Aviseringar
Rensa alla

Står du upp för alla människors lika värde?


Ämnesstartare

Nej. Alla människor är inte lika mycket värda. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sybb:

Dessa människor kallar jag för idioter. Sådana som låter sjuka barn lida hela livet bara för att "alla ska leva". Jag hatar sådana jävla egotrippade idioter.

Hur vet du att dessa lider?


   
SvaraCitera

Men Gud va är ni för några. Alla har lika värde


   
SvaraCitera
Cobrak

Sybb:

Så varför tror du att föräldrar väljer abort om läkare kan se att fostret har risk att utveckla skador och handikapp? För att alla är lika mycket värda?

Alla föräldrar vill ha friska barn, ingen som vill ha barn med skador.

Det innebär inte att de är mindre värda.


   
SvaraCitera

Individers värde är subjektivt och beror på vad man värderar. För mig personligen värderar jag till exempel personer som bidrar till att mitt liv blir mer positivt högre. Ur ett samhällsperspektiv så borde man ju värdera de se bidrar till ett bättre samhälle högre. Däremot kan det finnas en viss samhällsvinst i att trots allt behandla alla medborgare lika. 

Nej, alla människor är inte lika mycket värda, men hur man ska värdera människor kan man inte ge något universiellt svar på. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sybb:

Fast inte ens det är ju sant, för en del föds med usla anlag, sjukdomar och handikapp. Och tar vi bort de moraliska skygglapparna så vet alla att sådana personer inte är lika mycket värda som friska.

Hahaha konstiga värderingar du har. Klart en handikappad är lika mycket värd som en icke handikappad person


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja, ingen e mer värd


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mhmm


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alla föds enligt mig med lika värde och kan sedan göra vad man vill med den. Om man påstår att alla är lika mycket värda så påstår du att Nelson Mandela och Adolf Hitler har EXAKT samma mänskovärde....   


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sybb:

Dessa människor kallar jag för idioter. Sådana som låter sjuka barn lida hela livet bara för att "alla ska leva". Jag hatar sådana jävla egotrippade idioter.

definiera "lida". 
Lider man genom att man inte är som alla andra eller för att det skulle göra ont?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad är det ens för värde som diskuteras? Så otroligt fånigt utan utan att utgå ifrån samma grund.

Jag bjuder ju t.ex. en vän på bio för samma pengar som hade kunnat gå till en behandling som räddat livet på någon i Afrika. Värderar jag dessa människor lika? Uppenbarligen inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alla män i skor är lika dumma i huvudet. Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad är det för fel på pedofiler? Så länge man kan hålla sina impulser i styr och klara sig utan?Det är precis inte nånting vi valt, en stigma kommer inte precis hjälpa oss att kontrollera våra impulser, blir faktiskt lite tårögd

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14617966.ab  
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/kerstinweigl/article18707360.ab

"Hatet mot pedofilen leder inte till färre övergrepp, tvärtom ökar den skammen, tystnar och trycker ner honom i en skuggtillvaro där han inte vågar söka hjälp och där de perversa fantasierna frodas"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

A joo: vad är det för fel på pedofiler? Så länge man kan hålla sina impulser i styr och klara sig utan?Det är precis inte nånting vi valt, en stigma kommer inte precis hjälpa oss att kontrollera våra impulser, blir faktiskt lite tårögd

allt är fel med pedofili. det är en psykisk störning. 

(notera dock att jag inte har något emot homosexualitet)

du använder väldigt öppet samma argument som homosexuella brukar: "det är inget jag har valt" (dvs avskuldar dig och försöker därifrån finna sympati och viss acceptans). det är inte ett dugg synd om pedofiler.
barnens säkerhet kommer först även om det innebär att samhället gör sig av med pedofiler enligt mitt tycke som sätter barnen först.

jag hoppas verkligen du är ironisk med att du outar dig sj som pedofil (utifrån dina ord "vi","oss") här i um. för det finns inget värre än att vara öppen med sin pedofili.

---

för att svara på frågan: alla mnskor födds lika värda men dör antingen med lägre/högre värda (enligt definitionen "god människa").


   
SvaraCitera

sitter hellre än står.


   
SvaraCitera