Aviseringar
Rensa alla

SPRÅKRESAAA


Ämnesstartare

Hejhej, jag och min kompis planerar att åka på språkresa till Malta, St Julians nästa sommar, mest för att festa, och hoppas att ni som åkt på språkresa dit skulle kunna hjälpa oss med några frågor.

Först och främst, vilket företag bör vi åka med?
När ska man vara hemma på vardagarna och helgerna?
Har reseledarna stor koll på vad vi gör eller får vi göra vad vi vill efter lektionerna?
Blir man hemskickad om man blir påkommen med alkohol eller cigg?

Berätta gärna om er egen resa, och snäääälla, ingen föreläsning om att man är där för att lära sig eller något. Man lever bara en gång.


   
Citera

[sad]


   
SvaraCitera

andelle:

Man lever bara en gång.

Vilket är varför man inte ska supa sönder sin lever utomlands det första man gör?


   
SvaraCitera

Några tips:

Åker du på språkresa, åk då åtminstone till ett land där majoriteten av befolkningen talar engelska som modersmål. Exempel på sådana länder i Europa är England, södra Irland, Nordirland, Skottland, Isle of Man, Kanalöarna och möjligtvis Wales. Folket i Wales gillar inte riktigt att de helst pratar engelska. Irländarna i republiken är också ambivalenta till det engelska, men går med på det för det mesta.

Malta är inget sådant land. Det folkliga språket på Malta är maltesiska, ett språk som, även om det innehåller många sicilianska uttryck och lån, är närmast besläktad med nordafrikansk arabiska.

Malteser talar sällan engelska som modersmål. De lär det sig i skolan, använder det inom business och så, men privat talar de helst maltesiska.

Åååh. Nu såg jag just att du helst skulle supa. Mind you, Malta är ett strikt katolskt land (värre än Irland!). Att bryta mot katolska värderingar är stigmatiskt.

Känner du att du vill åka utanför europeiska gränser finns det länder på de amerikanska kontinenterna, typ USA, Kanada (åk dock inte till Québec, de talar mest franska där). Vill du ha varmare breddgrader finns Bermuda (mitt ute i Atlanten), Bahamas, Barbados, och en massa öriken som börjar på "Saint". Fast många av dessa örikens folk talar kreol eller patois. Kanske inte heller att rekommendera.

Då återstår Afrika och Oceanien.

Afrika är inget jag rekommenderar. Få människor talar där engelska som modersmål. Möjligtvis Sydafrika, men där har de ganska så taskig brottsstatistik.

I Oceanien talas det främst engelska i Australien och på Nya Zeeland. Men det finns också öriken där engelska talas.

Google is your friend.

Om du vill festa, varför åker du bara inte till Ibiza eller Agia Napa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag var på språkresa i somras, dock inte till Malta utan till England. Jag åkte med sts.
Jag tror att om man blir hemskickad elr inte beror på ledarna på platsen. Rekommenderar inte att supa på en språkresa, åk isåfall till Khos eller Aiya Napa osv.[cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Visst, våra föräldrar är chill med att vi dricker och så, men att låta oss resa utomlands för att festa går gränsen. Vi har dessutom redan bestämt oss för Malta och har inga planer på att ändra oss, vi vill helt enkelt veta vilka vi bör åka med för att ha så mycket frihet som möjligt.


   
SvaraCitera

andelle:

men att låta oss resa utomlands för att festa går gränsen

Äh? Det är ju precis det ni tänker göra!


   
SvaraCitera

Hur gammal är du förresten?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jason:

Äh? Det är ju precis det ni tänker göra!

Det dom inte vet mår dom inte dåligt över.

jason:

Hur gammal är du förresten?

Vi är 16 nu, men kommer hinna fylla 17 innan vi åker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

andelle:

Det dom inte vet mår dom inte dåligt över

Du tror inte föräldrar förstår vad ungarna gör på språkresa?

För övrigt spelar det ingen roll vilket företag ni åker med, det handlar om vilka personer som jobbar där just när ni är där. Reglerna är samma, men hur mycket "ledarna" orkar bry sig är upp till var och en.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Du tror inte föräldrar förstår vad ungarna gör på språkresa?

Nej, våra föräldrar har redan gått med på att låta oss åka, och som vi skrev innan, vi vill endast veta vilket företag som ger oss mest frihet när vi väl är där.

Horrorshow:

Reglerna är samma

Det är inte sant, vi har kompisar som åkt med olika företag och därför också haft bl.a. olika tider att vara hemma på och mer eller mindre frihet att göra vad dom vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

andelle:

Det är inte sant, vi har kompisar som åkt med olika företag och därför också haft bl.a. olika tider att vara hemma på och mer eller mindre frihet att göra vad dom vill.

Ni är ju mindreåriga så det är inte okej att dricka oavsett vilket företag ni åker med. Så i slutändan handlar det bara om ledarna kan se mellan fingrarna eller ej.

Dock är det ju omöjligt för ledarna att ha koll på varenda kotte så det är inte så svårt att smita iväg och supa hela natten om man är någolunda smidig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

andelle:

åka på språkresa till Malta

andelle:

mest för att festa

Varför åker ni inte bara på semester dit?

andelle:

Blir man hemskickad om man blir påkommen med alkohol eller cigg?

Nej, alkohollagen på Malta säger att det är laglit att dricka när man är 17, men man måste kunna visa ID.

http://en.wikipedia.org/wiki/Legal_drinking_age

Allt beror på vad skolans policy säger.


   
SvaraCitera