Aviseringar
Rensa alla

Spöken


Ämnesstartare

Schism:
hjärnan är programmerad att se intention (även) hos livlösa fenomen. när detta går överstyr kan en sten förvandlas till ett monster, en gardin till ett "spöke" osv. detta fungerar också rent psykologiskt: en dörr öppnas - någon eller något måste ha öppnat den. det är ett evolutionärt nyck.

du Jag kan satsa min njure på att i ett spökhus skulle du vara den första att springa för ditt liv. Jag ser igenom dig, som en öppen bok.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kombinerad:

du Jag kan satsa min njure på att i ett spökhus skulle du vara den första att springa för ditt liv. Jag ser igenom dig, som en öppen bok.

okej, är det nåt slags argument? älskar spökhus. tyvärr finns det inga bra i sverige.

det är klart jag skulle vara nervös i en situation där jag inte har koll på läget men det är en logisk försvarsmekanism. de demoner, spöken och andra väsen jag upplevt har inte övertygat mig om någon andlig existens.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

okej, är det nåt slags argument? älskar spökhus. tyvärr finns det inga bra i sverige.

det är klart jag skulle vara nervös i en situation där jag inte har koll på läget men det är en logisk försvarsmekanism. de demoner, spöken och andra väsen jag upplevt har inte övertygat mig om någon andlig existens.

Det är inte ett argument. Jag la bara ut ett faktum. Jag tror nog alla vet submedvetet att spöken inte finns och det du vill komma fram till. Men det är inte lika kul och spännande, producerar inte lika mycket dopamin 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kombinerad:

Det är inte ett argument. Jag la bara ut ett faktum. 

att jag skulle vara rädd i ett "spökhus" betyder inte att spöken existerar. det är en banal grej att skriva. jag kan ta änglatrumpet och tillbringa 24+ timmar i en delirisk mardröm och bli helt bat shit crazy om du vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

första och sista gången jag använder det uttrycket...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kombinerad:

Det är inte ett argument. Jag la bara ut ett faktum. Jag tror nog alla vet submedvetet att spöken inte finns och det du vill komma fram till. Men det är inte lika kul och spännande, producerar inte lika mycket dopamin 

word. gillar hemsökta platser, kul med äventyr.


   
SvaraCitera

Det är spännande men jag har aldrig själv sett några andar eller övernaturliga varelser. 

Vad intressant det var att läsa dina inlägg Schism. Jag har länge tänkt ungefär så men nu låter det ännu mer logiskt! 🙂


   
SvaraCitera

Ser svarta skuggor ibland som sveper förbi riktigt fort  senaste gången var  idag när jag väntade på bussen, jag såg en man som gick över busshållplatsen och i samma riktning for en svart   linje längst med trottoarkanten. Och vill påpeka att det va mulet och regnade och ingen bil for för bi heller. På bara ett ögonblick var det borta!     

Grubbla länge på vad för fysiskt föremål som kunde ha bildat den svarta skuggan. Fett skum brytning i ljuset va det i alla fall. Brukar se sånt när jag är riktigt fokuserad eller är mkt uppmärksam på min omgivning.  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

exakt såhär


   
SvaraCitera
Smilen

Inget speciellt har jag inte upplevt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rogernw:

Folk som gått i väggar, folk som knackat på min dörr då jag försökt sova, folk som knuffat till lampsladdar, folk som slagit i garderober när bara jag varit hemma, skuggor i tvn, dofter av cigaretter/pipor fast än ingen röker i min familj, fotsteg på nedervåningarna, rysningar osv. 

Har du sambo?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

applekakanshaj2:

Har du sambo?

Nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

applekakanshaj2:

Har du sambo?

Beror på vad du menar 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har bara stött på en ande i mitt liv än så länge tror jag, då jag var jätteliten och det var anden som tog kontakt med mig. Jag har ingen aning om han var elak eller inte men retas ville han uppenbarligen. Det hände en kväll när jag gick ifrån min säng - Jag minns att jag sa sen  (men kommer inte ihåg hur anden svara) - "nu tar du inte min nalle" men en kort stund efter hade han alltså taggigt min älsklingsnalle och lyft upp den på ett ställe som jag inte kunde nå, så jag ropade på mamma. När min mamma tog ner den, då blev spöket arg och började vråla, efter en stund blev det dock tyst.

Min mamma verkade inte märka av något spöke alls. Söt


   
SvaraCitera
Smilen

Denna platsen vill jag besöka, eller Aspenäs herrgård.

http://www.expressen.se/gt/har-ar-platserna-dar-det-sags-spoka-i-goteborg/?bullet=3

- Det var som i en western-film när de rider in någonstans och så hänger det någon och dinglar där, säger Landsarkivarie Ulf Andersson

Jag funderar på jakt någongång.


   
SvaraCitera