Aviseringar
Rensa alla

stationär dator.


Ämnesstartare

Ruttenfisk:

Skulle väl kunna vara det. Du kan testa att skruva upp datorn och ta bort damm från fläktar (undvik att röra själva kretsarna dock). 

Om du vill se hur varm datorn blir kan du ladda ner HWMonitor och kolla hur temperaturen ändras medan du startar något krävande. Processorn och grafikkortet bör inte bli varmare än 80 grader, även om ännu lägre självklart är önskvärt. 

Har testat att dammsuga inuti maskinen, alltså öppnat delarna och dammsugat och fortfarande upplevt kraschandet när jag spelar. 


   
SvaraCitera

vincentgillarbananer:

Har testat att dammsuga inuti maskinen, alltså öppnat delarna och dammsugat och fortfarande upplevt kraschandet när jag spelar. 

Om det inte var något kvar i kylflänsarna (metallsakerna där det vanligtvis även sitter en fläkt monterad), är det antagligen inte överhettning. 

Om du inte är särskilt kunnig med datorer eller känner någon som är det skulle jag rekommendera att lämna in den eller köpa en ny. Felsökning över forum är svårt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lee Woo-Jin:
För det första måste du kolla om din stationära dator ens klarar av ett nytt grafikkort. När inhandlades den? Hur mycket strömförbrukning är det på den? Hur pass nedkyld är datorn?

I nuläget skulle jag råda dig att prata med professionella i en butik, t.ex. Inet. Men om du vill ha tips på ett bra grafikkort som är någorlunda framtidssäkert så är det Nvidia GTX 970.

Du kan även vänta till sommarn då det troligen kommer ut nya uppsättningar av grafikkort som stödjer DX12. PM:a om du vill veta mer..

Med tanke på att han kör med vga så är nog inte en 3500kr gpu att tänka på...

Det skulle lika gärna kunna vra vga kabeln som är glapp...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vincentgillarbananer:

Har du någon aning om vad det är för grafikkort? Om inte så kan jag rekommendera att du laddar ner belarc adversitor, den säger allt om din dators hårdvara och mjukvara.

Har du testat att byta från vga kabel till hdmi eller dvi?


   
SvaraCitera