Aviseringar
Rensa alla

Spelutveckling Skövde


har för mig att exempelvis dice i princip bara anställer civilingenjörer som främst gått data.

Man behöver kunna något om fysik för att kunna göra bra spel, sen är det ju en fördel om man är en jävel på att programmera dessutom.

om jag hade varit du hade jag valt en civilingenjörsutbildning, även om du inte får jobb inom spelutveckling vet du i princip att du kommer få jobb när du är klar.

och jag antar att du gillar programmering i vilket fall om du nu vill hålla på med spelutveckling, så då kanske det inte gör så mycket om du åtminstone några år får programmera annat.


   
SvaraCitera

blivande_japan:

Man behöver kunna något om fysik för att kunna göra bra spel

Men behöver man fysik på ingenjörsnivå? Fysik B och en gedigen förståelse för linjär algebra och matematisk analys borde vara fullt tillräckligt, med tanke på att det för spel är betydligt viktigare att kunna manipulera vektorer för enkel Newtonsk fysik riktigt fort än att t ex kunna göra korrekta hållfasthetsberäkningar.

blivande_japan:

och jag antar att du gillar programmering i vilket fall om du nu vill hålla på med spelutveckling, så då kanske det inte gör så mycket om du åtminstone några år får programmera annat.

This. Jag började läsa datavetenskap i syfte att ge mig in i spelbranchen, men nu, med ett par månader kvar till MSc, står jag istället och väger mellan forskarkarriär inom realtidssystem eller funktionell programmering, eller högfrekvenstrading.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Fix'd

Ja alltså, man kunde ju tro det. Jag började själv studera spelutveckling trots den här vetskapen. Men faktum är att av de studenter jag pluggade med både i min egen årskurs och de över/under har långt många fler än vad jag trodde fått jobb.
Med det sagt vill jag verkligen inte påstå att du är garanterad jobb efter att ha pluggat spelutveckling, långt ifrån. Men jag tror att bilden av den arbetslösa spelprogrammeraren håller på att bli aningen utdaterad.
Dock stämmer det att det är dåligt betalt och allt som oftast riktigt usla arbetsvillkor, även på stora företag. Men, man får göra spel.

Gentlernen:

Generellt sett anställer spelföretag folk med en utbildning inom datateknik eller -vetenskap före folk med en spelutvecklarutbildning.

Blivande_japan:

har för mig att exempelvis dice i princip bara anställer civilingenjörer som främst gått data.

Det här stämmer inte. De utvecklare jag pratat med, både svenska och utländska, AAA-utvecklare, små- och indiestudios gör sällan sådana utgallringar. Dessa har jag samtalat med bl.a på businessavdelningarna på GDC, gamescom och NGC, i syfte att just söka jobb. De tittar på vad du har i din portfolio och din meritlista.

Ville inte ge mig in i diskussionen med felaktig info gällande Dice så jag frågade några av de som jobbar där om just detta, och det är faktiskt så att de har fler civ/data än folk som läst spelutveckling. Anledningen till varför (deras förklaring) beror dock främst på att spelutbildningar är ganska nya och att folk velat göra spel långt innan de kom in på utbildningsmarknaden. Dice har ingen specifik policy att enbart anställa civilingenjörer, snarare erfarna (därmed oftast lite äldre -> civ/data) programmerare. Detta gäller säkert resten av spelbranchen också, eftersom spelutbildningar är nya även i resten av världen, men som sagt - det som väger tyngst är din portfolio, dina meriter, och ev. ditt kontaktnät.

Gentlernen:

Därtill bör nämnas att det just nu går dubbelt så många på spelutvecklarutbildningar som den svenska spelindustrin sysselsätter totalt idag.

Det här är helt sant. Det har dock inget med spelutbildningarna att göra, utöver den växande populariteten av ämnet i sig. Att läroverk översvämmas av studenter under ekonomiska kriser då arbetslösheten är hög är ett ganska vanligt fenomen.
Alla som söker spelutbildningar har dock inte som syfte att jobba med trippelA-titlar. Snabbt räknat har ca 80% av de studenter jag studerat med och undervisat faktiskt skapat egna jobb och startat eget, både indie och under existerande publishers.
I ärlighetens namn känner jag fler programmerare som fått jobb antingen på småföretag som dessa, eller större studios främst i Sverige och Tyskland. Svårast har du att få jobb om du vill bli designer.

