Aviseringar
Rensa alla

Springa = kolhydratförbränning?


Ämnesstartare

Såhär äre alltsååå. Jag springer 4 km (springer alltid 10 km/h så det tar alltså ca 24 min) minst 4 gånger i veckan, måndag och tisdag (ibland onsdag), torsdag och fredag.
Jag har gjort detta ganska länge nu och mitt mål att få bra kondition är nu sedan länge uppnått.

Jag är nöjd med min kropp och väger inte för mycket men jag skulle vilja få bort lite fett inför sommaren (ja, vet att jag nog inte är ensam).

I skolan snackade jag och min NKlärare och hon sa att när man springer bränner man bara kolhydrater och att man därmed inte går ner i vikt genom att springa.

Så måste jag ändra/komplettera min träning för att gå ner i vikt?
Jag tränar mage/lår/rumpa lite på gymmet med.

Min mat:

Frukost: Havregrynsgröt med hallonsylt och en skivad banan

Lunch: potatis/pasta/ris med grönsaker och bönor/falafel/linser av nåt slag eller bara mackor när jag inte hinner.

Middag: Typ samma som lunchen fast inte mackor.

Utöver det är det frukt, vatten, kanske lite yoghurt.

peace[love]


   
Citera

+ hur får man en ickedallrig rumpa? Jag cyklar 20-40 minuter varannan dag på trög växel, dansar två ggr i veckan, har pilates och gymnastik en gång i veckan.

Händer aldrig någonting.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

agitation:

+ hur får man en ickedallrig rumpa?

kom ihåg att muskler också dallrar när de inte är spända. om du inte är fet i övrigt är nog ditt ass normalt


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

kom ihåg att muskler också dallrar när de inte är spända. om du inte är fet i övrigt är nog ditt ass normalt

Fast minsta lilla steg, liksom. Det är inte normalt. Är smal men storrövad.


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

I skolan snackade jag och min NKlärare och hon sa att när man springer bränner man bara kolhydrater och att man därmed inte går ner i vikt genom att springa.

Föreslår att du skaffar en lärobok om människokroppen istället för att lyssna på din lärare i fortsättningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inglorius:

Föreslår att du skaffar en lärobok om människokroppen istället för att lyssna på din lärare i fortsättningen.

så man förbränner fett när man springer?


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

så man förbränner fett när man springer?

Duh.

Kör HIIT (Högintensiv intervallträning), väldigt bra för fettfförbränningen. Dessutom så dra ner på kolhydraterna. (Därav inte sagt att du inte skall äta något)


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

så man förbränner fett när man springer?

Kroppen använder både fett och kolhydrater till energi (bryts ner till ATP som används av cellerna som energi om jag inte minns fel).

Jag vet inte säker om du förbränner fett när du springer men hamnar man på energiunderskott (löpning ökar din kropps energiåtgång) så kommer du förr eller senare bränna fett hur som helst.

Be läraren kolla upp fettmetabolism, glykos, triglycerider, citronsyracykeln osv så personen kan ge vettiga svar.


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

I skolan snackade jag och min NKlärare och hon sa att när man springer bränner man bara kolhydrater och att man därmed inte går ner i vikt genom att springa.

Det är inte riktigt helt sant utan du bränner fett också, beroende på hur snabbt/hårt du springer. Det spelar dock egentligen ingen roll.

Som ett exempel: Om det är så att kroppen bränner fett medan du springer så kommer du att ha inlagrade kolhydrater kvar som förbränns när du gör annat, t.ex sover eller promenerar etc.
Är det däremot så att kroppen förbrände i princip bara kolhydrater när du sprang så kommer de att vara slut och kroppen kommer då att använda fett när du sover, promenerar etc.
Det sköter sig självt så att det inte riktigt spelar någon roll vad som förbränns just när du springer eftersom att kroppen automatiskt justerar så att det efter, säg 24 timmar, blivit samma.

Se löpningen mest som ett sätt att må bättre samt göra av med mycket kalorier på kort tid, så att du antingen tappar fett just då eller gör av med kolhydrater så att kroppen blir tvungen att knapra på fettreserven resten av dygnet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Secrit:

Se löpningen mest som ett sätt att må bättre samt göra av med mycket kalorier på kort tid, så att du antingen tappar fett just då eller gör av med kolhydrater så att kroppen blir tvungen att knapra på fettreserven resten av dygnet.

Tack. Jo, det gör jag. Jag behöver verkligen inte gå ner i vikt heller. Jag har fått mer muskler och gått ner 2-3 kilo genom att springa 4 ggr i veckan och äta lite bättre men det är inget jag haft som mål. Så jagär nöjd och vill inte gå ner mer, men tänker fortsätta med löpning för att jag gillar det och mår bra av det 🙂


   
SvaraCitera