Aviseringar
Rensa alla

Statistik på VHS - Masterprogram


Ämnesstartare

Hej!

Jag är inne och tittar på VHS hemsida för att se hur den lägsta antagningspoängen sett ut på olika högskolor runt om i landet gällande masterprogram i statsvetenskap. När jag tittar på statistiken så förstår jag inte riktigt vad som menas med poängen. Det står tresiffrigt, ibland fyrsiffrigt. Vad är det då för poäng som åsyftas? Trodde det var HP/gymnasiebetyg där med. Vet ni vad det kan vara? Vet ni hur man ska förstå de här siffrorna?

Tack på förhand!

Exempel:

Skärmavbild 2014-01-22 kl. 16.45.11.png


   
Citera
Ämnesstartare

Man söker ju masterprogram med högskolepoäng och inte med gymnasie/HP. Finns flera kattergorier beroende på hur myket högskolepoäng man har.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:
Man söker ju masterprogram med högskolepoäng och inte med gymnasie/HP.

Gör man? Jaha. Så ens gymnasiebetyg/HP har ingen betydelse? Då spelar det ju ingen roll vad lägsta antagningspoängen var eftersom det bara visar hur mycket de läst på högskolan? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hm men hur kan vissa ha 120? då har de ju inte ens en kandidatexamen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snor:
Hm men hur kan vissa ha 120? då har de ju inte ens en kandidatexamen

https://www.uu.se/utbildning/antagning/urval/poang/


   
SvaraCitera
time
 time

snor:
Hm men hur kan vissa ha 120? då har de ju inte ens en kandidatexamen

Alltså när det gäller masters har jag för mig att det är lite krångligare (well obviously) men SA står väl för sen anmälan, dock vet jag inte var poängen kommer ifrån. 

Det här saxade jag från internet dock:
"999 handlar om att den sökande inte kan tilldelas något annat meritvärde, t.ex. att den har betyg som inte kan räknas om till det vanliga meritvärdet från gymnasieskolan (0-22,5). I urvalsgruppen ÖS brukar ofta samtliga sökande få meritvärde 999 och sedan lottar man mellan dem, men bara om det finns platser kvar på utbildningen efter att de övriga urvalsgrupperna antagits. "


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Alltså när det gäller masters har jag för mig att det är lite krångligare (well obviously) men SA står väl för sen anmälan, dock vet jag inte var poängen kommer ifrån. 

Det här saxade jag från internet dock:
"999 handlar om att den sökande inte kan tilldelas något annat meritvärde, t.ex. att den har betyg som inte kan räknas om till det vanliga meritvärdet från gymnasieskolan (0-22,5). I urvalsgruppen ÖS brukar ofta samtliga sökande få meritvärde 999 och sedan lottar man mellan dem, men bara om det finns platser kvar på utbildningen efter att de övriga urvalsgrupperna antagits. "

hmmm okej. ja, verkar så knasigt. tack iaf för er hjälp! har iaf klarnat lite mer hehehe


   
SvaraCitera