Som juniorutvecklare är det dessutom långt vanligare att du på en stor studio tas in som QA, oavsett om du är programmerare, grafiker eller designer.

Gentlernen:

De fokuserar på dumheter som praktisk användning av DirectX och tenderar att helt och hållet missa den så viktiga teoretiska grunden.

Gentlernen:

Gotland, t ex, hade överhuvudtaget ingen matte på sin utbildning senast jag tittade

Nu har jag ju inte sådär överdrivet stor koll på kursutbudet bland de andra utblidningarna, jag har mest sett resultatet. Här på Gotland pluggas det dock endast en grundläggande kurs i DirectX samt två kurser i matematik varav den ena fokuserar på diskret matematik och den andra matematik för spelprogrammering.
Fokuset ligger på att göra just spel. För när det kommer till kritan blir du inte bra/bättre på att göra spel av att sitta på en skolbänk. Du blir bra på att göra spel genom att göra spel. På Gotland läser samtliga studenter dessutom speldesign, oavsett vilken övrig inriktning de har, till skillnad från exempelvis Skövde där allt är uppdelat.
Jag kan inte nog understryka hur stor roll det spelar för projektet om samtliga inblandade har en förståelse för speldesign. I de projekt jag arbetat har nog detta varit en av de största faktorerna för vilka man valt att jobba med: de som kan kommunicera och förstå speldesign.

För att summera: TS, ingen spelstudio kommer anställa dig pågrund utav din examen sålänge som du kan visa på kunskap inom det relevanta området.
Jag gissar att du på en civ/datautbildning har möjlighet att få spetskompetens. Planerar du att jobba med spel efter det råder jag dig att ta reda på vad för slags spelprogrammering det är du vill hålla på med efter utbildningen då det finns många olika slags spelprogrammering att ägna sig åt.
På en spelutbildning lär du dig kort och gott hur man gör spel och vad det innebär. Chanserna att få jobb efteråt ser enligt min erfarenhet ungefär likadana ut, och ja, jag är spelutvecklare.

Oavsett vilket, vet du att det är spel du vill göra är det det som räknas absolut mest, och hur hårt du jobbar för att nå dit. Visar du framfötterna lär du få ett jobb inom spelbranschen oavsett om du har pluggat eller är helt självlärd.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Men behöver man fysik på ingenjörsnivå?

Det vet jag inte riktigt, men har hört att det är vad vissa spelföretag vill ha.

Krävs ens fysik b till de där spelutvecklarutbildningarna?

Miceparade:

Det här stämmer inte.

Konstigt att det inte stämmer om det är så att företagen säger detta när civilingenjörsstudenter är där på studiebesök då.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Konstigt att det inte stämmer om det är så att företagen säger detta när civilingenjörsstudenter är där på studiebesök då.

Läste du ens resten av vad jag skrev i det stycket?


   
SvaraCitera

Miceparade:

Läste du ens resten av vad jag skrev i det stycket?

jepp.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

jepp.

Så du tycker att det är konstigt att de säger att de hellre anställer erfarna programmerare än juniorutvecklare. Okej, jag förstår.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

realtidssystem

typ hårdvarunivå eller lite mer abstrakt? För den realtidskursen jag läser nu är ju intressant 'n all, men labbarna är väääldigt mycket leta-upp-rätt-register-att-skifta-en-bit-i, och inte så mycket problemlösning..

Gentlernen:

funktionell programmering

behöver fler poäng om jag ska läsa deklarativa språk, men det låter definitivt spännande. Kan det användas med fördel till spel osv, för det är ju inte alltid så prestandamässigt vad jag förstått. Å andra sidan är det kanske oftare korrekt osv, men vad vet jag


   
SvaraCitera

Miceparade:

Så du tycker att det är konstigt att de säger att de hellre anställer erfarna programmerare än juniorutvecklare. Okej, jag förstår.

Nej, och jag tycker inte heller det är konstigt om de hellre anställer civilingenjörer överlag än folk som gått spelutveckling och varken läst fysik eller algebra.


