Aviseringar
Rensa alla

Står du upp för alla människors lika värde?


Ämnesstartare

Är en pedofil lika mycket värde som alla andra?

Eller är det så att livets värde beror på individens val och att allas lika värde är bullshit?


   
Citera
Ämnesstartare

Jag skulle nog påstå att alla föds lika värda men de saker man glr under livet förändra ens värde


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq:
Jag skulle nog påstå att alla föds lika värda men de saker man glr under livet förändra ens värde

Fast inte ens det är ju sant, för en del föds med usla anlag, sjukdomar och handikapp. Och tar vi bort de moraliska skygglapparna så vet alla att sådana personer inte är lika mycket värda som friska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sybb: Fast inte ens det är ju sant, för en del föds med usla anlag, sjukdomar och handikapp. Och tar vi bort de moraliska skygglapparna så vet alla att sådana personer inte är lika mycket värda som friska.

Tardig
Wow... och då menar jag det inte på ett positivt sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kryptonian:

Tardig
Wow... och då menar jag det inte på ett positivt sätt.

Som sagt, bort med de moraliska skygglapparna.

Var ärlig nu. Sluta säg saker bara för att de låter bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sybb:

Som sagt, bort med de moraliska skygglapparna.

Var ärlig nu. Sluta säg saker bara för att de låter bra.

Så jag ska säga att personer som jag arbetar med, som har någon funktionsnedsättning, är mindre värde än vad folk som, i dina ögon sett, är friska är?
Nejtack.
Sällan jag tänker att något som någon skriver/säger är korkat/idiotiskt m.m men det där var över gränsen. Skygglappar eller ej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kryptonian:

Så jag ska säga att personer som jag arbetar med, som har någon funktionsnedsättning, är mindre värde än vad folk som, i dina ögon sett, är friska är?
Nejtack.
Sällan jag tänker att något som någon skriver/säger är korkat/idiotiskt m.m men det där var över gränsen. Skygglappar eller ej.

Så varför tror du att föräldrar väljer abort om läkare kan se att fostret har risk att utveckla skador och handikapp? För att alla är lika mycket värda?

Alla föräldrar vill ha friska barn, ingen som vill ha barn med skador.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rationalitetens fanbärare numero uno slår till igen...

Sybb: så vet alla att sådana personer inte är lika mycket värda som friska.

Definiera 'värde'.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bestseller2:
Rationalitetens fanbärare numero uno slår till igen...

Definiera 'värde'.

Baserat på människors handlingar. Abort, behandling i vuxenlivet mm.

Folk med skador, sjukdomar och handikapp behandlas sämre än andra. För de är sämre, men vår moral låter oss inte vara ärliga och säga det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sybb:

Så varför tror du att föräldrar väljer abort om läkare kan se att fostret har risk att utveckla skador och handikapp? För att alla är lika mycket värda?

Alla föräldrar vill ha friska barn, ingen som vill ha barn med skador.

Vad har jag med dessa personer att göra?
Du ställde frågan om vad vi enskilt tycker, inte vad "alla" tycker.

Varsågod och säg detta till föräldrar som vetat om att barnen inte blir friska men ändå valt att behålla barnen.
Varsågod och säg detta till föräldrar som trots att barnen fötts annorlunda ändå älskar och tar hand om dem livet ut p.g.a kärleken.

Jag hoppas verkligen att du trollar annars tycker jag väldigt synd om dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sybb: Folk med skador, sjukdomar och handikapp behandlas sämre än andra. För de är sämre, men vår moral låter oss inte vara ärliga och säga det.

Vad vill du uppnå med denna världsomvälvande insikt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bestseller2:

Vad vill du uppnå med denna världsomvälvande insikt?

Ärlighet.

Jag är trött på alla lögner som folk drar, och sedan när det kommer till kritan så är det helt annrlunda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Offentligt, men inte privat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kryptonian:

Vad har jag med dessa personer att göra?
Du ställde frågan om vad vi enskilt tycker, inte vad "alla" tycker.

Varsågod och säg detta till föräldrar som vetat om att barnen inte blir friska men ändå valt att behålla barnen.
Varsågod och säg detta till föräldrar som trots att barnen fötts annorlunda ändå älskar och tar hand om dem livet ut p.g.a kärleken.

Jag hoppas verkligen att du trollar annars tycker jag väldigt synd om dig.

Dessa människor kallar jag för idioter. Sådana som låter sjuka barn lida hela livet bara för att "alla ska leva". Jag hatar sådana jävla egotrippade idioter.


   
SvaraCitera
mynona

Ja, det generella värdet är lika högt för alla. Däremot är alla individer inte lika mycket värda för en emotionellt sett. Ja, pedofiler är lika mycket värda som alla andra, däremot är skulle nog de allra flesta anse att det är bäst om de inte utövar sin sexualitet. Värdet på personen förändras inte av värdet på handlingen. 


   
SvaraCitera