Aviseringar
Rensa alla

Stackars mus, behöver råd från muskunniga!


Ämnesstartare

Köpte en liten champagne korthårstös igår, kunde inte hålla mig när jag såg henne, brukar inte köpa djur från djuraffär vanligtvis. [blush] Hur som helst så gjorde jag precis så som man ska göra när man sammanför en ny individ i en musflock MEN ALLA ANDRA I FLOCKEN ÄR SKITELAKA MOT HENNE. Hittade henne blodig nu på morgonen såg helt vettskrämd ut... Stackars... (Jag tvättar såren, har flyttat henne till en egen bur (ska få en burkamrat hon med så fort jag hittar en lämplig) och åker till veterinären om hon blir infekterad, såklart.)

Kan det bero på att hon är svensktypad (20-30 gram, 20 cm) och de andra engelsktypade (40-100g, 30cm)? Har frågat en del uppfödare om man kan blanda olika typer av tammöss och det ska inte vara några problem så länge det är samma art (vilket detta är).

I flocken bor också:
- Musolini 4 mån
- Musli 4 mån
- Muskot ca 6v
- Muslim ca 5v

Musik är ca 5v gammal.


   
Citera
Ämnesstartare

Kan ta emot tips om någon vet någon bra uppfödare som har någon mushona till salu, behöver verkligen sällskap till henne, känner mig som världens elakaste som har henne ensam. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det här var inte alls vad jag trodde tråden skulle handla om.....


   
SvaraCitera

iosib:

det här var inte alls vad jag trodde tråden skulle handla om.....

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Puttar denna i hopp om ett seriöst svar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon borde kunna. Men hon är i Berlin, el liknande ställe.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

- Musolini 4 mån
- Musli 4 mån
- Muskot ca 6v
- Muslim ca 5v

Musik är ca 5v gammal.

Fina namn. [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Imoon borde kunna. Men hon är i Berlin, el liknande ställe.

Har inte hon marsvin bara?

Roll on:

Fina namn. [love]

Vet! [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[love]namnen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Har inte hon marsvin bara?

Det kanske hon har, ja. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Det kanske hon har, ja. [blush]

Aaa, och någon kanin eller två.


   
SvaraCitera
time
 time

Jag är inte alls muskunnig (bara när det gäller sånt som iosib trodde du menade, men det var ju inte det du menade) men däremot undrar jag hur du uttalar Musli. Säger du mysli eller faktiskt Mus-li? (förbryllad time)

För övrigt hoppas jag att du hittar sällskap till henne så det löser sig. De är så fina, de där små. [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu är jag inte "muskunnig" men det borde vara ganska fel att släppa in en ny individ i en flock bara sådär. Man borde väl låta lära dom känna varandra först, nosa och sånt. Separera dom i samma bur med ett galler eller något så dom lär känna varandra först. Haft råttor och där fick man göra så iaf, annars hade man ihjäl någon stackare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har gerbiler hemma eller jag har bara en för de andra dog (pga av hög ålder inte mig!) Så jag antar att möss inte e så mkt olika... jag tror att en av mössen blev misshandlad/mobbad av de andra för att hon/han är minst och de vill dominera henne/honom oftast går det över efter ett tag... eller så ksk han/hon har en annan lukt så prova att spreya alla med samma parfym ellernåt... jag kan inte så mkt om möss men det jag hoppas att det ksk hjälpte lite [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Mus-li?

Så uttalar jag det.

timeisrunningout:

För övrigt hoppas jag att du hittar sällskap till henne så det löser sig. De är så fina, de där små. [love]

Jaa, jag söker och söker! Vill ju helst ha en äldre hona som har gått i flock tidigare, men det är svårt att hitta. [n]

Lethuc:

Nu är jag inte "muskunnig" men det borde vara ganska fel att släppa in en ny individ i en flock bara sådär. Man borde väl låta lära dom känna varandra först, nosa och sånt.

Läs:

Geigerzähler:

Hur som helst så gjorde jag precis så som man ska göra när man sammanför en ny individ i en musflock

Jag lät dem springa lösa tillsammans på ett ställe där ingen varit tidigare, då gick det bra. Sedan städade jag ur buren och la in helt nya pryttlar och leksaker åt dem. SEN när det inte fungerade så satte jag dem i en transportbur tillsammans (för att de skulle få varandras lukter) och det gick inte heller, sedan lät jag den mobbade springa runt i buren själv ett tag medan de andra var ute och det fungerade inte heller. Delar jag av buren så slåss de mellan gallret...

BFMVlove:

jag tror att en av mössen blev misshandlad/mobbad av de andra för att hon/han är minst och de vill dominera henne/honom oftast går det över efter ett tag...

Det tror jag också, men det fungerar inte att ha dem tillsammans ö.h.t. för då kommer de att döda henne. Men det du säger om parfymen är bra! Har gjort så på kaniner förut, droppat en liten droppe parfym ovanför nosen för att slå ut luktsinnet ett tag så att de blir sams, kanske kan testa det om det inte fungerar med hennes nya burkompis.


   
SvaraCitera