   
SvaraCitera

Miceparade:

Men jag tror att bilden av den arbetslösa spelprogrammeraren håller på att bli aningen utdaterad.

Synd att branchen inte håller med dig.

Miceparade:

Det här stämmer inte.

Cool story bro.

Miceparade:

det är faktiskt så att de har fler civ/data än folk som läst spelutveckling

Surprise, surprise.

Miceparade:

Anledningen till varför (deras förklaring) beror dock främst på att spelutbildningar är ganska nya och att folk velat göra spel långt innan de kom in på utbildningsmarknaden.

Ja, det vore ganska taskigt att säga rakt ut "vi anställer fler från DV/D för att folk som gått spelutbildningar tenderar att vara rätt kassa" till någon som läser på en spelutbildning.

Miceparade:

De tittar på vad du har i din portfolio och din meritlista.

Precis som i alla brancher. Allt annat lika förlorar en spelutvecklarutbildning dock alltid mot D eller DV.

Miceparade:

Här på Gotland pluggas det dock endast en grundläggande kurs i DirectX samt två kurser i matematik varav den ena fokuserar på diskret matematik och den andra matematik för spelprogrammering.

"Matematik för spelprogrammering" [love]

Miceparade:

Fokuset ligger på att göra just spel. För när det kommer till kritan blir du inte bra/bättre på att göra spel av att sitta på en skolbänk.

...och där kom anledningen till att arbetsgivarna föredrar folk med en riktig utbildning: LOL TEORI ÄR TÖNTIGT-attityden. Inget fel i praktiska yrkesutbildningar, men de hör hemma på KY, inte högskolorna, och man ska inte tro att de förbereder en för att utveckla AAA-titlar.

Miceparade:

På en spelutbildning lär du dig kort och gott hur man gör spel och vad det innebär.

...men du ska inte tro att du blir förberedd för någonting annat än underbetalda, lågkvalificerade jobb, utan den teoretiska bakgrund du behöver för att gå vidare i din karriär, jobba med AAA-titlar eller innovera på något som helst vis.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Ja, det vore ganska taskigt att säga rakt ut "vi anställer fler från DV/D för att folk som gått spelutbildningar tenderar att vara rätt kassa" till någon som läser på en spelutbildning.

De jag frågade är folk jag känner personligen (varav en studerat spelutveckling innan han fick jobb) och som inte har någon anledning att ljuga för mig eller oroa sig för att jag ska ta illa upp. Lämnar här öppet mål att diskreditera mitt omdöme och mina social skills.

Gentlernen:

LOL TEORI ÄR TÖNTIGT-attityden.

Det var inte vad jag sa, och det är inte vad jag tycker. Det är inte heller den inställningen Högskolan på Gotland har och jag gissar att det är en av anledningarna till varför de håller på att gå ihop med Uppsala universitet, med spelutbildningen som nyckelfaktor.

Gentlernen:

och man ska inte tro att de förbereder en för att utveckla AAA-titlar.

Gentlernen:

...men du ska inte tro att du blir förberedd för någonting annat än underbetalda, lågkvalificerade jobb, utan den teoretiska bakgrund du behöver för att gå vidare i din karriär, jobba med AAA-titlar eller innovera på något som helst vis.

Jag förstår inte riktigt varför du känner det nödvändigt att dra en massa grejer ur röven.
De flesta som ger sig in i spelbranschen är medvetna om de dåliga villkoren. Och villkoren är ofta lika dåliga oavsett huruvida du jobbar på en AAA-titel eller ej - vilket du sällan får göra ändå om du inte har ett par branschår på nacken, med vissa undantag.

Att jobba i spelbranchen är sjukt jävla jobbigt, ovasett vilken utbildning du gått. Att sitta och cruncha och jobba obetald övertid blir varken lättare eller roligare bara för att du gått KTH eller Chalmers.
Om ens mål är att tjäna fett med chash bör man i största allmänhet syssla med något annat än spelutveckling.

Gentlernen:

Cool story bro.

Gentlernen:

Surprise, surprise.

Gentlernen:

Synd att branschen inte håller med dig.

