Aviseringar
Rensa alla

Stärk monarkin!


Flash:

et finns inga som helst argument för att monarkin skulle vara odemokratisk som inte samtidigt innebär att vi måste betrakta t ex statsministern som odemokratiskt tillsatt.

Skillnaden är att statsministern är vald av folket, det är inte kungen. Att ärva rikets högsta post och sen inte behöva lyfta ett finger och samtidigt få flera miljoner om året för det hör inte hemma på 2000-talet.

Flash:

Riksdagen kan varje år inleda en grundlagsreform som avskaffar monarkin, men låter bli. Både folket och de folkvalda vill alltså bevara nuvarande system.

Det finns flera i riksdagen som vill avskaffa monarkin. Enda anledningen till att de inte tar upp frågan är för att Sverige fortfarande består utav gamla dammiga dinosaurier som vill behålla kungen utav traditionella skäl, så därför vill de inte riskera att få folket emot sig pga den frågan. Dock är det betydligt fler motståndare till monarkin idag än det var för 10 år sedan och motståndet bara ökar.


   
SvaraCitera
Flash
Ämnesstartare

Idiotpod:

Vi vistas i en modern värld och monarkin är utdaterad, oeffektiv samt odemokratisk i grund.

Jag har ju alldeles nyss bevisat motsatsen..

dzjugasjvili:

"Konungen röker"

Får hans kungliga majestät inte röka enligt dig?


   
SvaraCitera

Flash:

Jag har ju alldeles nyss bevisat motsatsen..

Nej, det har du absolut inte. Du har skrivit en massa text utan några riktiga källor.


   
SvaraCitera
Flash
Ämnesstartare

Idiotpod:

Nej, det har du absolut inte. Du har skrivit en massa text utan några riktiga källor.

Flash:

Gå in på hovets hemsida

Stöde​t för monarkin ökar


   
SvaraCitera

Flash:

Gå in på hovets hemsida

är knappast en objektiv källa


   
SvaraCitera

Skulle inte tro det.


   
SvaraCitera

Flash:

Läs inlägget ovan.

Håller fortfarande inte med, tycker inte kungafamiljen förtjänar att leva det lyxliv de gör, och ser ingen direkt nytta med det heller..

Det fungerar nu, men det skulle det göra även om man avskaffade monarkin. Och håller inte heller med om att någonting skulle bli bättre av att ge kungen mer makt; Vi har ett fungerande system nu, som styrs av en folkvald regering. Tycker det är fel att en person istället ska ärva styret.

Idiotpod:

Det må vara billigt, dock så ska ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG I HELVETE en enda människa få SÅ MYCKET MAKT.

Vi vistas i en modern värld och monarkin är utdaterad, oeffektiv samt odemokratisk i grund.

Agreed.


   
SvaraCitera
Flash
Ämnesstartare

Rejmond D Röjter:

Tycker det är fel att en person istället ska ärva styret.

Det har jag ju inte sagt, läste du min andra mening?

Flash:

inte så att vi skall återinföra enväldet, utan snarare stärka de konstitutionella ramarna.


   
SvaraCitera

jag var för monarki men sen såg jag att du var för det så jag blev emot monarki


   
SvaraCitera

Flash:

Stödet för monarkin ökar

Alltså leker du dum i huvudet och trollar eller är du så blåst att du inte förstår vad det negativa är med att ha en person med så mycket makt?

Va lite samhällskritisk för tusan, envälde är skitfarligt.


   
SvaraCitera

lacostekrokodilen:

jag var för monarki men sen såg jag att du var för det så jag blev emot monarki

jag var mot monarki men sen såg jag att lacostekrokodilen var mot det så jag blev för monarki

heja knugen!


   
SvaraCitera

Flash:

Det har jag ju inte sagt, läste du min andra mening?

Citerar inte dig, säger min åsikt om monarki i allmänhet.
Och visst, även om vi gör som du säger och skruvar ner det hela, så tycker jag fortfarande att de inte ska ärva någon som helst makt.


   
SvaraCitera

Låt oss inspireras av en av Sveriges tidigare drottningar! [y]
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gustav_III:s_statskupp


   
SvaraCitera

I helvete heller.


   
SvaraCitera
Exner

Idiotpod:

Det må vara billigt, dock så ska ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG I HELVETE en enda människa få SÅ MYCKET MAKT.

Enligt ovan nämnt, skulle han inte ha särskilt mycket makt; det som Flash föreslår, är främst ceremoniellt. En republiks statshuvud har mer makt än som förslaget lyder.

Idiotpod:

Vi vistas i en modern värld och monarkin är utdaterad, oeffektiv samt odemokratisk i grund.

Utdaterad är en enkel retorisk smädelse - inget argument.
På vilket sätt är den ineffektiv?
Hur kan det vara odemokratiskt, när det inte innebär någon makt? I och med parlamentarismen, kan inte kungahuset anses odemokratiskt, utan att Sveriges statsskick görs detsamma.

Idiotpod:

Samt att i en monarki så är det extremt svårt för dåvarande monarken att se till dem som har det sämre.

I en konstitutionell demokrati? Hur mer än i en republik?

Lidande små barn:

Skillnaden är att statsministern är vald av folket, det är inte kungen. Att ärva rikets högsta post och sen inte behöva lyfta ett finger och samtidigt få flera miljoner om året för det hör inte hemma på 2000-talet.

Kungen är vald; riksdagen kan när som helst - med ett val emellan avsätta honom.

Lidande små barn:

Det finns flera i riksdagen som vill avskaffa monarkin. Enda anledningen till att de inte tar upp frågan är för att Sverige fortfarande består utav gamla dammiga dinosaurier som vill behålla kungen utav traditionella skäl, så därför vill de inte riskera att få folket emot sig pga den frågan.

Är alltså emot svensk demokrati? 🙂

Lidande små barn:

Dock är det betydligt fler motståndare till monarkin idag än det var för 10 år sedan och motståndet bara ökar.

Har du månde en källa å detta?

Rejmond D Röjter:

Håller fortfarande inte med, tycker inte kungafamiljen förtjänar att leva det lyxliv de gör, och ser ingen direkt nytta med det heller..

De lever främst av apanaget och egna medel; det tidigare är ett slags ränteåterbetalning för en skuld från Jean Baptiste Bernadotte till Svenska Staten.

[mad]


   
SvaraCitera