Aviseringar
Rensa alla

Spiralinsättning - ont


Ämnesstartare

Hej! Är 16 år och satte in en hormonspiral för 2 dagar sen. Jag blöder inte speciellt mycket men jag har fruktansvärt ont i min mage! Klarar inte av, tårarna bara rinner. Får värsta kramperna. Det känns som mensvärk, känns som att jag vill spy...och bajsar/fiser otroligt mycket.

någon som kan ge lite tips på vad man kan göra? 
Vet inte om det är rätt tråd att skriva om det här men behöver stöd&svar


   
Citera
time
 time

Ring dem som satte in den åt dig! Sådär ska det ju inte vara. Du kan ringa sjukvårdsupplysningen på 1177 också, så kan de berätta om det är läge att åka och kolla upp det eller om det är normalt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är normalt. De borde dock ha förklarat det för dig. 


   
SvaraCitera

Ring 1177 alternativt din barnmorska.

Jag själv hade hormonspiral, skulle på en filminspelning och behövde hinna med ett tåg och kommer in till gynekologen och säger
''Nu gör vi det här jävligt snabbt jag har ett tåg att hinna med.''
Gick snabbt, gjorde inte ont (eller ja, jag förväntade mig att de skulle göra så ont att jag skulle springa därifrån efter att ha behövt ninja sparka barnmorskan av en reflex.)

Hade därefter sammandragningar/kramp i livmodern i ca 10 dagar. Började blöda, jag trodde att det endast var mens. Märkte när jag fann mig på toan att spiralens trådar stack ut ur underlivet, dvs. Spiralen hade åkt ut ur min livmoder och traskat ner till slidan för att sedan vilja ta sig ut.

Fick åka in till gyn-akuten så fick de ta ut den.

Så rekommenderar starkast att boka tid hos en gyn klinik (eller UMO) och be de kolla ifall den är påväg ut. Ifall den är påväg ut så kan de ibland rätta till den direkt, men oftast behöver de ta ut den. 

Krya på dig och lycka till! 


   
SvaraCitera