Jag är en del av branschen. Nästan alla jag känner är utvecklare. Samtliga av de jag rådfrågat idag ang. den här diskussionen rycker på axlarna åt det du skrivit.
Jag menar, fine om du är extremt lokalpatriotisk till din utbildning, fair enough. Jag tror absolut att man blir högst kompetent av att utbilda sig på det sätt du rådde TS att göra, och det även om man inte har som mål att sitta på AAA-titlar och göra samma monotona jobb dag ut och dag in. Men dels är det ganska motsägelsefullt att förespråka teoretisk bakgrund och samtidigt avfärda speldesign (såvida civ/data inte erbjuder motsvarande fördjupning i ämnet), och dels har du fel gällande spelutbildningar och vilken slags karriär du kan göra efter att du gått en sådan. Det är jag, mina kollegor och de flesta jag känner levande bevis på. Min egen syster sitter som lead game design-assistant på CCP/EVE med en inkomst på över 30k i månaden. Känns sjukt fjantigt att sitta och dra sådana exempel men jag har liksom inga specifika artiklar eller siffror som stöder det jag säger, jag kan inte styrka mina belägg med annat än mina personliga erfarenheter. Om du väljer att misstro mig kan jag inte göra så mycket åt det. För mig gör det liksom ingen större skillnad.

Jag har inget personligt intresse i att TS ska studera på en spelutbildning. Jag är mest glad att fler intresserar sig för något jag själv brinner för.


   
SvaraCitera

Jag vill inleda mitt inlägg med att lyfta fram utbildningsplanen för HGO:s spelutvecklarutbildning. Den består av:
* ingen obligatorisk matte;
* 90 hp relevanta kurser, om utveckling, produktion, nivådesign, kandidatarbete, projekt, praktik, etc.
* 22½ hp (nästan en hel termin) "högskolegemensam kurs," t ex om "hållbar utveckling" - buzzword bingo och irrelevant trams;
* 67½ hp valbara, praktiskt inriktade kurser.

Ingenstans återfinns teoretisk AI, datastrukturer, algoritmkonstruktion, linjär algebra, matematisk analys, finita automater, programspråk, parallellprogrammering, logik, operativsystem, databaser, realtidssystem eller maskininlärning - i princip allihop ämnen som är synnerligen relevanta för spelutveckling, de flesta av dem absolut nödvändiga för varje uppgift som är mer krävande än junior kodapa på livstid.

Av det dokumentet att döma har en HGO-kandidat inte den blekaste aning om vad som menas med begrepp som RB-träd, hashmap, octree, DFA, BNF, lås, semaforer, actors, decision trees, neural networks, NLP, hård kontra mjuk realtid, context switch eller cachemiss. Att handskas med grafik är bara att glömma om man inte ens kan redogöra för varför quaternions (vad de nu heter på svenska) bättre representerar rotationer än matriser, vad som skiljer normalmatrisen från vertexmatrisen vid transformationer eller hur ray tracing fungerar.

Miceparade:

Det är inte heller den inställningen Högskolan på Gotland har och jag gissar att det är en av anledningarna till varför de håller på att gå ihop med Uppsala universitet, med spelutbildningen som nyckelfaktor.

...ter sig som ett särdeles lustigt uttalande, sett från det perspektivet.

Att de håller på att gå ihop med UU kan också bero på att de konsekvent rankats lägst i landet, både i allmänhet och för sina tekniska utbildningar, i flera år.

Miceparade:

Jag förstår inte riktigt varför du känner det nödvändigt att dra en massa grejer ur röven.

Inte ur röven; från HGO:s webbsida.

Miceparade:

Att sitta och cruncha och jobba obetald övertid blir varken lättare eller roligare bara för att du gått KTH eller Chalmers.

Nej, och ni har enbart er själva att skylla som har attityden "MEN DET ÄR JU ROLIGT OCH VI ÄR INTE I BRANSCHEN FÖR PENGARNA LOL." Väldigt många människor har väldigt roligt på sina jobb. Ingen av dem, utanför spelbranschen, accepterar det som ursäkt för sämre villkor och ersättning än andra med likvärdiga arbetsuppgifter.

