gå. De fokuserar på dumheter som praktisk användning av DirectX och tenderar att helt och hållet missa den så viktiga teoretiska grunden.

Miceparade:

utbildningen håller ändock, såvitt jag vet, hög klass.

Relativt andra spelutvecklarutbildningar, möjligtvis. Gotland, t ex, hade överhuvudtaget ingen matte på sin utbildning senast jag tittade, och det är ganska talande att bara oseriösa noname-universitet har spelutvecklarutbildningar. (Ja, SU är oseriösa i tekniksammanhang.)


   
SvaraCitera