Aviseringar
Rensa alla

Stockholm Smokefest IMORGON(Lördag 17 juli)


Ämnesstartare

Haha, tänk att vi som internetanvändare kan mobilisera oss så pass väl ändå. ​SVT Play Cannabisfestival

Flashbacktråd StockholmSmokefest 18juli

:

När hålls Smokefest? (OBS! Ändrat datum!)
Den 18 Juli 2009, det vill säga LÖRDAGEN vecka 29. Smokefest börjar klockan 16:20 (4:20 P.M.) och håller på så länge som folk är kvar.

Var hålls Smokefest?
Rålambshovsparken i Stockholm. T-bana: Fridhemsplan eller Thorildsplan (båda är lika nära). Karta finns på Eniro.se och Hitta.se.
I närheten av och runt om den vita statyn som ligger ungefär mitt i parken.

Kan jag röka cannabis?
Eftersom cannabis är olagligt i Sverige uppmanar vi ingen att röka cannabis. För att undgå lagen finns cannabissubstitut som "Spice" och "Genie".

Vem anordnar Smokefest?
Ingen. Smokefest är en picknick dit alla är välkomna. Det behövs ingen central ledning. Däremot så står vi på Cannabisera för den officiella informationen för eventet, men vi frånsäger oss allt ansvar för av som händer på plats.
Smokefest har inget tillstånd för allmän sammankomst, och planerar heller inte att skaffa det.
Detta p.g.a. att ingen anordnar själva eventet samt polisens egen information:
Citat:
Det är viktigt att påpeka att om någon håller en sammankomst utan att först söka tillstånd har Polisen inte rätt att upplösa sammankomsten bara av den anledningen att tillstånd inte har sökts i förväg.
En allmän sammankomst får ställas in eller upplösas om det uppkommer svårare oordning vid eller i anslutning till sammankomsten (2 kap. 23 § OL). Med ”oordning” vid en demonstration menas att det ska vara upploppsliknande stämning. Även en sammankomst som innebär avsevärd fara för de närvarande eller som medför en allvarlig störning av trafiken kan upplösas. En förutsättning för att Polisen ska ha rätt att upplösa en allmän sammankomst är att andra åtgärder, till exempel avspärrningar eller avvisande, visat sig inte räcka till.

Finns det någon åldersgräns?
Inget riktigt. Det finns ju givetvis ingen åldersgräns för att komma in i parken men för att delta i festen samt ge ett så seriöst ansikte utåt ser vi helst att du är myndig och kan stå för dina egna handlingar.
Är du under 18 år hjälper du bäst till i att inte delta. Alla andra är hjärtligt välkomna.

Vad händer på Smokefest?
Smokefest är tänkt att vara en vanligt picknick med så cannabisrelaterat ansikte utåt som möjligt (utan cannabis).
Då ingår självklart att ha trevligt (respektera alla!), träffa nya människor, grilla/äta gott, lyssna på lugn och cannabisinfluerad musik (även om du hellre lyssnar på blackmetall eller liknande så anser jag (antiantiliberal) att det vore trevligt om du respekterade detta (för ett så lugn och trevligt ansikte utåt)).
Det skadar inte om man är iklädd cannabis- eller ”fredligt-influerade” kläder.

En annan del till festen är, om man vill, att ta med något legalt cannabissubstitut (likt spice (med största sannolikhet kommer det inte att narkotikaklassas innan 19:e juli), som man då kan njuta av
(gärna någotsånär öppet).
Om ni vill så är det fritt fram för vem som helst att öppna en tråd i ”övriga droger” där det kan diskuteras vilken sorts legal drog som är bäst osv.

OBS! Festen är tänkt att vara alkoholfri så jag hoppas att detta respekteras.

OBS! Enligt de uppgifter jag har tagit del av så kan polisen gripa in enligt LoB (Lagen om omhändertagande av berusade personer) om någon person verkar för påverkad av någonting (även andra preparat än alkohol), så se till att inte bli för påverkad om du inte vill hamna i en fyllecell.