Miceparade:

Jag menar, fine om du är extremt lokalpatriotisk till din utbildning, fair enough.

Lokalpatriotismen har vi inte ens kommit in på (om begrepp som "lambdakalkyl" och "referentiell transparens" säger dig någonting kan jag gladeligen prata om det;) snarare handlar det om att jag inte gillar när folk är på väg att bli scammade in på en spelutvecklar-"utbildning." HIS och HGO är dessutom extra välkända för att ha riktigt, riktigt låg kvalitet på sina tekniska utbildningar.

Miceparade:

Men dels är det ganska motsägelsefullt att förespråka teoretisk bakgrund och samtidigt avfärda speldesign (såvida civ/data inte erbjuder motsvarande fördjupning i ämnet)

Jag avfärdar absolut inte speldesign, eller ens spelspecifika utbildningar överlag; jag bjuder bara på insikten att de är vidareutbildningar, att stapla ovanpå en stabil teoretisk (och praktisk) grund. Som spelutbildningar ser ut idag finns inte den grunden. GU/Chalmers har exempelvis en specialisering inom interaction design för sitt DV-masterprogram, som bl a inkluderar spel- och nivådesign - men på en gedigen akademisk grund, inte som en glorifierad KY-kurs.

Miceparade:

dels har du fel gällande spelutbildningar och vilken slags karriär du kan göra efter att du gått en sådan

Jag menar absolut inte att en spelutbildning stympar dig för livet; är man kompetent och driftig kan man ta sig för en hel del oavsett utbildning, dock ska man inte komma och tro att den sortens utbildning förbereder en för några storverk. Ligger man inte nära full pott på min lilla buzzword bingo i början av inlägget klarar man helt enkelt inte av ett jobb som annat än kodapa.

Därmed inte sagt att man inte kan få andra jobb; hela IT-branschen lider något förjävligt av att de flesta som jobbar inom den inte är kompetenta att sköta sina arbetsuppgifter.

Miceparade:

Min egen syster sitter som lead game design-assistant på CCP/EVE med en inkomst på över 30k i månaden.

Nu är jag inte helt säker på vad en sådan gör, men allting med "lead" i titeln låter ju fint. Dock är 30k vad en junior webbapa lyfter på många företag, så det är ju ett rätt bra exempel på hur folk i spelbranschen låter sig hunsas precis hur som helst.


   
SvaraCitera
Åtta

Image


   
SvaraCitera

Åtta:

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wtf, blev en LÅÅÅNG wall of text att läsa.
Säger bara flame wars round 1.
Jag vet inte direkt om jag passar in som Spelprogrammare, dock så har jag redan sedan 8an ungefär börjat med Programmering, jag vet inte fall det räknas, det var rätt basic, så här har i alla fall programmering gått för mig.

8An, hittar något som kallas ''Powerbot'' Även fast jag inte spela spelet ''Runescape'' Så började jag scripta i Java med ID Object och gick så långt att jag började sälja en del scripts, samtidigt hittar jag GHost++ i C++ som var en hostbot för Warcraft 3, dock var denna rätt avancerad så jag sket i source.

9An, GHost++ slutas att uppdateras, BGN/DotaCash börjar uppdatera sina bots och Playerbase dör, så jag gick helt enkelt in i source och fatta inget, dock så fick jag hjälp i början, själva problemet här var att 80% av GHost source var reverse engineered från själva Wc3, det var bara massor med Packets som man fick analysera via Wireshark, jag gick dock inte så långt, jag gjorde bara lite command add-ons och fixade ''refresh'' eller så kallade game filter för custom game list, skapade en klan senare som blev rätt stor och fick massa requests som jag programmera senare.

Gymnasiet : Fortsätt med GHost++, dock blivit lite lat med programmering, och har börjat med hårdvara som att överklocka PC'n och annat, har också gjort en del internet ''illegal'' activity relaterad med hacking som jag blev tvungen men jag pallar inte gå in i det.

Betygsmässigt så kan jag säga att datorämnen är inga problem alls, har typ A+ i alla, i matematik ligger jag väl rätt bra till, problemet är dock ''text'' matte vilket är inget stort problem men sänker mitt betyg :/


   
SvaraCitera