Aviseringar
Rensa alla

Statsvetenskap... Hur?


Ämnesstartare

Hej

Jag började i 9:an denna vecka, och är en kille. Jag har så långt tillbaka jag minns varit oerhört intresserad av politik och partipolitik i största allmänhet.

Jag kan sitta och titta på politiska debatter i timmar om jag så vill, och har mer eller mindre växt upp under Sverigedemokraternas intåg i riksdagen.

Efter att ha i några månader mer eller mindre varit besatt av tanken av läkaryrket av någon oklar anledningen, har jag idag ingen aning om mitt framtida yrke och inte några större ambitioner heller. Jag har varit inne på teolog eller att undervisa historia på något mysigt och stillsamt universitet, fast efter allt så är politik det enda jag är riktigt intresserad av och riktigt duktig på också.

Tanken att gå med i MUF och jobba mig upp inom partiet är i princip uteslutet av flera olika orsaker. Jag är tillbakadragen och har aldrig diskuterat politik med någon annan irl, och är inte alls bekväm i den situationen. Jag vill varken eller passar att vara någon offentlig person heller. Att vara omringat av massa PR idioter och hålla på att hyckla i det politiska Sverige är inte alls jag. Dessutom är jag en väldigt "filosofisk lagd" person, jag kan finna begrepp som politik och demokrati väldigt världsligt ibland.

Jag försöker att inte bry mig om allt som händer i vårat samhälle och helt enkelt finna min egen framtid på något annat stimulerande hål, men samtidigt väcks det typ en "kampvilja" inom mig, så jag vet inte alls vad det ska bli av mig. [sad]

Min spontana tanke är nu om det finns något tillbakadraget och stimulerande uppgift som en person som har läst statsvetenskap kan ägna sig åt, där jag faktiskt kan arbeta med den enda som jag finner riktigt intressant och roligt, och där jag kanske till och med kan vara med och påverka på något plan.


   
Citera
Ämnesstartare

everybody:

tillbakadraget och stimulerande uppgift som en person som har läst statsvetenskap kan ägna sig åt,

Det låter ju helt klart som om du vill och undervisa och forska inom stadsvetenskap?


   
SvaraCitera

everybody:

Min spontana tanke är nu om det finns något tillbakadraget och stimulerande uppgift som en person som har läst statsvetenskap kan ägna sig åt, där jag faktiskt kan arbeta med den enda som jag finner riktigt intressant och roligt.

Även om jag inte är hos SD hållet så har jag samma tankar. Om jag hade dem vetenskapliga källorna och den korrekta kunskapen skulle jag säkert vara Sveriges bästa debattör.

Jag funderade länge om jag ville bli domare eller Statsvetare. Men jag har släppt dem tankarna nu eftersom det är svårare få jobb som Statsvetare än att komma in i Harvard.

Som statsvetare skulle jag bara säga saker, utan att handla och bara se samhället falla ihop.

Istället funderade på hur jag ska tjäna mänskligheten. Hjälpa hemlösa och dylikt. Hjälper andra efter jag har hjälpt mig själv. Vilket jag gör nu litegrann.

"If you have control over you're own mind you can control the world".

Detta är mitt nya mål. Genom att kontrollera min hjärna och bestämma över mina känslor med hjälp av mitt intellekt så kan jag nå hyperintelligens.

Med detta kommer jag att påverka samhället mycket mer än vad jag kan göra i 10000 år.

PS. Skulle ta flera sidor för att förklara allting så jag stannar här. Fråga på om du har några funderingar.


   
SvaraCitera

everybody:

helt enkelt finna min egen framtid på något annat stimulerande hål,

me 2 [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Det låter ju helt klart som om du vill och undervisa och forska inom stadsvetenskap?

Det jag håller jag med om. Vad kan man syssla med då egentligen?

I vilket fall som helst låter det faktiskt som något som verkligen skulle intressera mig, och det är ju en bra början. Alltihopa var mycket lättare när man fortfarande var fullt inställd på läkaryrket, när man hade en framtid och ett absolut mål här i livet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bajwa:

Jag skrev MUF inte SSU. [wink] Hoppas att det inte är alltför svårt att skaffa ett jobb som statsvetare. Förstod inte riktigt resten av andemeningen i ditt inlägg.


   
SvaraCitera

Tycker du ska tänka om angående att gå med i ett ungdomsförbund. Målet behöver inte vara att få någon "position", utan bara att visa ditt engagemang, utveckla dina idéer, din person och träffa massor av nya vänner. Känn av det politiska på riktigt så kanske du har lättare att bestämma dig för vad du vill bli sen också; du går ju bara i 9:an än så länge.

Du säger själv att du kan kolla på debatter i flera timmar och känner någon sorts kampvilja att göra något, det känns som att du "vill" gå med men inte riktigt vågar.


   
SvaraCitera

Angående statsvetenskap är det väl ganska liten efterfrågan och ganska många som utbildar sig till det? Så vill du göra något internationellt och jobba med något vettigt så förbered dig på att kämpa hårt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo, det är nog att jag inte vågar. Det är långt tid kvar, jag hinner säkert bli mera självsäker och social i gymnasiet. Det känns inte tryggt att kasta sig in i det här.

Jag kommer att flytta till en annan stad inför gymnasiet så förhoppningsvis kan det bli en nystart, börja prata med folk och kanske våga gå med i MUF.

Ett som är säkert, att det bli statsvetare av mig i alla fall, verkar väldigt intressant!

Undersökningen visar vidare att inte mindre än 96,6 procent av magisterstudenterna som hade sökt arbete hade fått det (studenter examinerade före 2007). Motsvarande siffra för masterstudenterna var 83,1 procent (studenter examinerade 2009 och 2010). Å andra sidan visar undersökningen också att de masterstudenter som hade sökt arbete hade fått jobb betydligt snabbare än magisterstudenterna. Av de masterstudenter som hade sökt arbete hade 81,2 procent fått jobb inom två månader. Motsvarande siffra för de magisterstudenter som hade sökt arbete var 55,7 procent.

Ganska tufft med andra ord, eller hur?

Eftersom jag inte har hittat något, så kan jag fråga.
Är det höga intagningspoäng? Bra betalt generellt?
Samt hur lång utbildning, om det finns någon grundutbildning så att säga? Jag antar att det finns en hel del inriktningar och vidareutbildningar.

Vad gäller det för program i gymnasiet? Jag tar gärna natur istället för sam, natur är väldigt övergripande på allting som jag har förstått det.

Hoppas det är bra betalt i alla fall, och någorlunda hög status på yrket.
Ingen aning faktiskt. [bigsmile]


   
SvaraCitera

everybody:

Jo, det är nog att jag inte vågar. [sad] Det är långt tid kvar, jag hinner säkert bli mera självsäker och social i gymnasiet. Fast det känns inte alls tryggt att kasta sig in i det här.

Det där har jag själv gjort alltför många gånger. "Jag blir nog självsäkrare senare..." osv. Men de enda gånger jag blivit modigare, bättre och mer social är de gånger jag utsatts för sådana situationer. Visst, en del blommar ut bara med tiden, men vanligen måste man sätta lite press på sig själv. I slutänden är det värt det, man får igen så otroligt mycket.

Det finns en hel del unga och osäkra inom MUF, precis som du själv. Du skulle inte vara ensam på något sätt, utan bli väl omhändertagen och bli medbjuden på massa aktiviteter och evanemang. Du behöver inte heller vara orolig för att tycka skumma saker, jag tycker att åtminstone 3 av 4 har en hel del knäppa åsikter men det är inget man tänker på eller bryr sig om så mycket; istället jobbar man tillsammans för att bli starkare. Tror definitivt att du skulle trivas om du vågade ta steget.

everybody:

Är det höga intagningspoäng? Bra betalt generellt?

http://vhs.se/Global/Statistik/HT2011/urv2/HT2011_antagna_urval2_program.pdf här ser du intagningspoängen för alla svenska skolor. http://www.saco.se/templates/Ocupation.aspx?id=3979&epslanguage=SV här kan du kika på lönen.

everybody:

Samt hur lång utbildning, om det finns någon grundutbildning så att säga?

Brukar väl vara 3 års högskolestudier, sen kan du säkert köra på 2 år till också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack så mkt!

Lönerna såg ju helt okej ut i alla fall, verkar kunna kom upp på en hel del med lite arbetslivserfarenhet.

Förstod inte så mycket om intagningspoängen, ganska låg lägsta nivå, eller hur?

Det blir säkert kanon att utvecklas i MUF, får se hur det går med det, går klart 9:an först. Är du medlem där?


   
SvaraCitera

everybody:

Förstod inte så mycket om intagningspoängen, ganska låg lägsta nivå, eller hur?

Det där var andra urvalet, så det är lägsta poängen som blivit antagen på programmet. Finns nog en del skolor man borde passa sig för, ja.

everybody:

Det blir säkert kanon att utvecklas i MUF, får se hur det går med det, går klart 9:an först. Är du medlem där?

Låter bra 🙂 ja, jag är medlem. Men jag är lat och inte så engagerad nu för tiden, även om jag skulle kicka rätt mycket ass om jag tog det mer seriöst. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hehe nice! [bigsmile]


   
SvaraCitera

Haha, visste inte vi körde internetvärvning också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

everybody:

Det jag håller jag med om. Vad kan man syssla med då egentligen?

En forskartjänst handlar just om attt forska på saker inom ämnet statsvetenskap. Det kan vara alltifrån att upptäcka nya samband till att ompröva och revidera gamla teorier. Som doktorand får/måste du dessutom oftast undervisa på universitetet. Tror personligen att det skulle vara väldigt roligt.


   
SvaraCitera