Aviseringar
Rensa alla

Start- > 5 sec -> shutdown


Ämnesstartare

Min stationära dator har fått ett problem... den vill inte starta...

Trycker jag på power knappen börjar allting låta (Psu fläkt, Chassi fläkt och GP fläkt). Inget syns på skärmen och efter ca 4 sekunder stänger datorn av sig. tiden verkar vara densamma varje gång.
Datorn har ett moderkort av typen ASUS M2N-e och jag har provat att resetta cmos men detta hjälpte inte. Har även provat att starta datorn via skruvmejsel över power pinsen (utifall att knappen fastnar)...

Några förslag på vad jag ska göra? 🙂


   
Citera

Köp ny

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

eller börja med att ta ut alla externa kort å försök igen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaag_91_:

eller börja med att ta ut alla externa kort å försök igen

hoppades på att kunna undvika detta 😛 Har så jäkla mycket komponenter >.<

jaag_91_:

Köp ny

Det är ur frågan. Möjligtvis upgradera den felande länken 🙂


   
SvaraCitera

Blåbärt:

hoppades på att kunna undvika detta 😛 Har så jäkla mycket komponenter >.<

får inte plats så många externa komponenter...


   
SvaraCitera

Blåbärt:

hoppades på att kunna undvika detta 😛 Har så jäkla mycket komponenter >.<

då är det väl det som är felet, då. orka datorer med hur mycket skit som helst intryckt, det är ju som att be snällt om problem.

men, plocka ur allting som inte är absolut nödvändigt. dvs, lämna grafikkort och en ramsticka, i princip.


   
SvaraCitera

låter som gpu eller ram.


   
SvaraCitera

Blåbärt:

Några förslag på vad jag ska göra? 🙂

Rensa alla fläktar på damm, brukar vara där det felar, min låtsasfarsas dator hade stått på i ca 2 år i ett trångt utrymme, fick peta loss dammet från processorfläkten med en gaffel för det var så extremt fastsatt. [chocked]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

då är det väl det som är felet, då. orka datorer med hur mycket skit som helst intryckt, det är ju som att be snällt om problem.

det mesta är nödvändigt i den 😛

mörknäs:

men, plocka ur allting som inte är absolut nödvändigt. dvs, lämna grafikkort och en ramsticka, i princip.

tobias:

ram.

Ena ram modulen var det fel på 🙂

Jonatanzor:

Rensa alla fläktar på damm, brukar vara där det felar, min låtsasfarsas dator hade stått på i ca 2 år i ett trångt utrymme, fick peta loss dammet från processorfläkten med en gaffel för det var så extremt fastsatt. [chocked]

Inte mycket damm i den. Städar rätt ofta 🙂
Menmen allting fixat


   
SvaraCitera

Blåbärt:

det mesta är nödvändigt i den 😛

ofta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

ofta.

som jag ser det så 🙂 Ibland räcker inte hårddiskarna till 🙂 visserligen ska jag byta upp moderkortet o då kan jag slänga ut minst 2 PCI kort 🙂


   
SvaraCitera

Blåbärt:

som jag ser det så 🙂 Ibland räcker inte hårddiskarna till 🙂 visserligen ska jag byta upp moderkortet o då kan jag slänga ut minst 2 PCI kort 🙂

hårddiskar är ju en grej, men de är samtidigt lätta att koppla bort för felsökning. men folk har så jävla mycket onödig skit i sina datorer hela tiden. och moderkort också, för den delen. fast det blir en avvägning. prioriterar själv egentligen rena moderkort (utan en massa skit som man inte behöver). nätverk är väl rätt praktiskt, det kan jag väl gå med på, och usb, och möjligen uråldrig ingång för tangentbord (även om det i teorin inte ska behövas längre), men utöver det så kan jag komma på rätt lite som borde finnas. använder firewire via ett pci-kort, och grafikkort (uppenbarligen), ljudkort externt via firewire (uppenbarligen lätt att ta bort). så när jag vill felsöka min fantastiskt uråldriga dator så tar jag ur ett pci-kort, rycker ut ett par sladdar till hårddiskar, och plockar ut de ramminnen som verkar minst pålitliga. i princip. det är två minuters jobb. att ha mer skräp i datorn är bara en ursäkt för att slippa felsöka på ett vettigt sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

hårddiskar är ju en grej. . .

Hårddiskar är väl det mesta jag behöver för. Sen använder jag externt ljudkort (såklart) samt ett trådlöst nätverkskort. Vi orkade inte dra sladdar genom hela huset 😛 Men tur som det är ska man flytta imorogn o då blir det sladd igen. Jävla trådlöst har varit sjukt mycket problem med >.>


   
SvaraCitera

Blåbärt:

Hårddiskar är väl det mesta jag behöver för. Sen använder jag externt ljudkort (såklart) samt ett trådlöst nätverkskort. Vi orkade inte dra sladdar genom hela huset 😛 Men tur som det är ska man flytta imorogn o då blir det sladd igen. Jävla trådlöst har varit sjukt mycket problem med >.>

trådlöst skall undvikas så långt det går. men med en vettig router så fyller det sin funktion. men det är skönt att ha rätt mycket sånt via usb och dylikt, blir lättare att testa om (när) något börjar krångla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

trådlöst skall undvikas så långt det går. men med en vettig router så fyller det sin funktion. men det är skönt att ha rätt mycket sånt via usb och dylikt, blir lättare att testa om (när) något börjar krångla.

Jo jag håller med men när en 10 meters nätverkssladd inte räcker till min dator från routern känns det lite meningslöst att fixa det. Istället blev det trådlöst.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera