Aviseringar
Rensa alla

städa dator


Ämnesstartare

Hej jag undrar vad jag ska använda när jag ska tvätta rent min dator? Elektronik gillar ju inte vätskor så diska tillsammans med allt porslin är inget alternativ.

Vad ska jag rengöra den med den är en filthy skamfläck i min bostad. Kan jag ta lite ajax på en dammtrasa för att lösa upp fläckarna eller finns det spesiella medel man ska ha?


   
Citera
Ämnesetiketter
penja

för äckel i tangentbordet skulle jag säga tryckluft på burk. 


   
SvaraCitera

städator


   
SvaraCitera

Helst inga kemikalier öht. Borde räcka med en dammtrasa. Ang. skärmen så finns det speciella rengöringsmedel som man kan köpa, men använd för guds skull inte Ajax, blir nog bra fläckigt. Fiberduk är att föredra på skärm med en liten skvätt vatten på.


   
SvaraCitera

Tangentbord går ju med dammsugare, om det är ett löst tangentbord. På laptop brukar jag dra över med trasor på knapparna.
Dammsug inte datorn. Blir elektrisk spänning som kan slå ut komponenter. Gjorde detta en gång och gjorde en liten tabbe. Tänkte inte på att jag hade laddaren i samtidigt så när jag stod där med metallröret från dammsugaren och dammsög så fick jag mig en jävla stöt i armen...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ni är så fina. minns ingen den här tråden eller


   
SvaraCitera

penja: tryckluft på burk.


   
SvaraCitera

tryckluft på burk


   
SvaraCitera

Stationär dator eller notebook? Är det en stationär dator med separat tangentbord kan det kanske vara idé att köpa ett nytt tangentbord, kostar i regel bara en hundring nytt eller en tjuga hus Myrorna. 

Är det en notebook så är det väl dammsugaren samt en blandning av vatten och diskmedel och en diskborste som gäller. Plocka bort munstycket på dammsugaren och sug bara med slangen. När du fått bort ALLT löst damm, blanda vatten och diskmedel och doppa diskborsten i blandningen o stänk av allt överflödig "blandning" och skrubba sedan tangentbordet. Eftertorka med en ren handduk. Låt torka något dygn innan du startar datorn igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag skulle redigerat stavningen i trådstarten

jag är besviken på er


   
SvaraCitera

elverpigen: jag är besviken på er

http://www.coolstuff.se/Cyber_Clean

Funkar bra för att få bort fettfläckar från tangentbordet. 


   
SvaraCitera

För tangentbord och chassi skulle jag säga nånting spritbaserat samt tryckluft. Inge sprit på skärmen dock, det är dåligt.


   
SvaraCitera

Kör men fönsterputs. Det funkar bra och används av rekondfirmor som renoverar datorer. Spraya försiktigt. Helst på en trasa om det är typ tangentbordet du ska göra rent. På plana ytor, runt musplattan och på locket kan du spraya direkt. Skärmen går också bra att rengöra men fönsterputs men se till att datorn är avstängd om du ska rengöra skärmen. Skärmar gillar inte tryck när dom är påslagna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ni gör det bara för att retas, eller hur

jag har kopierat en tråd rakt av från en av mina trollkonton

och vad gör ni. NI ÄR SERIÖSA. vad fanken. jag är besviken


   
SvaraCitera

Galen


   
SvaraCitera