Aviseringar
Rensa alla

Springa barfota


Ämnesstartare

isola:

Se upp för glas bara..

Endast stora glasbitar är farliga precis som stora vassa stenar (när man springer barfota ofcourse) Fast kan va farligt att landa på en fet sten med skor också då man kan vricka foten etcetra.

Men iaf små glasbitar gör inget när man efter ett tag får hård hud så glaset inte kan peneterera.

Jag kan springa på grus o skit o det är typ som massage om man springer rätt 🙂


   
SvaraCitera

senap123:

-_- Bara för att din friidrottstränare säger något så måste det inte vara sant. Ha ett öppet sinne. Jag gick också på friidrott och jag landade på hälen så det lät som fan men inte fan sa tränarna något om det, dem idioterna. hade benhinneinflamation hela tiden och ont överallt tack vare det.

Jag tränar inte friidrott, men har tränat en annan sport på "elitnivå" och därmed träffat ett flertal olika löptränare som alla sagt samma sak.
Klart att det inte måste vara sant för det, men jag ser dem som pålitligare källor än dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Med skor åker hälen ner först i marken, vid barfota så är det främe delen man koncentrerar sig.

Fast man kan ju landa på främre delen av foten med skor också 😛 Men vissa skor med super dämpning vid hälen kanske gör det svårare, inte direkt prövat då skor suger när man ska springa (a)

Men det är ingen idé att övertyga blivandejapanen, he wont listen.

Vad är det för tränare du har btw?


   
SvaraCitera

senap123:

Men iaf små glasbitar gör inget när man efter ett tag får hård hud så glaset inte kan peneterera.

Då ska man ha sprungit länge länge och landa på en ickespetsig glasskärva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Jag tränar inte friidrott, men har tränat en annan sport på "elitnivå" och därmed träffat ett flertal olika löptränare som alla sagt samma sak.
Klart att det inte måste vara sant för det, men jag ser dem som pålitligare källor än dig.

Eller vänta, landar du på hälen eller inte? Det enda du säger är ju att barfota löpning inte är bra. (Om man springer rätt så spelar det inte direkt någon roll om man använder vissa skor och med barfotalöpning) Fast jag tycker det dock är roligare o skönare barfota.

Men jag trodde du menade att man ska landa på hälen


   
SvaraCitera

senap123:

Fast man kan ju landa på främre delen av foten med skor också 😛 Men vissa skor med super dämpning vid hälen kanske gör det svårare, inte direkt prövat då skor suger när man ska springa (a)

Jo, men själva stilen blir att man landar hårdare och därav belastar foten mer. Dämpning och sådant lurar ju foten.

senap123:

Vad är det för tränare du har btw?

Tränare i kampsport, men har även hållt på med löpning och sådant.


   
SvaraCitera

senap123:

Eller vänta, landar du på hälen eller inte? Det enda du säger är ju att barfota löpning inte är bra. (Om man springer rätt så spelar det inte direkt någon roll om man använder vissa skor och med barfotalöpning) Fast jag tycker det dock är roligare o skönare barfota.

när jag är ute och joggar/springer halvfort och längre sträckor så "rullar" jag på hela foten, springer jag korta intervaller springer jag på tå...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Då ska man ha sprungit länge länge och landa på en ickespetsig glasskärva.

Haha otroligt hur människor ska försvara sina argument in i det sista.

Ja du kanske har rätt, kanske inte. Har inte direkt lagt massa glas framför mig att springa på. Finns en snubbe på youtube "Barefoot ken bob" Han har typ sprungit barfota i 20 år eller nått och han sa att han kan springa på kanyler utan att dem penetrerar (säger han iallafall)

Men jag såg på discovery channel med en snubbe som träffade en kannibalistisk stamm i afrika som alla växte upp utan skor och alltså gått barfota hela livet. Dom kunde hoppa på feta taggar utan att det hände något medans den vita snubben fick taggar i fötterna hela tiden.

So im not so sure if you are right my dear.

Sen så tar det inte så jätte lång tid att få härdad hud på fötterna eftersom våra fötter är vana vid det då människan sprungit och gått barfota längre än vi använt skor


   
SvaraCitera

passaro:

Tränare i kampsport,

vad har du tränat för kampsport?[party]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

vad har du tränat för kampsport?[party]

Testat lite olika. Just nu tränar jag Krav Maga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Jo, men själva stilen blir att man landar hårdare och därav belastar foten mer. Dämpning och sådant lurar ju foten.

I och för sig 😛 Nä fyfan för skor. (Men om man använder tunna skor som t.ex. vibram five fingers så kan man nog landa lika mjukt som om man vore helt barfota om man fokuserar på det) Men det blir mer naturligt när man är barfota yesyesyes

passaro:

Tränare i kampsport, men har även hållt på med löpning och sådant.

Hehe fail om han fått permanenta skador av inkorrekt löpning 😛
Man borde informera allmänheten om hur man egentligen ska springa. Men det tillåter väll inte stora skoföretag såsom Nike -_-


   
SvaraCitera

senap123:

Men det är ingen idé att övertyga blivandejapanen, he wont listen.

[bigcheers] Ne, han är en riktigt getskalle.[cute]


   
SvaraCitera

senap123:

Man borde informera allmänheten om hur man egentligen ska springa. Men det tillåter väll inte stora skoföretag såsom Nike -_-

Jodå, bara det att Nike, sedan de lanserade sin löparsko på 60-talet har fått ett rejält uppsving och blivit rätt hajp.


   
SvaraCitera

Ovie Vicious:

[bigcheers] Ne, han är en riktigt getskalle.[cute]

bara för att du älskar getter..?[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

när jag är ute och joggar/springer halvfort och längre sträckor så "rullar" jag på hela foten, springer jag korta intervaller springer jag på tå...

När du säger "rulla" tror jag du menar att du landar på hälen först och sedan rullar foten (fel fel fel)

Äh vafan hittar inte favorit källan menmen.


   
SvaraCitera