Aviseringar
Rensa alla

Stämmer detta om publika nycklar ?


sadjad
Ämnesstartare

Tjenare!
Skriver på en labbrapport som handlar om kryptering och dekryptering. Jag har använt mig utav programmet GPG4Win/Kleopatra. Jag undrar om det jag har skrivit är rätt, kan någon konfirmera detta ?

Eftersom min labbpartner säger att den publika nyckeln kan endast användas till för att kryptera saker med MEN bara den med den privata nyckeln kan dekryptera och läsa det som krypterats med den öppna nyckeln?
______________________________________​
"
​ 1. Högerklicka på din Nyckel och klicka på Export Sertificates för att exportera din publika nyckel. Med den publika nyckeln kan andra dekryptera saker som har krypterats med den privata nyckeln. Däremot kan ingen annan dekryptera med den publika nyckeln det som krypterats med den publika nyckeln förutom den som innehar den privata nyckeln.

2.För att kryptera text behöver man endast kopiera texten så att den automatiskt blir inlagd på clipboarden. Sedan högerklickar man på Kleopatraikonen i notifikationsarean längst ner till höger och det kommer upp en meny. Där ska man klicka på Clipboard och sedan Encrypt för att kryptera texten. När fönstret kommer upp så ska man klicka på Add Recipient för att lägga till de privata nycklarna som man vill kryptera texten med och sedan next. Nu är texten krypterat och redo att skickas iväg med den publika nyckeln så att mottagaren kan dekryptera meddelandet. Texten som har krypterats kan fås fram genom att man klistrar in (Ctrl+V) och meddelandet kommer att vara emellan
-----BEGIN PGP MESSAGE----- och -----END PGP MESSAGE----- i krypterad form. "
_________________________


   
Citera
Ämnesetiketter
Åtta

sadjad:

Eftersom min labbpartner säger att den publika nyckeln kan endast användas till för att kryptera saker med MEN bara den med den privata nyckeln kan dekryptera och läsa det som krypterats med den öppna nyckeln?

Det stämmer nästan. Du kan läsa om saken här.


   
SvaraCitera
sadjad
Ämnesstartare

Åtta:

Det stämmer nästan

Jaha så det är så här? Rätta mig om jag har fel !

En privat nyckel är till för att dekryptera det som krypterats med den publika nyckeln.

SÅ för att två personer ska kunna krypterat kommunicera med varandra så behöver de båda skapa varsin privata nyckel. Sedan ska de skicka sin publika nyckel till varandra.
_________________________________________________

Så om dom nu ska kommunicera med varandra så ska de kryptera texten med mottagarens publika nyckel och då ska mottagaren dekryptera texten med sin privata nyckel?

Jag trodde att det var så att man bara kunde dekryptera med den publika nyckeln och kryptera med den privata nyckeln fast det verkar som att det visade sig var HEL TVÄRTEMOT om jag inte har fel 🙂


   
SvaraCitera

Du som är så mästerhacker borde väl kunna detta? [wink]


   
SvaraCitera
Åtta

sadjad:

Så om dom nu ska kommunicera med varandra så ska de kryptera texten med mottagarens publika nyckel och då ska mottagaren dekryptera texten med sin privata nyckel?

Informationen krypteras med en sessionsnyckel. Sedan krypteras sessionsnyckeln med mottagarens publika nyckel och skickas tillsammans med den krypterade informationen till mottagaren. Mottagaren använder sedan sin privata nyckel för att avkryptera sessionsnyckeln, så att hon sedan kan använda den för att avkryptera själva meddelandet.


   
SvaraCitera
sadjad
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

mästerhacker

Hahha ja duvet, jag har faktiskt testat att krypterat så jag tänkte att det var dags att lära sig. Man har ju läst en del om det men när man väl ger sig in i det praktiska så kan det bli lite kaoz och allting kan bli uppochner. Som du kanske läste så uppfattade jag allting tvärtemot men nu vet jag iaf hur det fungerar på basic nivå tror jag eller? (läs ovan)

// H4x0r l33I

[cheers]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Åtta:

privata nyckel för att avkryptera sessionsnyckeln

Åtta:

krypteras sessionsnyckeln med mottagarens publika nyckel

Nästan som jag sa i mitt andra inlägg?

Tack för hjälpen Atta och för att du lade ner tid till att hjälpa mig, om jag kunde hade jag bjudit dig på en ÖL [bigcheers]


   
SvaraCitera

sadjad:

testat att krypterat

Du som är så hacker borde väl kunna fixa en spell checker iaf [wink]


   
SvaraCitera
Åtta

sadjad:

Nästan som jag sa i mitt andra inlägg?

Ja. Enda skillnaden är att du använder den publika nyckeln för att avkryptera sessionsnyckeln, inte informationen självt (även om jag antar att man skulle kunna göra så också).


   
SvaraCitera
Tyrael

Dan_the_ironman:

Du som är så hacker borde väl kunna fixa en spell checker iaf [wink]

krypterat är rättstavat, det är bara fel meningsuppbyggnad. 🙂 Du som är så viktigpetter borde väl kunna fatta det?


   
SvaraCitera

Tyrael:

krypterat är rättstavat, det är bara fel meningsuppbyggnad. 🙂 Du som är så viktigpetter borde väl kunna fatta det?

Om vi nu ska börja analysera mitt trollande:

Det som var min poäng med trollandet var att jävlas med att han försöker leka hacker, då hade det således inte varit kul om mitt trollande anspelade på hans grammatik, det vore helt utan poäng. Därför valde jag att nämna spell checker, just för att det är något som förknippas med datorer i första hand.

Jag hoppas att du inte ligger sömnlös inatt på grund av detta [smile]


   
SvaraCitera
sadjad
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

leka hacke

[confused]


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Zsasz

Dan_the_ironman:

att han försöker leka hacker

Tur att det inte bara var jag som reagerade på det.. [ops]


   
SvaraCitera
sadjad
Ämnesstartare

Ja just det ja, glömde att jag var en hacker [tired]


   
SvaraCitera