Aviseringar
Rensa alla

Stämma djuraffären


Ämnesstartare

Harpya:

TBC är väl en lungsjukdom[shake]

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Ja.

Hur kommer det sig att jag hört en man som hade skeletttubekolous då hela hans skelett ruttnade och att lärarna i min skola berättade om att tuberkolous är när något ruttnar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lovepayyouback:

de blev könsmogna skulle de kunna bråka lite sa de på djuraffären, men istället fick de en väödigt massa ungar när de blev könsmogna.

[love][love] Skrattade irl. Man kan aldrig lita på någon osv, du borde ha kollat könen på dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MakingBelieve:

Hur kommer det sig att jag hört en man som hade skeletttubekolous då hela hans skelett ruttnade och att lärarna i min skola berättade om att tuberkolous är när något ruttnar?

Det är en lungsjukdom, men kan drabba andra delar av kroppen också.


   
SvaraCitera

isola:

Skrattade irl. Man kan aldrig lita på någon osv, du borde ha kollat könen på dem.

me , que?

nioårig tjej på djuraffärm, skulle aldrig vågat lyfta på dem. såklart man litar på de i affären. sen så ser jag ju inte vad de har för kön, de va ju faktiskt sibisriska dvärg hamstrar[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lovepayyouback:

nioårig tjej på djuraffärm, skulle aldrig vågat lyfta på dem.

Nioåringar har aldrig ansvaret för djurköp, det har föräldrarna.
Sen så tar man reda på saker om djuret innan man köper det, alt kollar med flera kunniga.


   
SvaraCitera

isola:

alt kollar med flera kunniga.

pmf! det funkar inte så i en djuraffär, shit happens. såklart man i första hand litar på den som äger djuret.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lösning: sluta köpa djur från zooaffärer, dessa är sämst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stämma dem kan du nog inte, men däremot begära pengarna tillbaka och anmäla dem för vanskötsel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lovepayyouback:

pmf! det funkar inte så i en djuraffär, shit happens. såklart man i första hand litar på den som äger djuret.

Då ska du inte ha djur om du tänker på det viset.


   
SvaraCitera

isola:

Då ska du inte ha djur om du tänker på det viset.

ha shit, enligt dig ja.

vem dömer snabbt här inne, alt. fördomsfull?[rolleyes]


   
SvaraCitera

eller nått. men du kan ju inte veta hur jag tar hand om djur ENBART baserat på det?
mer du som inte vet hur saker och ting går till.
efter detta har jag inget med djuraffärer att göra, så det var ju en bra erfarenhet på sätt och vis eftersom det "bara " handlade om råttor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lovepayyouback:

på sätt och vis eftersom det "bara " handlade om råttor.

isola:

Då ska du inte ha djur om du tänker på det viset.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luna Lovegood:

Dock ligger problemet snarare hos uppfödaren än hos affären.

AHAHAHAHA, tror du på allvar att djuren på djuraffären kommer från en "uppfödare"? [love][bigsmile]

Nej, de kommer från grossister där de massproducerar kaniner. Köp inte djur från djuraffär.


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

AHAHAHAHA, tror du på allvar att djuren på djuraffären kommer från en "uppfödare"? [love][bigsmile]

För det första, fan vad dryg du blivit. Dold text: Fast det är kanske för att du ej vet vem jag är, brukar själv vara så mot såna jag ej känner till, fast du och jag brukar vara snälla mot varandra.[no-no]
För det andra, det finns en jävla massa djuraffärer som köper in från uppfödare.
För det tredje, en grossist föder upp djur -> uppfödare.

Bara för att det inte är en registrerad uppfödare som föder upp av rent intresse innebär det inte att det inte är en uppfödare. Definitionen av uppfödare torde vara en person som föder upp djur, alltså även grossister.

Geigerzähler:

Nej, de kommer från grossister där de massproducerar kaniner. Köp inte djur från djuraffär.

Långt ifrån alla djuraffärer köper in från grossister.

I Sverige har vi Bränntorpsgård som föder upp marsvin och kaniner, dessa är riktigt seriösa för att vara en sådan uppfödning, de har ofta renrasigt och vad jag fått höra har kvinnan som styr på gården tidigare avlat renrasiga marsvin inom SMF, vet ej hur det är med kaniner.

Imazo avlar inte själva utan köper in från små uppfödare, dessa uppfödare har ofta färre djur än de uppfödare som är registrerade inom ex. SMF och Kaninavelsförbundet (heter de va?). Ofta bara 7-10 avelsdjur. Imazo importerar även en del djur från andra länder, men detta ska främst gälla fåglar och mer exotiska djur.

Här i Sverige finns inte, längre, den "typiska" grossisten, Bränntorpsgård tog över djur från den sista grossisten av den typen (minns ej vad den hette men de fick massor av djur omhändertagna och avlivade, ägarna fick åtal är jag nästan 100 på). Sedan dess har länsstyrelserna ganska ordentlig koll på grossisterna och liknande verksamheter. Det mest negativa med Bränntorp är väl att de levererar djur till affärer i hela Sverige, men annars finns inte jättemycket att klaga på. Även om jag föredrar mindre uppfödare reggade inom den aktuella föreningen.


   
SvaraCitera