Aviseringar
Rensa alla

Stockholmska är inte rikssvenska


2002
 2002
Ämnesstartare

Ni låter som överkörda fiskbullar när ni pratar, går inte att förstå va ni säger

Stockholmska kan omöjligt vara rikssvenska, som så många påstår.  Låter inte särskilt snyggt heller, dock bara min åsikt,


   
Citera
Ämnesetiketter

den här tråden kränkte mig precis.


   
SvaraCitera

2002: Stockholmska kan omöjligt vara rikssvenska, som så många påstår.  Låter inte särskilt snyggt heller, dock bara min åsikt,

stockholmska är snyggt. du har antingen stött på jante-janne eller fulla stockholmare. i vilket fall som helst, stockholmska är rikssvenska.


   
SvaraCitera

Haha, varför skulle man inte kunna förstå vad vi säger? Om det är något man inte förstår är det norrländska. Hade en lärare med den dialekten och förstod inte ett piss.


   
SvaraCitera
reben

nä klart d inte e


   
SvaraCitera
kook
 kook

jag pratar rikssvenska Med vänlig hälsning, no dialect


   
SvaraCitera

Så Stockholmska är inte rikssvenska för att du tycker att det låter fult? I'm not sure about that conclusion. 


   
SvaraCitera

Axelinaaas:
Haha, varför skulle man inte kunna förstå vad vi säger? Om det är något man inte förstår är det norrländska. Hade en lärare med den dialekten och förstod inte ett piss.

Norrländska är den enda acceptabla dialekten


   
SvaraCitera
Lounge

Överkörda fiskbullar <3


   
SvaraCitera

Axelinaaas:
Haha, varför skulle man inte kunna förstå vad vi säger? Om det är något man inte förstår är det norrländska. Hade en lärare med den dialekten och förstod inte ett piss.

Norrländska är skönaste dialekten 


   
SvaraCitera

2002:
Ni låter som överkörda fiskbullar när ni pratar, går inte att förstå va ni säger

Stockholmska kan omöjligt vara rikssvenska, som så många påstår.  Låter inte särskilt snyggt heller, dock bara min åsikt,

Your dont say...


   
SvaraCitera

Nej, det är det inte.


   
SvaraCitera

Axelinaaas: Hade en lärare med den dialekten

Norrländska är inte en enda dialekt.


   
SvaraCitera
time
 time

Nej, stockholmska är inte rikssvenska. Rikssvenska = standardspråk med så lite dialekt som möjligt. 


   
SvaraCitera

time: Nej, stockholmska är inte rikssvenska. Rikssvenska = standardspråk med så lite dialekt som möjligt.

Vem bestämmer vad som är dialekt eller ej?
För mig är rikssvenska det som åhöraren anser neutralt, men det innebär också att något som talas i Stockholm kan vara rikssvenska eftersom vi inte har en uttalad standard för Svenska språket som sådant.


   
SvaraCitera