Aviseringar
Rensa alla

Språk i musik?


Ämnesstartare

Exner:

Á Sprengisandi (Ridum Ridum) har du månne hört?

Bara i svensk översättning, när jag sjöng i den i lågstadiekören ^^


   
SvaraCitera
Exner

Lanina:

Bara i svensk översättning, när jag sjöng i den i lågstadiekören ^^

Nederlag!

[mad]


   
SvaraCitera

Lyssnar på tysk metal, fransk pop/electro/annat och så isländsk.. sigur rós [rolleyes]
Annars är det nog mest engelska och svenska, ibland lite norska och japanska kanske. och spanska i vissa specifika fall.


   
SvaraCitera

Nästan bara svenska, men lite engelska också. [cute]


   
SvaraCitera

Mest engelska, men mycket svenska, lite isländska, japanska, tyska, franska, norska, danska och spanska strömmar genom mina öron.


   
SvaraCitera

Nästan bara engelska. Annat suger oftast. Finns dock undantag, som Alter Egon (svenska), Gypsy Pistoleros (engelska/spanska) och Böhse Onkelz (tyska). Sen är nog allt annat på engelska tror jag.


   
SvaraCitera
Papper

Jepp, svenska och engelska är vanligast, vissa låtar med ukrainsk, tjeckisk och gammelsvensk text.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oliviaa:

Annat suger oftast.

Då har man antingen en väldigt specifik musiksmak, eller har bara hört en väldigt liten del av det som finns att höra, tror jag. [blush]


   
SvaraCitera
Noak_

Majoriteten är engelska, annars är där lite franska, svenska, tyska, portugisiska och isländska. Sen är resten instrumentalt.


   
SvaraCitera

Lanina:

Då har man antingen en väldigt specifik musiksmak, eller har bara hört en väldigt liten del av det som finns att höra, tror jag. [blush]

Har rätt så specifik musiksmak. [smile]


   
SvaraCitera

Jag kan lyssna på vad som helst, men jag är jäkligt dålig på att förstå låttexter när jag lyssnar. Främst på engelska, men det gäller även svenska.

Av någon anledning går det inte in om jag inte koncentrerar mig. Även svenska låttexter.

Är jag dum i huvudet, eller lyssnar jag för mycket på musiken?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Är jag dum i huvudet, eller lyssnar jag för mycket på musiken?

Det handlar väl om vad man prioriterar. Vissa tycker det är jätteviktigt och bra med låttexter och står inte ut med dåliga texter i musik. Andra bryr sig mer om melodi och sånt, inte vad som sägs. 🙂

Det är bara i viss musik jag bryr mig om vad de faktiskt sjunger. Lyssnar jag på ytlig jpop (typ Morning Musume) är inte texten viktig. Om det är någon sorglig ballad blir jag mer intresserad av texten.


   
SvaraCitera

Mest engelska helt klart, fast finns ju bra på svenska, finska och tyska. Bla Cornelis Vreeswijk, Kapten Röd, Ebba Grön, Lasse Lindh, Korpiklaani och Rammstein.


   
SvaraCitera

engelska
italienska
franska
svenska

i den ordningen.

Viljans Triumf:

För övrigt förstår jag inte hur Sigur Rós fans kan leva med sig själva och det faktum att dem lyssnar på musik på isländska

hurså?


   
SvaraCitera

Engelska
Latin
Hindi
Franska
Svenska
Har några låtar jag inte vet vilket språk det är.


   
SvaraCitera