Aviseringar
Rensa alla

Stödgrupper?


Ämnesstartare

Min kurator tycker att jag ska gå i stödgrupp, en för de som förlorat ett syskon och en annan för de med föräldrar som dricker.
Jag vet inte riktigt hur jag känner för det, om jag vågar och vill gå.
Är det någon som har erfarenhet av stödgrupper? Hjälper det att höra andra berätta om det man själv är med om?


   
Citera
Ämnesstartare

prova


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Är det någon som har erfarenhet av stödgrupper? Hjälper det att höra andra berätta om det man själv är med om?

Tror det beror på hur öppen man är för det.
Jag var med i en för ett par år sedan och för mig var det mest skönt att bara prata ut om allt man upplevt och dela med sig till dem yngre om sina ena erfarenheter då de är i samma situation som jag varit i då.

Sen var jag väldigt öppen av mig och vågade snacka mycket medan vissa bara satt där och inte ville prata särskilt mycket, men som kanske även de fick ut en hel del av stödgruppen.

Man kan nog alltid prova någon gång och se hur man känner. Vill man inte fortsätta är man nog inte tvungen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

bara prata ut om allt man upplevt

Kan förstå att det är skönt, med samtidigt känns det lite som att alla bara är där för att själva prata, och att ingen kommer lyssna egentligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Kan förstå att det är skönt, med samtidigt känns det lite som att alla bara är där för att själva prata, och att ingen kommer lyssna egentligen.

Det är olika från person till person. Uppfattningen som jag fick var att alla lyssnade faktiskt då man fick berätta o skriva en del saker mot slutet, och just i skrivandet kunde man skriva saker till varandra vilket gjorde att man såg att folk lyssnat på vad man sagt.


   
SvaraCitera

Crypto:

skriva

:/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hemlight:

:/

vad?


   
SvaraCitera

Crypto:

vad?

:/ Jobbigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Uppfattningen som jag fick var att alla lyssnade faktiskt då man fick berätta o skriva en del saker mot slutet, och just i skrivandet kunde man skriva saker till varandra vilket gjorde att man såg att folk lyssnat på vad man sagt.

Okej. Hm. Får väl gå dit då kanske, antar att det inte kan skada. Men jag tror det kommer kännas skumt att sitta med massa människor och bara öppna sig. Tyckte det var ganska obehagligt att prata med kuratorn...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Men jag tror det kommer kännas skumt att sitta med massa människor och bara öppna sig. Tyckte det var ganska obehagligt att prata med kuratorn...

Den/Dem som leder det kommer förmodligen säga att man inte behöver öppna sig och prata om man inte vill så du behöver nog inte tänka så mycket på det [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Prova och se hur du känner. Sådana grupper funkar väldigt bra för många. Framför allt för att känna att man inte är ensam om att känna som man känner.


   
SvaraCitera