Aviseringar
Rensa alla

Ständigt kissnödig.


Ämnesstartare

Igår efter att jag gått på toaletten så kände jag mig kissnödig direkt efteråt, vilket brukar kunna hända ibland och det går över efter ett tag, så jag tänkte inte på det så mycket.
Men jag kände mig fortfarande typ panikkissnödig efter typ tio minuter, och jag gick på toaletten igen och det kom lite småskvätt. Direkt efter att jag kissat, och var påväg ut från toaletten så kände jag mig kissnödig IGEN.
Och så har det hållit på sedan dess.
Enda gångerna jag inte känner mig kissnödig är när jag sitter eller ligger ned.

Har hört att man kan känna sig kissnödig jämt när man är gravid, men risken för att det är det jag är är väldigt liten.
Hade visserligen oskyddat sex för ungefär en månad sedan, men jag tog ett dagen-efter-piller och då är risken liten att man blir gravid ändå.

Har någon någon aning om vad det skulle kunna bero på?
Är det för att jag går omkring och tänker på det, eller kan det vara urinvägsinfektion eller liknande?


   
Citera
Ämnesetiketter

Är du väldigt törstig också? I så fall kan det vara diabetes. Fast jag tror också det kan vara psykiskt, känner igen det här:

eyesoflust:

kände jag mig kissnödig direkt efteråt, vilket brukar kunna hända ibland och det går över efter ett tag, så jag tänkte inte på det så mycket.

Men det brukar som sagt gå över :/


   
SvaraCitera

Det är nog mest för att du går och tänker på det och därför försöker tvinga fram. Är du väldigt orolig så köp ett graviditetstest eller gå till ungdomsmottagningen/vårdcentral/läkare.


   
SvaraCitera

antagligen börjar du få en urinvägsinfektion.

svider det när du kissar så är det ännu mer troligt.


   
SvaraCitera

eyesoflust:

urinvägsinfektion

tycker jag det låter som.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

StenenSven:

Är du väldigt törstig också? I så fall kan det vara diabetes.

Funderade på diabetes faktiskt, men speciellt törstig kan jag inte påstå att jag känner mig.

Hjärtlös:

Det är nog mest för att du går och tänker på det och därför försöker tvinga fram. Är du väldigt orolig så köp ett graviditetstest eller gå till ungdomsmottagningen/vårdcentral/läkare.

Ska till ungdomsmottagningen på måndag och skaffa p-piller och om det inte gått över innan dess så får jag helt enkelt fråga what to do.

Artie:

antagligen börjar du få en urinvägsinfektion.

svider det när du kissar så är det ännu mer troligt.

Det jag misstänkt.

Det är ju det det inte gör heller, därför det känns lite såhär... ah. Men jag ska som sagt fråga om det inte gått över innan måndag.


   
SvaraCitera
time
 time

Det är urinvägsinfektion om det gör ont när du "småskvätter" så att säga, svider och så. Drick mycket surt, gärna tranbärssaft eller citronvatten. Isté med citronsmak är också en jättebra hemmakur för att få bort smärtan, men du borde åka till vårdcentralen för att kolla upp det, obehandlade urinvägsinfektioner kan leda till komplikationer i underlivet senare. Så vänta inte till måndag, åk och kolla upp det nu!


   
SvaraCitera

eyesoflust:

Det är ju det det inte gör heller, därför det känns lite såhär... ah. Men jag ska som sagt fråga om det inte gått över innan måndag.

det är lite skumt, men jag kände detsamma vid min första urinvägsinfektion. Det tog flera dagar innan det började svida också.
Om det börjar svida, så sök vård så snabbt som möjligt. Om det inte självläker blir det bara värre och smärtan blir till slut fullständigt olidlig, så vänta inte en dag i onödan om det blir så, åk in till närakuten om du har möjlighet. Då är det bra om du tar med dig ett urinprov så slipper du ta ett där. Vänta så länge du klarar av med att kissa, helst 3 timmar om jag inte minns fel, och kissa den första skvätten i en väl rengjord burk du tar med dig. Men det kan du höra med dem om du skulle behöva boka tid!

Så länge kan du dricka surgörande saker, som tranbärssaft, c-vitamin. En så lätt urinvägsinfektion som skulle ge de symtomen du har nu kan genom sådan behandling självläka.


   
SvaraCitera

om du skulle få feber eller ont i magen eller ryggne ska du genast söka akutvård då detta är symtom på njurbäckeninflammation, vilket är farligt.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

obehandlade urinvägsinfektioner kan leda till komplikationer i underlivet

samt akut inflammation i njurarna, vilket är farligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det gick helt random bort igår, kände ingenting på hela dagen. Och har inte känt något idag, på hela dagen.
Förrän jag var på toaletten för kanske tre timmar sedan, och nu är jag kissnödig heeela tiden.
Mår även sjukt illa och känner mig helt matt i kroppen.

Ska ringa vårdcentralen imorgon. Hoppas jag får komma in på en gång.


   
SvaraCitera

diabetes, har jag hört OBS! har inte läst tråden


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min kropp beter sig så jääääävla konstigt alltså.
På morgnarna och kvällarna/nätterna är det helt okej, känner ingenting. Men det är några timmar mitt på dagen som jag är kissnödig precis heeela tiden.
Helt galet, förstår ingenting... haha.

Men har fått en tid på vårdcentralen på torsdag.
Får se om det verkligen är UVI då, eller något annat.

Tack för alla svar!


   
SvaraCitera