Forumet - Springa 1 mil på 1 timme

Springa 1 mil på 1 timme

558 1 14
Om jag som har sämst kondition (blir andfådd av att gå upp för en backe) börjar träna varje dag, hur lång tid kommer det att ta innan jag kan springa 1 mil på en timme? Om jag joggar/går 30-60 minuter varje dag eftersom att jag inte orkar jogga 30-60 minuter i sträck så blir det att jag går också. Men hur många veckor eller månader kommer det ta innan jag kommer kunna springa 1 mil på en timme? (Jag har börjat jogga/gå varje dag i en vecka nu och har tänt fortsätta med det)

Spana också in:

Men jag skulle säga kör intervaller runt 4 ggr i veckan! Det här är den bästa träningen och den effektivaste. Annars går det ju att dra ut och springa som vanligt lite längre sträckor men har du aldrig haft bra kondition kommer det att vara jobbigt att få upp den. Har du haft bra kondition förut så kommer den tillbaka efter några veckor:) 
(Det är bara dem 2-3 första kilometrarna som är dem jobbiga sen är det lätt ;) !)
Är ambitionen milen på 60 minuter är det långt ifrån nödvändigt med intervaller.

Jag skulle jogga/promenera i 30-60 minuter tre gånger i veckan. Börja med att bara jogga en liten del av träningspassen, för att sedan öka mer och mer när du känner att du blir starkare. Inom några veckor kan du säkert jogga i 6-minuterstempo 60 minuter utan att ta gångpauser.

Lycka till! Glad

Flygandeko: Om jag som har sämst kondition (blir andfådd av att gå upp för en backe) börjar träna varje dag, hur lång tid kommer det att ta innan jag kan springa 1 mil på en timme? Om jag joggar/går 30-60 minuter varje dag eftersom att jag inte orkar jogga 30-60 minuter i sträck så blir det att jag går också. Men hur många veckor eller månader kommer det ta innan jag kommer kunna springa 1 mil på en timme? (Jag har börjat jogga/gå varje dag i en vecka nu och har tänt fortsätta med det)
Börja med 5km först, när du på 5km kommer ner under 30 minuter så kan du öka på till 10km. Sen skall du verkligen inte springa varje dag i början utan vila åtminstone var tredje dag. 

Tog mig ungefär 4-5 månader att komma ner under 50 minuter på 10km. Under timmen klarar du nog på 2-3 månader utan större problem. 
Börja med att jogga 20-30 min i en vecka.
Andra veckan så börja med uppvärmning på 1 km och spring sen  i 10-15 minuter åt gången och ta 5 min paus och sen börja springa igen. 
Tredje veckan så prova spring 5km varannan dag utan att ta paus.

Fokusera inte på tiden i början utan spring tills  man blir bekväm med Jogga eller springa 5-8 km och sen ta milen! 

Sj löptränar jag 4-5 gånger i veckan. 
Idag klarar jag 10 km på under 45 min  :P