Aviseringar
Rensa alla

Sprutsak ^^


Ämnesstartare

Ja..
Nu är det så att jag kommit in i åldern då jag börjat bli sexuellt intresserad (för att använda mamma å pappas ord xD) och dom säger att jag måste gå och ta en sån där spruta mot livmoderhalscancer etc, men asså... jag tror inte att jag vågar ..

Nån som vet vad dom hemska gubbarna gör ?? [tard]


   
Citera

ger en spruta i armen 3 gånger, med nån månads mellanrum. det är inte alls farligt. tar typ en minut att ta sprutan och så är man klar. bara att det är jävligt dyrt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För det första skyddar det vaccin som finns på marknaden endast mot två virustyper, livmoderhalscancer kan man få av flera olika virus. Vaccinet är även väldigt kontroversiellt då det har dödat ett flertal flickor (man misstänker att minst 19 flickor har dött pga vaccinet).

Jag kan personligen inte se något positivt som väger över när det gäller det vaccinet. Att man sen inte vill vaccinera sig pga "hemska gubbar" är... inget jag kan ta seriöst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Soffe_t:

jag tror inte att jag vågar ..

Alternativ 1: tre sprutor, en gång i månaden.
Alternativ 2: Du har otur, får livmodershalscancer och får behandling för det. Värsta som kan hända är att det upptäcks för sent, du får metastaser i kroppen och du dör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ninjagrisen:

det är inte alls farligt.

Allt man injicerar eller intar på annat sätt har risker.
Just livmoderhalscancervaccin är ett vaccin som har bidragit till flera flickors död och svåra biverkningar, tyvärr kan man inte alltid lita på vad läkemedelsföretagen säger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KamikazeTomten:

Alternativ 2: Du har otur, får livmodershalscancer och får behandling för det. Värsta som kan hända är att det upptäcks för sent, du får metastaser i kroppen och du dör.

Vaccinet skyddar endast mot två typer av virus som kan ge livmoderhalscancer. Så dina argument kan slås ner ganska lätt, tyvärr[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Så dina argument kan slås ner ganska lätt, tyvärr

Då har dom iaf reducerat risken, men om

Imoon:

Just livmoderhalscancervaccin är ett vaccin som har bidragit till flera flickors död och svåra biverkningar

stämmer så är det upp till trådskaparen om det är värt det.

Jag är inte påläst för fem öre om vaccinet så jag litar på att du har rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KamikazeTomten:

stämmer så är det upp till trådskaparen om det är värt det.

Jo såklart, tyvärr går läkemedelsföretagen ut för lite om biverkningar.

KamikazeTomten:

Jag är inte påläst för fem öre om vaccinet så jag litar på att du har rätt.

Läser djurvård i skolan och vi slinker ofta in på människor och just gardasil, som vaccinet heter, har jag diskuterat flera gånger med mina lärare som är biologer, mikrobiologer osv. Så jag tror nog att jag kan kalla mig rätt så påläst på området[crazy]

Sen har jag själv blivit avrådd att ta vaccinet av en barnmorska och en gynekolog, delvis då jag redan har haft sex men framförallt för alla risker.


   
SvaraCitera

Jag har iaf inte fått några biverkningar... Tog sista sprutan förra året i oktober tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ninjagrisen:

Jag har iaf inte fått några biverkningar... Tog sista sprutan förra året i oktober tror jag.

[rolleyes]

Biverkningar är helt individuellt och det kan dessutom dröja ett bra tag innan man märker av några.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ninjagrisen:

ger en spruta i armen 3 gånger, med nån månads mellanrum.

Jaha.. mamma sa att man körde ner sprutan där nera xD Mwahaha, då var ju all oro så gott som bortblåst.

Imoon:

Allt man injicerar eller intar på annat sätt har risker.
Just livmoderhalscancervaccin är ett vaccin som har bidragit till flera flickors död och svåra biverkningar, tyvärr kan man inte alltid lita på vad läkemedelsföretagen säger.

Lite orolig blev man visst här.. ^^


   
SvaraCitera

Soffe_t:

Nu är det så att jag kommit in i åldern då jag börjat bli sexuellt intresserad

10år?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaag_91_:

10år?

Hmph -.-


   
SvaraCitera

Soffe_t:

Hmph -.-

10,5?[confused]


   
SvaraCitera

Imoon:

Biverkningar är helt individuellt och det kan dessutom dröja ett bra tag innan man märker av några.

Naturligtvis är det individuellt... Jag får alltså inte säga hur det är för mig för att något är individuellt?


   
SvaraCitera