Aviseringar
Rensa alla

Står inte ut längre


Ämnesstartare

Vet inte hur jag ska börja..
men kortfattat..
Om jag vill bo kvar hemma så måste jag betala 500 kr 300 till Internet och då betalar jag den helt ensam och enligt min mamma så skulle vi betala hälften var.. och sedan 200 till el-räkningen. problemet är att jag bara har studiebidraget och kommer bara ha 500 till månaden..
Jag berättade det till min mamma och sa att jag kunde betala 300 tills jag hittar ett jobb..

Jag står inte ut med henne, mår dåligt när hon är hemma och när hon kommer hem så blir jag irriterad över att hon helt enkelt kom hem.. jag mår psykiskt dåligt, har ring soc men det finns tyvärr inga ungdomslägenheter och det bästa dem kunde komma på var att ha ett samtal med mig och min mor..

men jag vill inte ha ett samtal jag vill bara bort från henne, men vet inte hur jag ska göra..

jag hade min kille som trygghet, han har sin lägenhet och jag kände och känner att jag bara kan släppa ut allt när jag är med han.. men vi har gjort slut, och jag vet inte vad jag ska göra.. känner mig vilsen, och har ingen ork längre [sad] vad ska jag ta mig till?

Tack i förhand


   
Citera

Så din mamma tar 800 från ditt studiebidrag för att ha råd med månadskostnader?
Får du mat och kläder så att du klarar dig?


   
SvaraCitera
Åtta

lazertits:

Så din mamma tar 800 från ditt studiebidrag för att ha råd med månadskostnader?

1050-(300+200) = 550


   
SvaraCitera

Åtta:

550

Och det får man typ ingen alkohol för, fyfan vad trist.


   
SvaraCitera
Åtta

doog:

Och det får man typ ingen alkohol för, fyfan vad trist.

Det räcker ju till både frukost, lunch och middag.


   
SvaraCitera

Åtta:

Det räcker ju till både frukost, lunch och middag.

Andra frukost? Fruktstund? Mellanmål? Eftermiddags- och kvällsfika? Nattmackan? [sad]


   
SvaraCitera

flower:

Tack i förhand

Det är inte tänkt att ditt studiebidrag ska hjälpa med de nödvändigaste kostnaderna hemma.
Får din mamma bostadsbidrag t.ex?
Fattas det pengar för att klara av ekonomin för henne så får hon söka hjälp från soc.

Går du på gymnasiet eller något som är gymnasienivå och du är upp till 21? I sådana fall är din mamma försörjningspliktig. Har du gått ut gymnasiet och läser högre nivå så förstår jag att hon vill att du hjälper till lite hemma rent ekonomiskt men då det verkar som att du går på gymnasiet tycker jag att hon borde söka ekonomiskt stöd från soc istället.


   
SvaraCitera

Åtta:

1050-(300+200) = 550

Oj, jag blandade ihop vad hon har kvar med vad elen kostade för henne..

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

doog:

Andra frukost? Fruktstund? Mellanmål? Eftermiddags- och kvällsfika? Nattmackan?

Tjockis


   
SvaraCitera

lazertits:

Tjockis

Allt för alkoholen!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lazertits:

Så din mamma tar 800 från ditt studiebidrag för att ha råd med månadskostnader?
Får du mat och kläder så att du klarar dig?

inte 800 hon kommer ta 500, mat får jag av henne om inte jag får börja betala för min egen mat..
alltså allt är så dyrt nu för tiden, med 500 kr så kan man inte köpa mycket till sig själv liksom ett par jeans kostar 300.. det kommer bli väldigt svårt :/

Knarko:

Får din mamma bostadsbidrag t.ex?

ja, hon får bostadasgsbidrag och tar mina syskons barnbidrag för att betala räkningarna också..

Knarko:

Går du på gymnasiet eller något som är gymnasienivå och du är upp till 21?

ja, går andra året på gymnasiet och är 18 år..


   
SvaraCitera

flower:

ja, hon får bostadasgsbidrag och tar mina syskons barnbidrag för att betala räkningarna också..

Då går pengarna inte riktigt vad de är tänka till att göra.
Kontakta soc igen och säg hur den ekonomiska situationen ser ut och be dem om hjälp.
MEN prata med din mamma om det först så att ni kommer överens om att ringa dem innan du eller hon gör det.


   
SvaraCitera

flower:

inte 800 hon kommer ta 500

Ja, tänkte helt fel. My bad.

flower:

alltså allt är så dyrt nu för tiden, med 500 kr så kan man inte köpa mycket till sig själv liksom ett par jeans kostar 300.. det kommer bli väldigt svårt :/

Levde inte för mer (utöver det väsentliga) själv när jag gick på gymnasiet. Överlevde.
Ett par jeans i månaden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

MEN prata med din mamma om det först så att ni kommer överens om att ringa dem innan du eller hon gör det.

m, jag vet.. men problemet är att hon inte vill ha soc inblandad i hennes ekonomi.. och eftersom jag är 18 så måste jag hjälpa till hemma med pengar..

och varje gång som vi har tjafsat så säger hon '' om du vill bo kvar här så får du göra hur jag säger annars är det bara att flytta'' och det känns som om hon bara vill bort mig.. och jag vill bort från henne..

lazertits:

Överlevde.
Ett par jeans i månaden.

mm, alltså jag är inte den typen som köper kläder varje månad. men när jag verkligen vill ha ngt så kommer jag nog inte kunna köpa det pga pengarna :/


   
SvaraCitera

flower:

mm, alltså jag är inte den typen som köper kläder varje månad. men när jag verkligen vill ha ngt så kommer jag nog inte kunna köpa det pga pengarna :/

Så kan det vara.
Alla är inte "lyckligt lottade".
Om du verkligen vill ha något så kan du alltid spara ihop till det eller extrajobba med något litet.
Huvudsaken är att du får kärlek och ett tryggt hem väl?
Fast det kanske du inte heller får, jag vet inte.


   
SvaraCitera
Bakric

Men fan vilket gnäll det ska vara om pengar.....
Jag får inget studiebidrag, men inte fan gnäller jag, för jag har inga kostnader ö.h.t.
Nya kläder behöver jag i princip aldrig. En hög med t-shirtar, tre bar byxer, strumpor å kallingar så överlever man.


   
SvaraCitera