Aviseringar
Rensa alla

stöjda motsatta partier för att slippa Sd?


lacostekrokodilen:

ponera mest en möjlighet, principen är densamma oavsett vem som vinner. det tråden handlar om är om du kan stödja något du inte stöjder

Fast om de du stödjer har chans att vinna så finns det väl ingen anledning till att inte stödja dom?

Jag är inte förtjust i Sverige Demokraterna, men jag kan inte direkt påstå att de är mycket sämre än resten av vänsterblocket, bortsett från invandringsfrågan så är det ju nästan rakt av gammal socialdemokratisk politik de för.


   
SvaraCitera

Sming:

Just nu är det ju inte ens klart vilket block dom kommer att gå med i, även om det lutar klart mot den borgerliga sidan.

Jag skulle aldrig få för mig att börja rösta på ett parti som jag inte sympaiserar med bara för att kunna stänga ute ett annat parti.

Jag har svårt att tro att något av blocken kommer att acceptera dem! oavsett vilken inriktning de har... (hoppas SD dör!!!)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dumt tänkt.

Vi säger att du tänker rösta på Moderaterna. Och att alla opinionsundersökkningar dagen innan valet säger att de rödgröna kommer få 1% fler röster än Alliansen. Skulle du då rösta på någon vänsterparti för att slippa se SD som vågmästare? Är det inte bättre att rösta på det du tänkte innan och sen se ditt parti bestämma över allt annat än invandringspolitiken?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Just nu är det ju inte ens klart vilket block dom kommer att gå med i, även om det lutar klart mot den borgerliga sidan.

Både V och MP har väl sagt att de inte tänker samarbeta med SD i regering under några omständigheter? Så länge inte SD blir större än V och MP sammanlagt är det ju således klart att det kommer bli högern eller som obundna till block. Socialdemokraterna lär ju bra mycket hellre samarbeta med V och MP än med SD.

Sheriffen:

sen se ditt parti bestämma över allt annat än invandringspolitiken?

Du menar alltså att SD ändå är ett rent enfrågeparti?
De kommer alltså lägga ner sina åsikter om införandet av kristen fundamentalism i Sverige, sitt abort- och homomotstånd och dylikt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

Fast om de du stödjer har chans att vinna så finns det väl ingen anledning till att inte stödja dom?

nej, men antag att högern får 35%. vänstern 45%. SD 20%. varken högern eller vänstern vill sammarbeta med SD. då kan jag tänka mig i god sportsmananda stödja att vänstern bildar regering. givetvis tänker jag sedan motarbeta dom i riksdagen i de flesta frågor men du fattar principen.

Sheriffen:

Skulle du då rösta på någon vänsterparti för att slippa se SD som vågmästare?

skulle rösta borgligt men stödja att vänsterkanten bildar regering. dock skulle jag förespråka ideologiskt liberalt i alla frågor. bara för att man styr regeringen så styr man inte lagförslag osv. finns flera förslag där både sidor rösta för osv. men skulle i en förtroendeomröstning stödja en vänsterregering hellre än ett högeralternativ med sd som regering.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lacostekrokodilen:

ja (Du röstade på detta alternativ)

Jag skulle nog rösta på MP oavsett, och låta partiet avgöra hur de ska agera för att lösa frågan om SD. Blir det genom samarbete med alliansen skulle jag tolerera det.


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Jag är inte förtjust i Sverige Demokraterna, men jag kan inte direkt påstå att de är mycket sämre än resten av vänsterblocket, bortsett från invandringsfrågan så är det ju nästan rakt av gammal socialdemokratisk politik de för.

Nej, inte alls. Jag tänkte säga massa saker, men här har du en artikel som skulle referat det jag tänkt och den talar bra åt mig. Visst är det sant å andra sidan att de drar till sig mis(S)nöje därifrån. Mer finns att läsa i den artikeln.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ironiskt att alla fryser ut SD pga fördomar


   
SvaraCitera

Tickstart:

ironiskt att alla fryser ut SD pga fördomar

Jo det är ganska ironiskt. Om man nu fryser ut dem pga fördomar. Fast fryser man ut dem på deras värderingar blir det en helt annan sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Både V och MP har väl sagt att de inte tänker samarbeta med SD i regering under några omständigheter?

Och Reinfeldt hörde jag en nyhetsmorgon säga att han skulle hellre avgå från sin post än att börja samarbeta med Sverigedemokraterna.

Sedan så hatar Sverigedemokraterna Mona Sahlin värre än pesten, så för att man skulle kunna locka över dem till sitt block krävs det en avgång, vilket inte är så trolig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Jag skulle nog rösta på MP oavsett, och låta partiet avgöra hur de ska agera för att lösa frågan om SD. Blir det genom samarbete med alliansen skulle jag tolerera det.

[y] - eventuellt att MP byts ut mot piraterna men skit samma. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Och Reinfeldt hörde jag en nyhetsmorgon säga att han skulle hellre avgå från sin post än att börja samarbeta med Sverigedemokraterna.

Reinfeldt är dock bara en person, och det är sannolikare med ett partiledarbyte än att SD slår både V och MP och gör sig nödvändig för en S-regering. Vid andra tillfällen har ju M varit tydliga med att de inte tänker ta ställning till sådant än.

Sming:

Sedan så hatar Sverigedemokraterna Mona Sahlin värre än pesten, så för att man skulle kunna locka över dem till sitt block krävs det en avgång, vilket inte är så trolig.

Precis, ytterligare ett skäl till att om några kommer samarbeta med SD så blir det inte de rödgröna.

Själv tror jag att om SD kommer in så kommer de inte hamna i något block, utan verkligen ta en vågmästarroll i enskilda frågor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Reinfeldt är dock bara en person, och det är sannolikare med ett partiledarbyte än att SD slår både V och MP och gör sig nödvändig för en S-regering. Vid andra tillfällen har ju M varit tydliga med att de inte tänker ta ställning till sådant än.

Men du får väl hålla med om att Statsministerns ord väger tungt? [bigsmile]
Nej, de väntar och avvaktar om SD kommer in i riksdagen eller inte, och om KD åker ur eller ej, ryker KD så kommer det nog att ligga nära till hands att man tar in SD, men man vill inte vara preliminär med det då dom kan förlora väljare på vägen.

Stringburka:

Precis, ytterligare ett skäl till att om några kommer samarbeta med SD så blir det inte de rödgröna.

Samtidigt så lider Socialdemokraterna rätt så kraftigt just nu, och dom flesta sverigedemokrater är missnöjda gammelsossar
Om Socialdemokraterna inte slutar blöda kan det nog ligga nära till hands att göra sig av med Mona för att rädda situationen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JohnE:

Fast fryser man ut dem på deras värderingar blir det en helt annan sak.

Ja klart, men tror ingen tar dem på allvar för alla är så politiskt korrekta och fega. De dömer säkert resten av deras politik utifrån det också.

Jag själv försöker hålla mej utanför sånt, jag har inte den blekaste vad SD vill osv.
Tycker bara det är ett sånt hyckleri med det där, vi svenskar behöver väl inte försvara negrer, araber och invandrare hela tiden, det klarar de bra själva de är väl inte dumma i huvet för fan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

ryker KD så kommer det nog att ligga nära till hands att man tar in SD,

I princip samma parti ju. [zzz]


   
SvaraCitera