Aviseringar
Rensa alla

stark cider


Ämnesstartare

svara 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

IIGonnaKillYou99: är de båda socker och alcohol i cider?

IIGonnaKillYou99: men om de är 7,5% alcohol hur mycket är de socker då? asså jag vill vara säker att jag bli full på stark cider med alcohol

Blanda inte ihop alkoholhalten med sockerhalten. Visst, cider kan uppfattas som både söt och sliskig, I synnerhet om den inte är kylskåpskall. Rumsvarm cider är väl inte direkt någon höjdare.

Man kan jämföra med vin och i synnerhet starkvin. Starkvin innehåller från början mycket mycket mer socker än vad starkcider gör men starkvinet är betydligt mer utjäst och iom att alkoholhalten stiger omvanlas sockret till alkohol. Så sockret har egentligen inget med alkholhalten att göra eftersom bryggeriet har stoppat jäsningen vid en viss alkoholhalt och då blir det också ett restvärde av socker kvar i drycken.

Enkelt förklarat äter jästsvamparna socker, producerar alkohol och skiter ut kolsyra. Mycket glad


   
SvaraCitera

stoner: Blanda inte ihop alkoholhalten med sockerhalten. Visst, cider kan uppfattas som både söt och sliskig, I synnerhet om den inte är kylskåpskall. Rumsvarm cider är väl inte direkt någon höjdare.

Köper man en fransk cider där de har ett striktare regelverk där det t.ex. inte får ha i tillsatt socker blir inte cidern inte lika sötsliskig som svensk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her: Köper man en fransk cider där de har ett striktare regelverk där det t.ex. inte får ha i tillsatt socker blir inte cidern inte lika sötsliskig som svensk.

Beror väldigt mycket på om cidern är gjord på halvsöta äpplen, söta äpplen eller supersöta äpplen och hur mycket alkohol som de låter cidern bli. Men rent allmänt är naturligtvis en cider UTAN tillsatt socker godare än en som de tillsatt socker till godare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Blanda inte ihop alkoholhalten med sockerhalten. Visst, cider kan uppfattas som både söt och sliskig, I synnerhet om den inte är kylskåpskall. Rumsvarm cider är väl inte direkt någon höjdare.

Man kan jämföra med vin och i synnerhet starkvin. Starkvin innehåller från början mycket mycket mer socker än vad starkcider gör men starkvinet är betydligt mer utjäst och iom att alkoholhalten stiger omvanlas sockret till alkohol. Så sockret har egentligen inget med alkholhalten att göra eftersom bryggeriet har stoppat jäsningen vid en viss alkoholhalt och då blir det också ett restvärde av socker kvar i drycken.

Enkelt förklarat äter jästsvamparna socker, producerar alkohol och skiter ut kolsyra. Mycket glad

så detta betyder att de är mer alcohol halt än socker i cider med 7,5% eller?


   
SvaraCitera

stoner: Beror väldigt mycket på om cidern är gjord på halvsöta äpplen, söta äpplen eller supersöta äpplen och hur mycket alkohol som de låter cidern bli. Men rent allmänt är naturligtvis en cider UTAN tillsatt socker godare än en som de tillsatt socker till godare.

Oavsett den vanliga svenska cider t.ex. rekorderlig och Kopparberg är väldigt sötsliskig jämfört med all utländsk cider jag smakat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det går verkligen inte in alltså... Gråter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borde jag köpa ut åt danne?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

IIGonnaKillYou99:

så detta betyder att de är mer alcohol halt än socker i cider med 7,5% eller?

Menar du från början när bryggeriet startar jäsningen eller menar du den drickfärdiga cidern?

Men oavsett, en alkoholsvag drickfärdig svensk cider har mindre restsocker än en alkoholstark svensk cider har. Men sockerhalten har inget med alkoholhalten att göra dvs du blir dubbelt så berusad av 1 liter 8% cider än vad du blir av 1 liter 4% cider. Dvs när alkolhalten är dubbelt upp. Men svensk alkoholstark cider har vanligtvis en högre restsötma än vad svensk alkoholsvag cider har. Detta gäller även viner - lättvin vs starkvin.

