Aviseringar
Rensa alla

SSRI (setralin) Hjälp?


Ämnesstartare

Tja, jag har gått på Setralin 75mg i 9 veckor. Ok, det är skillnad från i början vid insättningen då blev jag helt knäpp jättemycket panikångest och närmre till ilska, orolig och jobbiga värmevällningar samt att jag inte kunde röra mig pga jätteyr.

Nu dock 9 veckor senare är det i princip ingen skillnad förutom att panikångesten har försvunnit, känner mig konstant tömd på energi, värmevällningar, alltid orolig, mycket problem med dagsljuset och lite ofrivilliga ryckningar.
Förövrigt när det kommer till vikten... jag är 173cm vägde 52kg vid insättning på fyra veckor gick jag upp 12kg och väger nu runt 65kg. Jag vet att det inte gör någon skillnad på mig eftersom att jag var precis på gränsen till underviktig innan.

Jag börjar bli galen känner jag, fick zypralexa utskrivet med men orkade inte ta det mer eftersom att jag inte kunde känna någon mättnadskänsla 🙁 Erfarenheter av Setralin? Kan det vara så att SSRI inte fungerar på mig? har testat cipralex med men fick extrema biverkningar. 


   
Citera

vad en får för biverkningar kan verkligen variera, och det kan dröja månader innan en når full effekt och mår "okej" med medicinen.
det viktiga är att du pratar med den läkare som gav dig receptet. hen kan säkert(får en hoppas) bedöma om du borde fortsätta eller ej.
för mig tog det nog någon månad innan alla fysiska biverkningar klingat av helt, sedan var jag rätt tom psykiskt en period, och nu känner jag mig i princip som vanligt igen (har gått på ssri i två år)
är det outhärdligt bör du få testa något annat, men det kan bara din läkare ordna förstås.


   
SvaraCitera
Lounge

Tycker det låter som jobbiga biverkningar. Du får fundera över om det positiva överväger det negativa eller tvärtom. Det finns en uppsjö av olika SSRI mediciner som verkar olika så känn dig inte låst vid en. Trots att det tar tid för medicinen att börja verka så är det ju inte värt att stå på något som mest för mer sig negativt. Det är ju också svårt att rekommendera någon eftersom alla mediciner verkar individuellt 🙂


   
SvaraCitera

SSRI presterar inte bättre än placebo för de allra flesta patienter, och bygger på en teori om "kemisk obalans" (att depression skulle bero på underskott av serotonin) som visat sig felaktig. 

http://www.amazon.com/The-Emperors-New-Drugs-Antidepressant/dp/0465022006


   
SvaraCitera

Sertralin fungerade inte för mig så jag slutade ta medicinen.
Nu har jag en annan antidepp som verkar fungera bättre trots mycket lägre dos.

Vilken dos fick du börja med? Kan vara så att du fått för hög dosering.


   
SvaraCitera

allestädesnärvaro got it right, ssri är bullshit

avundas folk vars depression svarar på placebo


   
SvaraCitera

Sertralin fungerar bra för mig, har typ ingen tydlig biverkning. Mindre ångest och panikkänslor. 


   
SvaraCitera

Det enda jobbiga jag upplever med Sertralin är stundvis muntorrhet, samt att jag kanske drabbas av huvudvärk lite oftare än vanligt. Annars känner jag att mitt humör är mer stabilt och att jag inte har lika lätt till ångest. Tvivlar starkt på att det skulle vara placebo i mitt fall, då jag knappast var särskilt positiv till behandlingen första gången jag testade, men ändå märkte en klar förbättring av mitt mående.


   
SvaraCitera

SSRI ÄR INTE PLACEBO. Hur dumma är ni?
Har ni aldrig upplevt en förändring vid insättning eller utsättning?
Jag slutade ta sertralin i höstas för att jag intalade mig själv att det inte hjälpte alls och att det inte skulle vara så farligt att bara skippa medicinen, och det gjorde så att jag fick sådan sjuk ångest att hela kroppen kändes som den var fylld med myror. KONSTANT och jag mådde jättedåligt. Men det kanske är placebo?


   
SvaraCitera

Doop snogg: SSRI ÄR INTE PLACEBO. Hur dumma är ni?

SSRI är inte placebo utan påverkar hjärnans funktion, men det presterar inte bättre än placebo som behandling av depression för de allra flesta som tar det. 

Doop snogg: inte skulle vara så farligt att bara skippa medicinen, och det gjorde så att jag fick sådan sjuk ångest att hela kroppen kändes som den var fylld med myror. KONSTANT och jag mådde jättedåligt. Men det kanske är placebo?

Nej, det kallas abstinens. 


   
SvaraCitera

d1rts4: panikångesten har försvunnit

d1rts4: konstant tömd på energi

d1rts4: gick jag upp 12kg

Detta är min erfarenhet också. I övrigt kände jag mig lugnare, stabilare och kunde lättare slappna av efter stressiga stunder samt kunde lättare släppa ilska, irritation m.m.

Vad jag har hört och upplevt verkar SSRI mer effektivt mot stark ångest och mindre effektivt mot depression.


   
SvaraCitera

Doop snogg: Jag slutade ta sertralin i höstas för att jag intalade mig själv att det inte hjälpte alls och att det inte skulle vara så farligt att bara skippa medicinen, och det gjorde så att jag fick sådan sjuk ångest att hela kroppen kändes som den var fylld med myror. KONSTANT och jag mådde jättedåligt. Men det kanske är placebo?

+1, fast med Cipramil.

allestädesnärvaro: SSRI är inte placebo utan påverkar hjärnans funktion, men det presterar inte bättre än placebo som behandling av depression för de allra flesta som tar det.

Och var har du källan till det?


   
SvaraCitera

Sagitta: Och var har du källan till det?

Varsågod, en studie jag läste för flera år sedan:

Metastudie av antidepressiva mediciners verkan

"Meta-analyses of antidepressant medications have reported only modest benefits over placebo treatment, and when unpublished trial data are included, the benefit falls below accepted criteria for clinical significance."

"Conclusions:
Drug–placebo differences in antidepressant efficacy increase as a function of baseline severity, but are relatively small even for severely depressed patients. The relationship between initial severity and antidepressant efficacy is attributable to decreased responsiveness to placebo among very severely depressed patients, rather than to increased responsiveness to medication."


   
SvaraCitera

Razor: Varsågod, en studie jag läste för flera år sedan:

Ska läsa den och kritiskt granska den först. Att den är 7 år gammal gör inte saken bättre. Rullar ögonen


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera