Aviseringar
Rensa alla

Sprit beslagtagen, minderårig, kallad till förhör


Ämnesstartare

Jadu, varför tänkte jag inte på de fegis ;/

Men jag ska i alla fall inte säga vem de är, de är en sak som är klar.


   
SvaraCitera

Sänk åldern för att Dricka alkohol till 16 för guds skull....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fyller 18 om ett halvår, att dom orkar bry sig [confused]

Tycker ändå dom borde ha bättre saker för sig än att ta alla minderåriga som har sprit...


   
SvaraCitera

Nej. Dom har inget bättre för sig, då kanske dom måste lösa riktiga brott, och det kan vara kopplat till läskigheter, fy skäms. 😛


   
SvaraCitera

nellnellnell:

Det är ju inte olagligt att dricka alkohol om man är under 18

Nej, men det är olagligt att inneha alkohol som minderårig.


   
SvaraCitera

Black Grail:

Nej, men det är olagligt att inneha alkohol som minderårig.

Källa?


   
SvaraCitera

nellnellnell:

Källa?

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19941738.htm

Enligt alkohol-lagen får du som minderårig (d.v.s, under 18) inte mottaga alkoholdrycker, inte ens hjälpa att bära åt andra som är i laglig ålder, vilket i vissa fall tolkas som att det är olagligt att inneha som minderårig.


   
SvaraCitera

Black Grail:

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19941738.htm

Citera det relevanta stycket. Jag orkar inte läsa allt det där.


   
SvaraCitera

säg att du hittade det. du behöver inte säga ett skit till dem.


   
SvaraCitera

fegis:

Är man lite begåvad så säger man att man hittade spriten...

ankzor:

säg att du hittade det. du behöver inte säga ett skit till dem.

Skulle inte det kunna räknas som stöld?


   
SvaraCitera

nellnellnell:

Citera det relevanta stycket. Jag orkar inte läsa allt det där.

8 § Vid detaljhandel med spritdrycker, vin och starköl får varor inte säljas eller annars lämnas ut till den som inte har fyllt 20 år. Motsvarande gäller vid detaljhandel med öl och servering av alkoholdrycker i fråga om den som inte har fyllt 18 år.

9 § Det är förbjudet att som ombud eller på därmed jämförligt sätt anskaffa alkoholdrycker till den som enligt 8 § inte har rätt att få sådan vara utlämnad till sig. Det är också förbjudet att i annat fall än som avses i 4 kap. 2 § andra stycket 1, 2 och 4-7 i större omfattning tillhandagå annan med att anskaffa alkoholdrycker.
Spritdrycker, vin eller starköl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 20 år. Öl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 18 år.
Andra stycket gäller inte när någon bjuder på en alkoholdryck för förtäring på stället. Spritdrycker, vin eller starköl får dock inte bjudas den som inte fyllt 20 år, om det med hänsyn till den bjudnes ålder och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarligt. Detsamma gäller i fråga om öl beträffande den som inte fyllt 18 år. Lag (2008:366).

Det hela kan egentligen beskrivas kort genom att säga:
Allt beror på hur man tolkar lagen. Dock är det otroligt uppenbart att om en minderårig går och bär runt på alkohol är syftet att konsumera det själv.


   
SvaraCitera

Black Grail:

Det hela kan egentligen beskrivas kort genom att säga:
Allt beror på hur man tolkar lagen. Dock är det otroligt uppenbart att om en minderårig går och bär runt på alkohol är syftet att konsumera det själv.

Det står ingenting om att det är olagligt för en minderårig att inneha alkohol. Det är förbjudet att sälja alkohol eller att överlämna alkohol till en minderårig, men den minderårige begår inget brott genom att ta emot det eller köpa det.


   
SvaraCitera

nellnellnell:

Det står ingenting om att det är olagligt för en minderårig att inneha alkohol. Det är förbjudet att sälja alkohol eller att överlämna alkohol till en minderårig, men den minderårige begår inget brott genom att ta emot det eller köpa det.

Som sagt, det beror på hur man tolkar det hela.
Jag kan inte tala för poliser och lagmän om hur dom resonerar.


   
SvaraCitera

hixaren:

Skulle inte det kunna räknas som stöld?

nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har nog mest otur av alla. Stack ner till den här jäkla oturs festivalen igen med återigen sprit med mig ( mindre denna gången, bara 4-5 cider ) i hopp om att få vara ifred denna gången, men icke. 2 som sjönk ner innan polisen kom och hällde ut allt och sa att man inte fick dricka under 18 så.


   
SvaraCitera