Aviseringar
Rensa alla

Springa barfota


Ämnesstartare

Hur många springer barfota? Och då menar jag inte vibram fivefingers barfota... jag menar a lá afrikan...


   
Citera

Onymous:

vibram fivefingers

Testat? Hur är de i så fall?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Testat? Hur är de i så fall?

Jag har sprungit barfota nu i snart 3 år... Springer dock inte helt barfota på vintern... men +-0 är inga problem...

Tycker det är helt underbart...


   
SvaraCitera

är inte det lite aouiee för hälen ?


   
SvaraCitera

eroh:

är inte det lite aouiee för hälen ?

Grejen med barfotalöpning är att man inte sätter ner hälen först. På så vis så är man mer skonsam för fötterna. Faktum är att denna metod är bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Onymous:

Springer dock inte helt barfota på vintern...

Har sprungit barfota i några månader nu och är 163096310 gånger bättre än med skor. Man ser kanske lite rolig ut när man springer, man springer ju typ som en fé har jag hört folk säga 😛

Det irriterar mig med folk som säger att det är bäst att springa med skor och att landa på hälen "Min tränare sa att man ska landa på hälen så då ska man göra så" fools.. Och visst kan skor vara bättre beroende på underlaget man springer på.

Som sagt, sprungit i några månader men det var förns i förrgår som jag lärde mig att man ska springa ännu "lättare" än jag redan gjort, haha. Fick alltid ont efter ett tag när jag sprang på grus, men när jag sprang i en uppförsbacke med grus så lärde jag mig att landa mjukt som f*n så nu kan jag springa på grus hur länge som helst typ 😛

Men i alla fall, det här med att springa på vintern. Kommer ju verkligen suga sen när det blir vinter då man knappt kan springa med öht med all jävla snö. Ibland har jag rätt dålig blodcirkulation i fötterna så det kan vara ganska riskabelt att springa barfota i några minusgrader i lite snö alltså? 😛

Och under vintern, kommer förhårdnaderna på fötterna försvinna som man har arbetat upp? Segt i sånt fall..

Sorry för wall of text 😛


   
SvaraCitera

jag är väl inte dum i huvudet heller

Dold text: mina knän är ledsna nog som de är...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

jag är väl inte dum i huvudet heller

Hehe du är värre än nybörjare när det kommer till löpning i sånt fall.
Barfota löpning tvingar löparen att landa på främre/mittendelen av foten för en skonsammare landning. Fötterna är gjorda för att absorbera shockarna man får när man landar (INTE HÄLARNA)

Kommer ta åratal att förklara hur allt fungerar, du får helt enkelt tro på mig eller leta fakta själv (vilket du antagligen inte kommer göra, och döma dig själv till att aldrig kunna springa felfritt igen) 🙂


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Dold text:

Foten mår bäst när den är så nära sitt naturliga stadium som möjligt, dvs att skor med dämpning och allt annat mojs faktiskt är mer av en belastning för kroppen än något positivt.

Five fingers kan vara något för dig, om du gillar att springa och inte känner för barfotalöpning.


   
SvaraCitera

Se upp för glas bara..


   
SvaraCitera

Har hört om detta förr men aldrig provat det. Springer ändå aldrig, löpning är så sjukt tråkigt [sad]

Fast de gångerna som jag på sommaren går barfota och av någon anledning springer så landar jag alltid på främre trampdynorna av foten. Så jag antar att jag gör rätt ändå [blush]


   
SvaraCitera

senap123:

Kommer ta åratal att förklara hur allt fungerar, du får helt enkelt tro på mig eller leta fakta själv (vilket du antagligen inte kommer göra, och döma dig själv till att aldrig kunna springa felfritt igen) 🙂

eller så fortsätter jag helt enkelt att springa så som friidrottstränare sagt till mig.[tired]


   
SvaraCitera

passaro:

Foten mår bäst när den är så nära sitt naturliga stadium som möjligt, dvs att skor med dämpning och allt annat mojs faktiskt är mer av en belastning för kroppen än något positivt.

Jag kan inte riktigt tro på att mina knän skulle belastas mindre om jag sprang barfota.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

eller så fortsätter jag helt enkelt att springa så som friidrottstränare sagt till mig.

-_- Bara för att din friidrottstränare säger något så måste det inte vara sant. Ha ett öppet sinne. Jag gick också på friidrott och jag landade på hälen så det lät som fan men inte fan sa tränarna något om det, dem idioterna. hade benhinneinflamation hela tiden och ont överallt tack vare det.

Men det är dina knän och din kropp, du gör som du vill, det är du som inte vill lyssna 🙂


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Jag kan inte riktigt tro på att mina knän skulle belastas mindre om jag sprang barfota.

Det är för att du inte är van vid det. Med skor åker hälen ner först i marken, vid barfota så är det främe delen man koncentrerar sig.

Gäller mest att vänja sig, sedan märker man skillnad i de olika sätten. Min tränare har också problem med knäna och lite mer därtill, så han springer inte så mycket, men med barfotalöpning eller five fingers så har det faktiskt blivit bättre.

Just a tip. =)


   
SvaraCitera