Agerande med polisen
Eftersom vi kommer respektera alla (polisen inkluderade) samt inte göra någon illegalt så hoppas vi att det inte händer, men om polisen skulle komma fram till dig och be om:
a) Urinprov
Det finns ingen lag som säger att polisen inte kan kräva urinprov från någon, du kan alltså inte blint säga ”nej, ni får inte”. Däremot kan det inte dra ur dig urinen, så om du inte är kissnödig eller inte har något att gömma så är det antagligen inget problem. Om du på ett eller annat sätt inte kan/vill/vågar ta urinprov så finns:
b) Blodprov
Det kan du, så vitt jag vet, inte tacka nej till. Det tar de vare sig du vill eller inte. Dock går thc-metaboliter ur blodet mycket fortare än ur urinet så se till att inte röka dagen innan. Varför inte ett par vita veckor fram till dess?
De får dock inte, igen så vitt jag vet, begära blodprov utan någon som helst grund (detta kan vi diskutera om någon vet mer om).

Vi kommer vara många personer där och vi kommer inte göra något olagligt, så risken att just du skulle bli drabbad av något ”polisövergrepp” är ytterst osannolikt.
Kanske har de fått i order att inte gripa de som rökt cannabis (som under Global Marijuana March 2007) men den som röker cannabis framför en polis utsätter sig för en risk.
Men som sagt, vi respekterar polisen och hoppas på samma respekt tillbaka.

Agerande med media
Troligtvis och förhoppningsvis så kommer ett antal media vara på plats och möjligtvis fråga oss frågor och liknande.
Försök då självklart att visa respekt och om du är för påverkad av något så kanske du inte bör prata med dem, då media har en tendens att vinkla allt till sin fördel.
Vi vill ju inte bli visade som denne man:

Är du inte så bra på argument så kanske du inte heller bör ge långa intervjuer, men det är ju självklart upp till dig.
Ta gärna och läs och pränta in några argument som finns på Cannabiseras hemsida, eller liknande hemsidor.
Om du vill vara anonym i någon intervju med dem, säg det. Det brukar de (och troligtvis måste) respektera.

Du kan vara lugn, du kommer inte vara den enda där, trots vissas pessimistiska kommentarer.
Ta med dig ett gäng vänner, ha trevligt samt träffa nya vänner. Vem vet, du kanske träffar din stora kärlek .
Som sagt, respektera alla.
Vi ses där!

Det tror jag var allt för nu. Kommer ni på något nytt eller har frågor och synpunkter på ovanstående, ta upp det i tråden så kan vi diskutera vad som stämmer och inte.

Ha det gött!

Vad tycker ni om en sådan här aktion? Kan den åstakomma något?
Ska NI med? [bigsmile]


   
Citera

Nej.


   
SvaraCitera

Nej.


   
SvaraCitera

Nej.


   
SvaraCitera

Kommer närvara


   
SvaraCitera

Åh vad hög jag kommer bli, high in heaven


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nazgul:

Nej.

Hur kan man svara "Nej" på "Vad tycker ni om en sådan här aktion" ?

[rolleyes]

Miuuw:

Nej.

Ricochet:

Nej.

Arthur89:

Vad tycker ni om en sådan här aktion? Kan den åstakomma något?

Utveckla gärna
[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hahahahahahahah skit skön grej asså ärlit hahahhahahha hahahahahah jag dör av garv här den e sjuk och snuggen i filmen e värre men han e skön 😛

själv har jag slutat röka men skullle ibland önska att jag rökte hahahha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kanske kommer ni bli som denna duktiga familjefar!


   
SvaraCitera

Arthur89:

Utveckla gärna

Bryr mig inte om aktionen, ska ut och tälta den dagen.


   
SvaraCitera

Arthur89:

kanske kommer ni bli som denna duktiga familjefar!

HAHA, har sett. Drama på steroider!


   
SvaraCitera

Arthur89:

Hur kan man svara "Nej" på "Vad tycker ni om en sådan här aktion" ?

Fjorttis, jag svarade Nej på denna fråga

Arthur89:

Ska NI med?

[tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nazgul:

Fjorttis, jag svarade Nej på denna fråga

Jo, antar att det är för mycket att vänta av ett diskussionsforum där främst "ungdomar" befinner sig
[party]


   
SvaraCitera

GOGO 🙂


   
SvaraCitera
Åtta

Jag har svårt att tro att detta kommer att åstadkomma någonting annat än en trevlig dag för de som deltar. Troligtvis så är det enda som kommer att visas i media något rikspucko som häver ur sig retarderade påståenden om ZOG och fascistiska poliser. Dessutom tror jag att de flesta "vanliga människor" som är tämligen negativt inställda till cannabis kommer att hålla sig borta, så de enda som kommer att vara där är de som redan är öppna för det.

Men som sagt, det blir säkert trevligt för de som är där - och det kanske är ett självändamål i sig.


   
SvaraCitera