My dreams are her: Oavsett den vanliga svenska cider t.ex. rekorderlig och Kopparberg är väldigt sötsliskig jämfört med all utländsk cider jag smakat.

Det finns väldigt många cidrar från mellan- och sydeuropa som är mycket godare än de svenska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Menar du från början när bryggeriet startar jäsningen eller menar du den drickfärdiga cidern?

Men oavsett, en alkoholsvag drickfärdig svensk cider har mindre restsocker än en alkoholstark svensk cider har. Men sockerhalten har inget med alkoholhalten att göra dvs du blir dubbelt så berusad av 1 liter 8% cider än vad du blir av 1 liter 4% cider. Dvs när alkolhalten är dubbelt upp. Men svensk alkoholstark cider har vanligtvis en högre restsötma än vad svensk alkoholsvag cider har. Detta gäller även viner - lättvin vs starkvin.

Det finns väldigt många cidrar från mellan- och sydeuropa som är mycket godare än de svenska.

jag menar den drickfärdiga cidern   så en hög alcohol cider dryck har mer alcohol halt en va den har socker? men hur många sånna ska man dricka för att bli rätt packad då?:)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

IIGonnaKillYou99: jag menar den drickfärdiga cidern så en hög alcohol cider dryck har mer alcohol halt en va den har socker? men hur många sånna ska man dricka för att bli rätt packad då?:)

Jag tycker du ska glömma hela diskussionen jag råkade dra igång om sockerhalten i cider. Titta istället på alkoholhalten. Det är ju den som är syftet med att betala ett antal kronor per liter för. Vill du ha reda på sockerhalten i alla cidrar som Systrembolaget säljer så gå in i deras katalog och titta. Finns både på nätet och som papperskatalog att få gratis. Katalogen kan du gå in och hämta oavsett hur gammal (ung) du är.

SYSTEMBOLAGET - CIDER

SYSTEMBOLAGET - Socker i Cider - Torr resp söt cider (torr = låg sockerhalt)

SYSTEMBOLAGET - CIDER (katalog)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Jag tycker du ska glömma hela diskussionen jag råkade dra igång om sockerhalten i cider. Titta istället på alkoholhalten. Det är ju den som är syftet med att betala ett antal kronor per liter för. Vill du ha reda på sockerhalten i alla cidrar som Systrembolaget säljer så gå in i deras katalog och titta. Finns både på nätet och som papperskatalog att få gratis. Katalogen kan du gå in och hämta oavsett hur gammal (ung) du är.

SYSTEMBOLAGET - CIDER

SYSTEMBOLAGET - Socker i Cider - Torr resp söt cider (torr = låg sockerhalt)

SYSTEMBOLAGET - CIDER (katalog)

okej nu fattar jag!  tack men hur många cider 7,5% ska man köpa för att bli full man kan ju också köpa flak


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

IIGonnaKillYou99: okej nu fattar jag! tack men hur många cider 7,5% ska man köpa för att bli full man kan ju också köpa flak

Hur gammal är du, hur lång är du och vad väger du?

En halvfet muskelös bodybuilder på 145 kg måste dricka betydligt mer än en liten slank tjej på 45 kg.  Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Hur gammal är du, hur lång är du och vad väger du?

En halvfet muskelös bodybuilder på 145 kg måste dricka betydligt mer än en liten slank tjej på 45 kg.  Mycket glad

säg att jag är 18 nu  o kanske är 1,69 väger 60 kg


   
SvaraCitera

IIGonnaKillYou99:

men om de är 7,5% alcohol hur mycket är de socker då? asså jag vill vara säker att jag bli full på stark cider med alcohol

som i en vanlig dricka antar jag, ja LOVAR att du blir full


   
SvaraCitera