Aviseringar
Rensa alla

Springa eller gå snabbt/powerwalka?


Ämnesstartare

För att förbränna fett på benen, eller aa på kroppen. Är det bäst att springa eller gå snabbt/powerwalka då? Har hört att om man springer ökar man mer bara upp konditionen.


   
Citera

alltså du måste starta kroppen först, om du ej tränat innan så kan du börja med powerwalk och sedan accelerera till en mer springande takt.

men detta betyder ej att du ej ska KÖÖÖÖÖÖÖÖR BA KÖÖÖÖÖÖÖR


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du ser förbannat mycket bättre ut när du joggar. Jag fnittrar varje gång jag ser någon powerwalka, dom ser så stressade ut [cute]

Kondition är la bra att ha? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du förbränner bara kalorier under tiden du går, när du springer ökar förbränningen under hela dagen och något dygn efteråt mer eller mindre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

izzabellaaa:

För att förbränna fett på benen, eller aa på kroppen. Är det bäst att springa eller gå snabbt/powerwalka då? Har hört att om man springer ökar man mer bara upp konditionen.

Det allra bästa är att chocka kroppen varje gång du ger dig ut. Genom att köra intervallträning, dvs spurta i 30-60 sekunder och sedan gå 30-60 sekunder kan kroppen aldrig vara förberedd på vad som kommer. Det är detta som ger den bästa responsen och därmed också den bästa konditionsökningen. Sen är det konstaterat att ju mer vältränad du är, desto mer förbränner du, oavsett vad du gör. Till exempel:

Person A är extremt otränad, är 180 cm lång, 75 kg. Springer 5 km i 8 km/h.

Person B har utmärkt kondition, är 180 cm lång, 75 kg. Springer 5 km i 8 km/h.

Trots att de utför precis samma prestation bränner person B mer än person A. Orättvist men sant, tycker säkert de flesta otränade. Å andra sidan fungerar det som en trigger när du vet att träningen blir lättare för varje gång.

Givetvis är sömn och framför allt korrekt kost ytterst viktigt för att åstadkomma resultat.


   
SvaraCitera

du förbränner väldigt mycket mer när du springer än om du går. alla som påstår annat är lata tjockisar eller aftonbladet[no-no]


   
SvaraCitera

farbror gugge:

du förbränner väldigt mycket mer när du springer än om du går. alla som påstår annat är lata tjockisar eller aftonbladet[no-no]

inte väldigt mycket, och ofta man orkar springa 1 timme utan paus, powerwalka orkar man däremot 1 timme utan paus

därför är pw bättre


   
SvaraCitera

Lounge fact:

inte väldigt mycket, och ofta man orkar springa 1 timme utan paus, powerwalka orkar man däremot 1 timme utan paus

därför är pw bättre

jaja, men menade på samma tid ofc[blush]


   
SvaraCitera

farbror gugge:

jaja, men menade på samma tid ofc[blush]

vem orkar springa i en timme inte jag IAF [crazy]


   
SvaraCitera

Lounge fact:

vem orkar springa i en timme inte jag IAF [crazy]

inte jag heller :C brukar va död efter typ 25 min :c


   
SvaraCitera

farbror gugge:

inte jag heller :C brukar va död efter typ 25 min :c

springer aldirg hatare


   
SvaraCitera

Lounge fact:

springer aldirg hatare

men det blir ju så segt att gå :C liksom tar ju jättelång tid. + gillar att bli så jättetrött som man blir när man springer[blush]


   
SvaraCitera

farbror gugge:

men det blir ju så segt att gå :C liksom tar ju jättelång tid. + gillar att bli så jättetrött som man blir när man springer[blush]

njäääääääääääääääÄÄÄÄÄäääääääääää jo är rätt tråkigt men ändå skönt med


   
SvaraCitera

Ölmage:

Du förbränner bara kalorier under tiden du går, när du springer ökar förbränningen under hela dagen och något dygn efteråt mer eller mindre.

Vilket av det är bäst? 🙂


   
SvaraCitera

novemberbarn:

Vilket av det är bäst? 🙂

springa såklart.


   
SvaraCitera